לתרומות לחץ כאן

כבוד תלמידי חכמים

שאלה:

לכבוד הרב שלום וברכה!
1) בישיבה שלנו הצטרף ר"מ חדש. בארוחת שבת החברים שלי דנו באיזה גיל הוא ואני מרגיש שהיה בזה קצת ביזיון תלמיד חכם כי זה לא הכי מכובד. לצערי השתתפתי בזה( מישהו אמר שהוא בסביבות גיל 50 פלוס ואני אמרתי שאין סיכוי כי הוא נראה מאוד צעיר ואז הוספתי משפט שגורם לי לנקיפות מצפון לא זוכר בדיוק אבל בסגנון מה הסוד שלו לזה)
קיבלתי על עצמי להתחזק בלי נדר יותר בלכבד תלמידי חכמים. השאלה שלי היא האם עלי לבקש ממנו אישית מחילה? כי אני פוחד שזה יפגע בו( לא נעים לשמוע דיונים עליך) כמו כן אין לי דרך לבקש ממנו בלשון כללית כי אני לא ככ מכיר אותו.
2) עוד שאלה בנושא היא שדנתי עם החבר שלי על לימוד אמונה ומוסר והוא אמר לי שהוא (הוא לומד בישיבה ציונית) לא קוקיסט ולא לומד הרבה מוסר ומחשבה. המשפט הזה די צרם לי ( הרב עובדיה אמר שהרב קוק היה קדוש וטהור) אבל לא הגבתי ולא היה לי נעים ממנו אז חייכתי. האם אני צריך לעלות על קברו של הרב קוק עם 10 אנשים לבקש מחילה? ואם אני לא מצליח להביא 10 אפשר לבד? גם כאן קיבלתי על עצמי בלי נדר שאם יאמר את זה עוד פעם אני אמחה.
מצד שני במקרה הזה יש לי ספק האם היה ביזיון כי למשל לקרוא למישהו רמביס'ט וכדומה זה לא גנאי אז אני לא בטוח שהמילה בה האדם השתמש היא ביזיון.
תודה רבה לרב.

תשובה:

שלום רב,

1. לא ברור עד כמה מה שאמרת הוא אכן פוגע ואינו מכובד עבור תלמידי חכמים. אבל באופן כללי, הקבלה שקיבלת על עצמך טובה מאד, אכן ראוי לשמור ולכבד את כבודם של תלמידי חכמים. חז"ל אמרו שכובדם זה כבוד התורה. אני לא סבור שראוי לבקש ממנו מחילה, ראשית לא ברור עד כמה זה פוגע בו, וגם אם אכן כן, כידוע ר' ישראל סלנטר אומר שאין לבקש מחילה מאדם שפגעו בו אם הוא יפגע יותר ע"י שנבקש ממנו מחילה. לכן, עדיף אם כבר לומר לאותם חברים שלא היה ראוי כך לדבר עליו, ובכך נעשה תיקון לאותם דברים.

2. המשפט הזה כלל לא מוצלח. על גדלותו של הרב קוק אין עוררין. לא צריך להביא סימוכין מהרב עובדיה. אבל לא צריכים לבקש ממנו מחילה על קברו, משום שאין כאן פגיעה בכבודו, נאמר כאן רעיון ולא משהו בגנותו של הרב קוק חלילה, אם כי ראוי שלא להשתמש בביטויים כאלה משום שיש בהם קצת זלזול בכבודם.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לגבי שאלה מספר 1 שכבוד הרב אמר לי לדבר עם החברים על כך שזה לא היה ראוי. אני חדש בישיבה הזאת והתחלתי בה השבוע. אני לא יודע אם אני יכול להרשות לעצמי להטיף מוסר וכו' על השבוע הראשון… האם אני מחויב בכך?

  2. השאלה הנ"ל מזכירה לי שבילדותי לא עלינו נסחפתי ודיברתי נגד הרבי מלובביץ זצוק"ל . מסופקני אם הייתי בן 12 אן שמא מספר חודשים לאחר בר מצווה. אך אני בטוח שהייתי מתחת ל14. כיצד לכפר על הנ"ל? אני גר בארץ ולא בארהב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל