לתרומות לחץ כאן

פיצוחים בחנות ללא כשרות

שאלה:

1) שקדים רגילים שאני קונה בלי כשרות כלל , האם מותר לאכול ?
איך ניתן לדעת אם זה קלוי/לא קלוי/מטוגן?
2)אגוזי מלך שאני קונה בלי כשרות כלל, האם מותר ?
איך ניתן לדעת אם זה קלוי/לא קלוי/מטוגן?
תשובה:

שלום וברכה

לא כל כך הבנתי את שאלתך, למה לקנות ללא כשרות? חסר חנויות בארץ הקודש עם כשרות מהודרת??

לעצם השאלה, בשקדים יכול להיות הרבה בעיות של ערלה ותרומות ומעשרות, באגוזים פחות כיון שבדרך כלל אינם גדלים בארץ, וראה כאן באופן יותר מפורט על סוגים שונים.

לגבי הבעיה של בישולי עכו"ם הדין אינו מוכרע כל כך אצלי, ולכן יש להמנע מלקנות קלוי גם לולי הבעיה הנ"ל של ערלה ותרומות ומעשרות במה ששייך, כל סוחר יאמר לך מה קלוי ומה חי, זה מאוד ברור.

ראשית ברמב”ם מאכלות אסורות פרק יז הל’ יז כתב שקליות – פיצוחים אין בהם משום בישולי עכו”ם כיון שאין אדם מזמן את חברו על הקליות, זה לא סעודה, יש לדון בזמנינו שמקובל דוקא לארח עם פיצוחים אם הדין משתנה. ואכן בט”ז סי’ קיג ס”ק יד כתב בפירוש שאגוזים שיש להם קליפה ירוקה והם מרים ולא ניתן לאוכלם בלי בישול יש בהם איסור של בישולי עכו”ם, כיון שהם עולים על שולחן מלכים, וכנראה סבר שהרמב”ם מדבר על קליות חיטה בלבד ולא על אגוזים.

עוד יש לדון ולומר, שכיון שהבישול אינו נצרך לעצם התקנת האגוז למאכל, זה רק משהו טכני להוריד את הקליפה הירוקה [אם הבנתי ממך נכון] זה לא בכלל הגזירה, באופן תיאורטי היה ניתן להסירה בדרך אחרת… ואכן בראש יוסף ברכות לו ב כשהביא את הט”ז הנ”ל, ביאר שמדובר שהם מרים מחמת שהם בוסר, ולא שהבישול נצרך רק כדי לרכך את הקליפה הירוקה, שאם לא כן הם בבחינת דבר הנאכל כמות שהוא חי. וראה כרם אפרים עמ’ כט שהאריך בזה.

לכן צריך לדעת היטב את המציאות אבל זה לא חד משמעי שבגלל שצריך בישול להסרת הקליפה יש בזה בישולי גויים, יותר נוטה להתיר, ולפי שאגוזים תמיד יכולים להאכל חיים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לא הבנתי מה חשש איסור בישולי עכו"ם יש בפיצוחים הרי הם נאכלים חיים ואפילו בערמונים דעת הרב עובדיה יוסף להתיר.
    אולי יש חשש בתנורים שבישלו בהם נבילות אבל ככל הנראה יש להם תנורים מיוחדים לקליה

  2. בשיורי ברכה לחיד"א סי' קיג אות ו, כתב לאסור, ונתן טעם שאף שאינו עולה על שולחן מלכים עולה על שולחן שרים, יש להבין את דבריו אבל מבואר שחשש בכל זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל