לתרומות לחץ כאן

הטמנה בשמיכות חמות

שאלה:

שלום,
בסימן רנז ג, ס"ק כד, כתב המשנה ברורה
"בסלעים – היינו אבנים קטנים שמוציאין מהם אש וקורין אותן אבני אש. ומה שכתב דלא שכיחא היינו דהא לא שכיח כלל שיטמין בסלעים משום שמשברים הקדרה או שמקלקלים המאכל אבל דבר שלפעמים טומנין בהם אע"ג דלא שכיח גזרו בהו רבנן. כתב רש"ל בתשובה אפר חם הוא דבר שאינו מוסיף הבל ושרי לטמון בו אא"כ מעורב בגחלים והביאוהו הא"ר ותו"ש וש"א וה"ה בכל דבר שאינו מוסיף הבל אפי' הם חמים שרי:"

האם כאשר אדם לוקח שמיכות יבשות, ומניח אותן על גבי מקור בשבת, כגוןן על רדיאטור, וכאשר הוא רואה שההטמנה שהטמין בערב שבת (בבגדים שאינם מוסיפים הבל) מתקררת , הוא מסיר את הכיסוי ומחליפו בבגדים החמים, וכך הוא משמר את החום,
האם מותר? שהרי כתב שמותר בדבר שאינו מוסיף הבל אפילו הם חמים.

ועוד שאלה, אם יש אפשרות שדרך זה התבשיל הצונן יגיע אפילו לחום שהיד סולדת בו, האם מותר? שהיום ניתן לחמם בגד צפוף ונמצא שהוא משמש כמקור חום אדיר, שיש בכוחו לבשל. האם ואז יש לכאורה איסור משום תולדת האור, ואם כן איך כתב המ"ב ?

תשובה:

שלום וברכה

אפשר כך לעשות. כמובן שאם התבשיל צונן והוא יכול להגיע ליד סולדת זה יהיה מותר רק אם אין שם רוטב. הנושא שלנו הוא איסור הטמנה, בישול בתולדות האור ודאי אסור מהתורה. מה שאתה אומר שבד צפוף הוא מקור חום זו שגיאה, בד רק שומר חום, צובר חום, אבל לעולם אינו מקור חום, וזו כוונת המשנה ברורה. אם תיקח בד מכל סוג שהוא כאשר הוא קר ותניח אתו על משהו קר, לעולם הוא לא יפיק חום, להיפך הוא ישמור על הקור כיון שהוא מבודד…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל