לתרומות לחץ כאן

פניה לבית משפט לתבוע את המצנטקים

שאלה:

לאחרונה התחילה תופעה חדשה של ארגונים [של ישיבות וקירוב רחוקים] שעושים הגרלות ומפרסמים את מכירת כרטיסי ההגרלה ע"י שיחות טלפניות. והיות שע"פ החוק כל מידע פירסומי שנשלח אליך ללא הסכמה אפשר לתבוע על סך 1000 ש"ח האם מותר לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות סכום זה.
והיינו שלמרות שע"פ דיני התורה לא מגיע לי 1000 ש"ח על כל שיחה, אך יש מושג של תקנת שבעה טובי העיר.
ועיקר השאלה היא על עצם ההליכה לבית משפט מהם התנאים שמותר לפנות לבית משפט.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להגיש תביעה בבית משפט והתובע בבית משפט כאילו מרים יד בתורת משה. גם בדברים שיש בהם חיוב מעיקר הדין אסור לתבוע בערכאות. לכן יש לפנות לבית דין תחילה ואם הלה יסרב מלהופיע בבית דין יקבל התובע היתר לפניה לערכאות.

לגבי עצם השאלה האם יש מקום הלכתי לחייב את המוסדות או החברות שמצנטקים, התשובה לכך: לפי הלכה לא ניתן לחייב את המצנטקים בחוב כספי, כך שגם בבתי דין לא תועיל התביעה בזה. מה שהזכרת שבעה טובי העיר, פירושו שיש כח לשבעה טובי העיר לתקן תקנות, ואכן אם יתקנו שבעה טובי העיר שאין לצנטק, ויוטל קנס כספי על המצנטקים, יהיה מקום לחייב אותם על פי ההלכה. אמנם עדיין לא שמענו שעשו בזה תקנה.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לפי התורה אם יש מקום להעניש את העבריינים והמטרידים, יש סמכות לבית דין הגדול לקנוס ולהעניש. ואם יחליט ביה"ד הגדול שראויים אותם אנשים לעונש, יהיה מותר לתובעם בבית דין ולהענישם. אבל לתבוע בערכאות אין היתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל