לתרומות לחץ כאן

ביטוח בהשכרת/השאלת רכב פרטי

שאלה:

שלום וברכה.
האם יש אופן שמותר להשכיר רכב פרטי ולתבוע את הביטוח אם ח"ו קורה משהו?
האם מועיל באופן שההסכם הוא שאילה גמורה והשואל אינו חייב לשלם, אבל אני סומך עליו שישלם אבל באמת אם לא ירצה אין לי שום תביעה עליו?
או לחילופין שהוא ישלם לי בלי קשר לשכירות הרכב אלא במתנה גמורה או על חפץ אחר שאני אשכיר לו (אפי' שזה מחיר מופרז ביחס לאותו חפץ לכאו' אין בזה אונאה ששניהם יודעים שזה לא המחיר הרגיל)?
למעשה השאלה האם היחס הוא להגדרה האמיתית ולזה הם מחוייבים לפי ההסכם ואפי' שיש כאן כוונה אחרת? או שהיחס הוא לכוונה, והחברה אולי לא מתכוונת לבטח במקרה כזה שבתכל'ס זה קומבינה.
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם מתנה עם החבר שנותן לו את הרכב ללא קבלת תמורה, ואם ירצה יתן לו מתנה תמורת ההשאלה, אבל אינו חייב לתת את המתנה, אינו נחשב לשכירות רכב, ויוכל לתבוע את הביטוח. [אך מסתבר שיש להימנע מלעשות זאת בתדירות, ומותר במקרה ארעי בלבד].

אם מתנה את השאלת הרכב במתנה – שהשואל חייב לתת מתנה תמורת ההשאלה, או שמשכיר לו חפץ אחר במחיר גבוה, נחשב להשכרת רכב, ואסור לו לתבוע את חברת הביטוח שלו.

בהצלחה.

מקורות:

המדיניות בחברת השכרה שרכב שמשכירים אותו, הבלאי הוא גדול יותר, והסיכון לתאונות הוא גדול יותר, ולכן מחיר הביטוח הוא גבוה יותר מאשר ברכב פרטי. לעומת זאת השאלת רכב בחינם אינו דבר שכיח ולכן אם משאיל את הרכב והביטוח מבטח גם נוסע נוסף, זכאי המבטח גם על תאונות ונזקים שנעשו על ידי אחרים. הביטוח הגדיר שכל נתינת רכב עבור תמורה כספית [יותר מהוצאות של דלק ובלאי] נחשב להשכרה, ולכן לא משנה אם משכיר באופן חד פעמי או לעיתים תכופות, אם השכיר את הרכב אינו זכאי לביטוח.

אלא שיש לדון האם מועיל הערמה שיבקש שלא ישלם שכירות אלא יתן לו מתנה תמורת השאלת הרכב, או שישכיר לו חפץ נוסף בסכום גבוה שיכסה את השכרת הרכב. והנה מצאנו בהלכות מצרן [שו"ע סימן קעה סעיף נד] שאם נתן מתנה את שדהו לחבר, אין דין מצרן, אבל אם נתן מתנה באחריות יש בה דין מצרנות, וביאר הסמ"ע שאין אדם כותב אחריות על מתנה, ובודאי שיש הערמה בדבר, ולכן נחשב מכירה ולא מתנה. ומכאן הוציא בעל הפתחי חושן (חלק גניבה חלק א הערה א) שכל הערמה שמתנים שיתן מתנה לא פוטרת, ונחשבת המתנה כחלק מהמקח, ולא פוטר את המערים. ולכן לא מבעיא אם מתנה בעל הרכב שיתן לו מתנה תמורת הרכב, הרי המתנה נחשב תמורת השימוש ויש להחשיבו כדמי שכירות. אלא גם אם משכיר לו חפץ יקר אחר בסכום גבוה, הרי שקיבל תמורת ההשאלה הטבה שהסכים לשכור ממנו בסכום רב, ונחשב כהשכרת רכב.

אך אם מתנה שאינו חייב לתת לו כלום ומשאיל לו את הרכב בחינם, נראה מסברא כיון שאינו חייב לשלם לו על כך יש לראותו כהשאלה, ואם יחליט מרצונו לתת מתנה לא בטלה ההשאלה. ולכן לכאורה זאת תהיה הערמה שמועילה על חברת השכרה, אך אם עושה זאת פעמים רבות, מסתבר שלא נוהג כשורה, כיון שהרכב נכנס למצב של סיכון גבוה, ונוהג שלא כשורה. אבל עושה את הערמה פעם או פעמיים, וגם שהתמורה היא מתנה שלא מחויבת מצד השואל יש להקל בדבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל