לתרומות לחץ כאן

עץ בחצר השכן שמסתיר את השמש לחצרי ולעצי

שאלה:

בוקר טוב לרב,
האם כאשר לשכני גדל עץ בחצרו הוא נהיה גדול ומלא עד אשר חוסם את אור קרני השמש לצמחים/עצים (וכן גם לי) שבגינתי (והרי העץ זקוק באופן מסויים לשמש), האם מחובתו לקצרו?

תשובה:

שלום וברכה,

כל נזק שמגיע מענפי העץ או משורשיו לא מחייבים את בעל העץ לקצוץ את העץ, אלא הניזק יקצוץ את העץ. שכל נזק שנעשה על ידי גדילת העץ לא נחשב לנזק ישיר, אלא נזק שהגיע לאט לאט, ועל הניזק לטפל בזה.

בשאלה הנ"ל שמדובר שהאילן מאפיל על הגינה של השכן והעלים שלו לא פולשים לחצר של השכן, הסתפק בשבות יעקב האם האפלת אילן לבית נחשב לטענה או לא, וכ"ש כשמדובר בהאפלה לגינה, שאין נזק ברור. ולכן לא ניתן לחייב את בעל האילן להרשות שיקצצו לו את הענפים, וכ"ש שהוא עצמו לא מחויב לקצוץ בעצמו.

כדאי שהניזק יבקש רשות להיכנס לחצרו ולדלל לו מעט ענפים.

בהצלחה.

מקורות:

אילן שחודר לשכן ומזיקו אין בעל האילן חייב לקצוץ אלא הניזק יקצוץ את האילן – ראה שולחן ערוך חושן משפט הלכות נזקי שכנים סימן קנה סעיף ל וסעיף לב.

לגבי האפלת אילן על הגינה  – בספר שבות יעקב הסתפק באילן יכול הניזק לקצוץ לו את האילן, שרק בכותל שמענו שמועילה טענת האפלה, ולא באילן, ואף שרואים שאילן מאפיל יתכן ולא חייבו חכמים להרחיק, כיון שבימות החמה זורחת החמה בין הענפים והעלים, ובימות הגשמים העלים נושרים סגי באורה כזו וא"צ הרחקה. וסיים שם שהכל לפי ראות עיני המורה. ולפ"ז כשהאילן מאפיל על חצר ועל גינה, לא ברור שיש נזק, כיון שהשמש חודרת לגינה, ומסתבר שהאפלה לא בכל שעות היממה. ועל הסתרת השמש מהחצר פעמים שזה לטוב ולא נזק. ועל כן לא ניתן לחייב להרשות לקצוץ את הענפים

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ומה הדין כאשר ענפי האילן נכנסים לחצרי, האם הנני צריך לבקש רשות מהבעלים לקצוצו או כיוון שזה פלש לשיטחי אפשר לעשות ללא רשותו?

  2. תודה! 1.אזי פשוט שאם היו באותם ענפים פירות, אפשר לקחתם?
    2.מחילה על השאלה אך כיצד אפשר לחשוב על כל הדימויים האלו, כלומר השאלות העכשוויות שצצות בחיינו ולקשרם לסוגיה בענייני נזיקין? כל אחד יכול, אם ילמד, הרי זה מלא נידונים..?

  3. אסור לשכן לאכול את הפרות, הפירות שייכם לבעל האילן.
    התורה היא דרך החיים לכל מציאות מהוויינו, אין דבר שאין עליו מענה בתורה, למרות כל החידושים וההמצאות, לכל דבר יש פתרון ותשובה בתורה, עלינו לעמול ומצוא זאת. בהצלחה.

  4. כן בשו"ע עצמו שהבאתי לך מבואר בשו"ע שציינתי לך שהשורשים לבעל העץ וממילא ה"ה הפרות. וראה גם בסימן רס סעיף ו. וראה אגרות משה ח"א סימן מג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל