לתרומות לחץ כאן

מטפלת שהוציאה ילדה באמצע שנה ודורשת שכר על החופש לפי יחס הזמן שעבדה

שאלה:

לכבוד הרב שלום
בשנה האחרונה עברתי גירושים קשים כאשר הגרוש ניסה בכל דרך אפשרית לאמלל אותי בטענות שונות ולהזיק לי . יש לנו בת שהיתה אצל מטפלת פרטית . הגרוש הלשין עליה למס הכנסה צעק עליה וכתוצאה מזה המטפלת החליטה שהיא מוציאה את הילדה ואינה מוכנה לקבל אותה יותר בגלל שהיא פוחדת מהגרוש שלי. ומודה שזה לא בגללי ולא בגלל הילדה שלי .התחננתי לפני המטפלת, הורי התקשרו אליה ואף אמרו שהם יקחו את הילדה בימים שהאב צריך להגיע על מנת שלא תפגוש את הגרוש. ובאתי אליה כמה פעמים בגלל שלא רציתי שהילדה אחרי שהתרגלה למטפלת תעבור למסגרת אחרת עם כל הכרוך בכך. אני אצטרך לחפש באמצע השנה מטפלת חדשה כשהיא בת פחות משנה . לצערי למרות זאת היא לא הסכימה בשום פנים ואני נאלצתי למצוא מטפלת חדשה. בשל הלחץ מצאתי מטפלת שהתנאים לקבלת הילדה היו פחות טובים ושילמתי 400 שקל נוספים לכל חודש. כך שנגרם לי צער ונזק כספי נוסף .עברו מאז ארבעה חודשים היום שולחת המטפלת הודעה שהיא דורשת את התשלום היחסי על אוגוסט . בחוזה כתוב שרק אם אני עזבתי עלי לשלם. אך לא כך הדבר אני נאלצתי לעזובי על ידה ללא רצוני ולמרות תחנוני ובהחלט ללא אשמתי . לטענתה נגרם לה נזק כספי בגלל מס ההכנסה . שאלתי
א. האם יש לה זכות לקבל תשלום על אוגוסט מאחר והפרה חוזה?
ב. האם זה נכון שהיא צריכה לפנות לגרוש שלי . ולדרוש ממנו את הסכום של הנזק ,
ג. האם יש קשר בין ענין הסתבכותה עם מס ההכנסה לדרישה הכספית ממני.
ג. מאחר ונגרם לי נזק שלא באשמתי האם היא זאת שצריכה לפצות אותי
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

בחוזה ביניכם כתוב שאם תופסק העבודה יצטרכו לשלם עבור חודש אוגוסט – חודש החופש – לפי יחס שהיו במעון, ולא הוזכר מי יפר את החוזה, לכן גם אם המטפלת היא שהפרה את החוזה רשאית לדרוש שכר עבור אוגוסט לפי יחס החודשים שהייתה הילדה.

אלא שעדיין יש לדון שאסור למטפלת לחזור בה באמצע שנה, [כדין דבר האבד] ולכן יכולה האמא לתפוס את השכר עבור אוגוסט עבור התשלום שכר שהייתה צריכה להוסיף למטפלת החילופית. אלא שאם המטפלת תוכיח שהייתה אנוסה ולא הייתה יכולה להמשיך בעבודתה מחמת איומי אבי הילדה, נחשב שפועל שחזר מחמת אונס שמגיע לו שכר מלא על הזמן שעבד.

ולכן להלכה אין האמא צריכה לשלם עבור חודש אוגוסט, עד שתוכיח המטפלת שהייתה אנוסה ולא יכלה להמשיך לטפל בילדה, מחמת הלשנות ואיומים מצד האבא של הבת.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן שלג סעיפים ד-ה מבואר שמותר לפועל לחזור באמצע היום שכתוב "עבדי הם" 'ולא עבדים לעבדים', ומקבל שכר מלא על חלק העבודה שעבד בפועל. אמנם בדבר האבד אסור לחזור באמצע, ואם חזר בו מחסירים לו משכרו ומשלמים את שכרו לפועל חילופי. וכתב ברמ"א שמשרתת שמפסיקה את עבודתה באמצע נחשב לדבר האבד, וביאר הנתיבות (ס"ק ח) שכיון שאינו יכול להשלים את העבודה בעצמו נחשב לדבר האבד שאינו של ממון, ויכול לגרע משכרו לטובת משרתת חילופית. ולכן המטפלת שהפסיקה באמצע שנה, נחשב לדבר האבד שאינו של ממון, כיון שהאמא לא יכולה לשמור על ביתה בזמן שעובדת מחוץ לבית, וחייבת למצוא מטפלת אחרת. ולכן יכולה לגרע משכר הראשונה כדי להשלים את התוספת שדורשת המטפלת השנייה. אמנם גם בדבר האבד אם הפועל היה אנוס ולא יכל להמשיך את עבודתו חייבים לשלם לו את כל שכרו.

על כן המטפלת שחזרה באמצע שנה נחשב לפועל שחוזר בדבר האבד. אך אם הייתה אנוסה מחמת פחד של אבי הבת שמאיים ומלשין עליה למס הכנסה, מגיע לה כל שכרה, אך אם אינה אנוסה, לא חייבים לשלם לה עבור שכר חודש אוגוסט, כיון שנגרע שכרה בתוספת ששילמה האמא למטפלת החילופית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל