לתרומות לחץ כאן

אותיות שנדבקו בתפילין / אמירה לגוי / צירוף למנין רואים אלו את אלו

שאלה:

שלום לרבנים 1 רציתי להבין הב"י בסי לב אות יח ד"ה ודברים כתב שלא כסדרן יגנזו אלמא כל שלא כותב בידים אלא על יד גרידה נתקן ולא הוי כותב שלא כסדר ומיהו היכא דרגל ה"א נוגעין למעלה דבתפילין אין להם תקנה לפי שצריך לכתבן כסדרן אני שואל מה הבעיה ע"י גרידה אין בעיה שלא כסדר אז למה בתפילין אין תקנה? 2 האם יש כלל מתי מותר לרמוז לגוי ומתי מותר לומר בפרוש לגוי לענין שבת?3 האם יש סיבה למה יש כאלה שאומרים למרן המחבר? 4 הבנתי שצירוף לתפילה בציבור מה הדין אם אני רואה רק אם אני מסתכל אחורה חשיב?

תשובה:

שלום וברכה

  1. החילוק הוא כך: כאשר האות כתובה וגם לא בטלה על ידי הדיבוק לאות אחרת, אף שהיא צריכה תיקון לא נחשב שלא כסדרן. אבל כשרגל הה"א נדבקת למעלה ונעשית ח', הגרידה בלתי אפשרית כי זה חק תוכות, וצריך למחוק את הרגל לגמרי ולכותבה מחדש, כך שזה ודאי נחשב כתיבה גמורה.
  2. אמירה לגוי בפירוש מותרת רק לצורך חולה או לצורך מצוה דרבים [ובזה יש כמה כללים]. מה שבעיקר חשוב לזכור, שגם רמז שלא בדרך ציווי מותר רק בדברים שאין בהם הנאה אלא רק מניעת נזק, כגון שהאור מפריע ורוצים לכבות, או המזגן קר מידי ורוצים לכבות, אבל להיפך, להדליק או או מזגן אסור, כי אסור ליהנות ממעשה שבת של גוי גם כשהוא עושה מעצמו ללא אמירה כלל.
  3. לא ידוע לי, פשוט הוא חיבר את הספר הכי משמעותי בעולם היהודי…
  4. צריך דוקא שיראה פניו. בעיקר דין זה, ראה בהרחבה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 3. אינני יודע אבל כבר מאות שנים זה כך, כפי שמשתקף בספרי השו"ת. 4. דיברתי על תפילה בציבור, להצטרף למנין מחמירים שלא מועיל רואים אלו את אלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל