לתרומות לחץ כאן

הזמין מוביל והיזיק את המכונת כביסה

שאלה:

שלום וברכה

הזמנתי מוביל שהעביר לי את הדירה סגרנו מחיר בקבלנות כל הדירה.
באמצע העבודה נפלה לו המכונת כביסה ומאז הפסיקה לעבוד… הזמנתי טכנאי והוא החליף כרטיס וגבה 600₪.
האם אני יכול לתבוע את המוביל על הנזק?

תשובה:

שלום וברכה,

אם הנפילה הייתה שלא באשמתו – שנתקל בדבר מה – יש תקנת חכמים [תקנה שעשו תנאים] שפטור, למרות שמצד הדין היה חייב לשלם. ואם בפשיעה נפל מידו חייב המוביל, אך ממידת חסידות שלא לתבוע אותו על הנזק, ומידת חסידות גדולה יותר שישלם לו דמים על ההובלה. ראה מקורות.

בהצלחה.

מקורות:

אם נתקל ונשבר פטור – ראה שו"ע חו"מ סימן דש סעיף א.

אם נשבר בפשיעתו של המוביל – הגמרא במסכת ב"מ סוף פרק שישי מספרת:
רבה בר בר חנן תברו ליה הנהו שקולאי חביתא דחמרא. שקל לגלימייהו, אתו אמרו לרב. אמר ליה: הב להו גלימייהו. – אמר ליה: דינא הכי? – אמר ליה: אין, למען תלך בדרך טובים. יהיב להו גלימייהו. אמרו ליה: עניי אנן, וטרחינן כולה יומא, וכפינן, ולית לן מידי. אמר ליה: זיל הב אגרייהו. – אמר ליה: דינא הכי? – אמר ליה: אין, וארחות צדיקים תשמר.  [פירוש: סבלים שברו לרבה בר בר חנן חבית שעת שהובילו אותה עבורו. רבה בר בר חנן לקח מהם את הבגד שלהם כתשלום על נזק החבית. הלכו הסבלים להתלונן בפני רב. ורב פסק לרבה בר בר חנן שיחזיר להם את הבגד. ולא מעיקר הדין אלא שחייב אותו להתנהג לפנים משורת הדין שכתוב "למעל תלך בדרך טובים". פנו הסבלים שנית לרב והתלוננו שלא קיבלו שכר עבור ההובלה – למרות ששברו את החבית, הרי עבדו וצריכים להביא טרף לביתם. ופסק שוב רב לרבה בר בר חנן שישלם להם את שכרם לפנים משורת הדין שכתוב "ואורחות צדיקים תשמור".]

הגמרא באה ללמדנו שיש לו לאדם להתנהג לפנים משורת הדין ולא לגבות את תשלום הנזק, ואף מעבר לכך לשלם את מלוא השכר לעובד. ובערוך השלחן (סו"ס סימן דש) סובר שחובה על הדיין להורות לשואל את הדרך של מידת חסידות. ואם ישמע ויקיים מה טוב, אבל אין כופים על כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל