לתרומות לחץ כאן

רכישת זכויות עבור מי שאין לו זכות

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרבנים שליט"א. להלן 2 שאלות בשני עניינים שונים.

א'. שאלה בדיני ממונות החוזרת על עצמה בכמה סגנונות. אם יש יהודי א' שזכאי להנחה עקב כך שמשתייך לחברה מסויימת, האם הוא יכול להשתמש בהנחה על מנת לרכוש את המוצר עבור יהודי ב' שאינו זכאי להנחה?

אתן שתי דוגמאות:

1) עיריית פתח תקווה מארגנת מופע תורני. נקבע כי תושב העיר זכאי לכרטיס בעלות 10 ש"ח, אך תושב מחוץ לעיר צריך לשלם 20 ש"ח.

האם יכול תושב בני ברק לבקש מתושב פתח תקווה לרכוש עבורו כרטיס וישלם לו 10 שקלים? האם שונה הדבר כאשר תושב בני ברק הוא ממש אורח של תושב פתח תקווה?

2) אישה א' זקוקה לאיזשהוא ציוד רפואי, וקופת החולים בה היא מבוטחת משתתפת ב75 אחוז בעלות הציוד. אולם הקופה משתתפת רק במי שמבוטח אצלה בדרגת ביטוח גבוהה ('פלטינום' 'שיא') ואותה אישה א' אינה מבוטחת בקופה בדרגה כזו.

האם היא יכולה לבקש מאישה ב' שכן מבוטחת בדרגת ביטוח כזו שתנצל את הזכות שלה לרכוש את הציוד ולקבל 75 אחוז הנחה והיא תשלם לה את ה25 אחוז שהיא תשלם?

 

יישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לרכוש זכות עבור חבר שלא נכלל בכללי הזכאות. ולכן אם ניתנת הנחה לבני עיר פלונית אסור לקנות לאדם אחר שאינו מבני העיר. וכ"ש בקופ"ח שזכאי החבר להנחה לא יכול לרכוש תרופות עבור אחר שאינו חבר בקופ"ח. אם כבר הגיעה הזכות לידו – קיבל כרטיס למופע, ואינו מעוניין להשתתף, יכול להעביר זכותו לאחרים. וכמו כן אם קנה לעצמו תרופות מקופ"ח ונשאר לו תרופות, יכול להעביר את התרופות לאחרים. אך בלבד שהגיע לידו הזכאות כדין.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל