לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי – ההבדל בין הנאה למניעת נזק

שאלה:

בס"ד

שלום הרב!
1)הבן שלי הקטן הדליק את המכונת כביסה בשבת (עובדת על ריק) ויש חשש שהיא תתקלקל מה הדין במקרה זה. (מכונה יקרה מאוד)
2) אם ילד קטן מדליק את הגז בשבת האם מותר לי לכבות את הגז ללא שינוי?
3) אם הבן שלי כיבה חלק מהמתגים של האור בסעודת ליל שבת ונשאר קצת מנורות דולקות האם מורת לי לומר במפורש לגוי להדליק לי את האור על מנת שאוכל להמשיך לסעוד בשמחה, כיוון שיש כאן ריבוי אורה?

תשובה:

שלום וברכה

  1. ראשית אין חשש שתתקלקל, מה משנה למכונה אם יש משהו בפנים או לא? היא תגמור את התוכנית והכל יבוא על מקומו בשלום. עכ"פ אני חוזר על הכלל שכבר כתבתי לך פעמים רבות [אני מניח שלקחת פרויקט עכשיו את הנושא של אמירה לגוי ולא באמת הודלקה המכונה…], כאן שמדובר במניעת נזק ולא בהנאה, מותר לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי, משהו כמו, תראה הילד הדליק את המכונה, אבל אסור לומר לו לכבות, אמירה לגוי אסורה גם כשאין הנאה.
  2. אם הדליק אש ודאי אסור לכבות בשבת,  אין כאן סכנה בודאי לא מידית, ניתן לכסות בפח והכל בסדר, הרבה יהודים משתמשים עם בלעך בשבת, אבל אפשר לרמוז לגוי כנ"ל כיון שאין כאן הנאה אלא מניעת נזק.
  3. חלילה לומר לגוי! הרי כאן יש הנאה! אמירה ודאי אסורה אבל גם רמז כנ"ל אסור. הסברא של ריבוי האורה הוא רק שאם אני מוחה בגוי והוא בכל זאת עושה, לא אסרו בדיעבד מעשה שבת של גוי כאשר יכולתי להשתמש שם בדוחק, ראה בענין זה במשנה ברורה בסי' רעו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל