לתרומות לחץ כאן

להוציא אישור מחלה כדי לדחות מבחן

שאלה:

האם מותר להוציא אישור מחלה כדי לא לגשת למבחן בגלל לחץ של מבחנים וחוסר מוכנות ולקבל אישור למועד מיוחד?

תשובה:

שלום וברכה,

ודי שחובתו של אדם להתנהג ביושר לפי תקנון המוסד, ולא לנסות איך להערים.

עצם השאלה מה ההלכה בסוג הערמה כזו: אם עשית את מיטב כוחותיך ולא בזבזת זמן סתם, ובכל זאת אתה מרגיש שאתה לא מוכן עדיין למבחן, יש להקל בהערמה מסוג כזה. משתי טעמים: א' שמגיע לך זמן נוסף, אלא שהמערכת לא נותנת זמן נוסף ללא סיבה מיוחדת, ולכן יש להקל בגניבת דעת כזו. ב' שאין כאן גניבת דעת של אדם מסוים אלא של מערכת של מוסד או מדינה, וכשאין גניבת דעת על אדם מסוים אין איסור ממשי.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לרב שלום לא זכיתי להבין את התשובה 1 הרב כותב "מגיע לך זמן נוסף " מי אמר יש מערכת מבחנים לכולם מי אמר שכל אחד מקל זמן אחר . 2 הרב כותב "גנבת דעת ממערכת מותר " אם כן לדברי הרב מותר להעתיק בכל המבחנים אנשים יקבלו הסמכה לטפל באנשים בתחומים שונים אף על פי שלא עמדו בדרישות נדמה לי שיש תשובה באגרות משה שאוסר .

  2. שלום לך,
    נכון שיש זמן אחיד, אך גם יש זמן לאנשים שלא יכלו לעמוד בזמנים, אנשים שהיו אנוסים כגון מחלה או אונס אחר. ולכן אם מרגיש שעשה את המקסימום ולא הצליח להגיע ליעד, ונחשב כאנוס, ורוצה להשתמש באונס של מחלה כדי לזכות בדחייה, ברור שאינה התנהגות הוגנת, אבל זה לא נחשב לגנבת דעת, כיון שבכל אופן הוא אנוס, ומה לי אם בגלל מחלה או בגלל הספק לימודים.
    על שאלתך אם גונב גוף מוסד, ולא אנשים פרטיים, אי"ז גניבת דעת כיון שלא גנב דעתו של אדם. ומה שהזכרת שיעתיק במבחנים ויקבל תעודה, נכון שאסור, אבל לא מצד גנבת דעת של הממסד שעורך את המבחנים, אלא כלפי המטופלים שיעסוק בהם בעתיד, שיבואו אליו בדעה שהוא מוצלח וכישרוני, ונמצא גונב דעתם – דעת אנשים פרטיים, ואולי על כך דיבר האגר"מ.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל