לתרומות לחץ כאן

כמה סיבות להסיר חשש קידושי שחוק

שאלה:

קידושי שחוק
כשהייתי ילדה ספק גיל מצוות
אחד מהנערים קרא לי לרגע וביקש שהושיט ידי ונער אחר אמר את נוסח הקידושין והניח לי משהו על האצבע כשהסתכלתי זה היה עלה שליפף כמו טבעת.
אחד מהנערים אמר מקודשת הוצאתי את העלה ולא יחסנו חשיבות.
כן לנו ידענו שזה בצחוק
אציין כי אני זוכרת שנער אחד היה שם והוא שמר שבת מלבד אך מלבדו איניני זןכרת עוד אדם בנוסף כרגע הנני בעלת תשובה מזה 11 שנים נשואה 10 שנים לבעלי עם ילדים.
האם יש לי ממה לחשוש ?

תשובה:

שלום רב,

אין לך מה לחשוש.

א. אם היית פחות מגיל 12 וחצי, אינך יכולה להחליט להתקדש בעצמך. אלא הדין הוא שהבת עדיין ברשותו של האב והוא זה שאמור לקבל עליה קידושין או אןם היא קיבלה קידושין בפניו והוא הסכים לזה. אבל בגיל כזה הילדה עדיין אינה ברשות עצמה כדי לקבל קידושין בעצמה.

ב. ה"טבעת" שנמסרה לך – עלה שליפף את האצבע אינו שווה פרוטה. והאישה אינה מתקדשת אלא בפרוטה. אמנם אמרו חז"ל המקדש בפחות משווה פרוטה ספק מקודשת שמא שווה פרוטה במדי. אמנם גם נקודה זו לדעת הרבה ראשונים אינוו אלא חומרא בעלמא ולא מעיקר הדין משום שאם אינו שווה פרוטה במקום הקידושין, ממילא הקידושין לא תפסו אפילו אם באמת במקום אחר זה שווה פרוטה. ראה בית שמואל סי' לא ס"ק יא. וא"כ ברור שחומרא של חשש זו אינו שייך שבמקר הזה.

ג. בנוסף, העובדה שספק אם היו שם שני עדים כשרים, גם הוא כמובן אינו תורם לחובת הקידושין בסיטואציה שלך. ראה סי' מב שם מבואר שהמקדש והמתקדשת צריכים שידעו שיש שם עדים שרואים את המעשה הקידושין. אחרת ברור שאין להם כוונת קידושין.

ד. לכל הנ"ל יש להוסיף את העובדה שכל ספק בסיטואציה הזו מניחה אותך בחזקת פנויה. (אם כי יש לדון בזה האם לאחר שאת נשואה שייך לומר חזקת פנויה, ראה בסוגיה בקידושין עט,א ובתוס' שם). וכן את העניין של קידושי שחוק על כל המשתמע והמבואר בסי' מב ובפתחי תשובה שם. ורק חשוב לציין גם את הנושא, שהיום לאחר שאת נשואה אינך נאמנת לומר שיש פגם בקידושי בעלך, ובכך להפקיע עצמך מבעלך.

מכל הסיבות הללו אין כל חשש ביקדושי שחוק הללו, ואת יכולה להיות רגועה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל