לתרומות לחץ כאן

לקרוא לאדם על שם שני אנשים

שאלה:

האם ידוע על בעיה לקרוא לתינוק אחד שם אחד על שם שני אנשים שונים [כגון שני סבים שנקראו משה].
האם יש בזה תועלת לשניהם
אשמח מאד למקור או האם ידוע דעת הגר"ח קנייבסקי בזה

 

תשובה:

שלום רב,

אני לא מכיר משהו בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א. אבל ראה במהרש"ל (גיטין פ"ד סי' כו) שכתב על עצמו: "וגם אני הקטן ידעתי לזקיני הר"ר מנחם ציון היה לו בן, ושם אביו מהר"ר מאיר, ושם חמיו מהר"ר אור"י, והיו מחולקים בקריאת הבן, וקראוהו שניאור, כלומר שני אור. מאיר הוא אור. ואורי אור". כלומר, שם אחד על שם שני אנשים. כנראה שזה לא נורא.. ובכל מקרה ישנם רבים שנוהגים לקרוא בשני שמות באופן הזה. אלא שהבאתי מהמהרש"ל משום שבמקרה זה הם נתנו את שתי השמות בשם אחד.

 

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. יש"כ לכבוד הרב

    אמנם כיון שמדובר בשאלה למעשה, ויש צד אחד שזה יכול להציק לו….
    וגם שמעתי שמועה שיש נמנעים בזה..

    א"כ אם יוכלו לברר דעת הגרח"ק איך מכריע למעשה, זה וודאי יועיל.
    [ואף אם זה לא מהשאלות החמורות שנצרכות הכרעה, אך כדי ליישב לב ולהרבות שלום, יש חסד בזה….]
    ועל כן אם ידוע בזה משהו מהגרח"ק נשמח לדעת.

  2. אינני יודע מה דעתו, אבל הוא עצמו נקרא על שם שני אנשים! שמריהו יוסף על שם סבו מצד אמו אביו של מרן החזון איש, וחיים על שם אבי אביו ר' חיים פרץ קנייבסקי… אני בטוח שלא יחלוק בזה על אביו מרן הקהילות יעקב שכך עשה.

  3. זה קצת שונה
    כי שני שמות נפרדים שחיברו ביחד ולא שם אחד

    [הלוגיקה לפי מה שהבנתי, שע"פ הקבלה לפי השפעת השם, מושפע השפע, וכן כעין נשמת הנפטר בשם, ושם אחד על שם שני אנשים זה סתירה, כמובן שאין לי מושגים בחכמת הנסתר, אבל כך מישהו אמר לי]

  4. דעת החזו"א היתה שאין לעשות כן.
    ובברית של הגאון רבי שי"ח, העיר על כך החזו"א לגיסו הקה"י, והקה"י השיב לו שידוע לו שלו ייולד לו בן נוסף ולכן לא היתה לו ברירה (סיפור זה ראיתי בחוברת אחת שצוטט שם מעלון בשם עקבתא דמשיחא, גליון 230, אלול תשס"ה)

  5. הסיבה של החזו"א היתה שכאשר קוראים לאדם ע"ש שני אנשים כמו שלמה יוסף, שלמה ע"ש אחד ויוסף ע"ש האחר. אין כאן לא שלמה ולא יוסף אלא שם חדש שלמה יוסף. ראה בפתחי תשובה אבה"ע סי' קכט על סעי' יד שם יש נידון באחרונים האם ראובן שמעון זה שני שמות או שם אחד הכולל את שניהם ואינו ראובן לבד ושמעון לבד. אבל בנידון שהשואל שאל את השאלה מדובר על שם אחד זהה, כך שהנימוק הזה אינו קיים.

  6. ברור. אבל אם רואים שניתן לקרוא ע"ש שני אנשים (שמות שונים) ברור שמצד "ההשפעה" היא זהה לאדם עם שם אחד הנקרא על שם של שניים. ועכ"פ מקסימום היא יותר אבל לא פחות מהנ"ל.

  7. אשמח גם אני לשמוע פסק בעניין:
    רוצים לקרוא לתינוק ע"ש הסבא-רבא שהיה אדם יקר ומיוחד אך לא שומר תו"מ. אחד משני שמותיו היה חיים, ורוצים לכוון שהשם חיים הוא גם ע"ש ר' חיים קנייבסקי זצ"ל.
    האם זה מועיל, כאשר אחרי הכל לא קוראים בשמו המלא של ר' חיים?
    והאם אפשר לכוון גם ע"ש הרב וגם ע"ש הסבא?
    (מדובר בסבא שאין עוד תינוק שיוכלו לקרוא לו כך על שמו, ואין ברירה בגלל מצוות כיבוד אב, לכן לא רוצים לשנות מהשם של הסבא)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל