לתרומות לחץ כאן

בישולי גויים באגוז הקשיו / פיצוחים

שאלה:

בישולי גויים באגוז הקשיו, אחר בירור מעמיק התברר שאגוזי הקשיו עוברים תהליך של בישול בחום גבוה כדי להסיר את הקליפה. כנראה הבדצים והכשרויות אינם מודעות לדבר הזה, בבירור עם אנשי מקצוע וטבעונים התברר שיש קליפה קשה על הפרי שכדי להסירה צריך לבשל או לאדות בחום גבוה להסרתה, קליפה זו רעילה וחובה להסירה על ידי הבישול המפרק את הקליפה מהפרי, בלי הבישול לא ניתן לאכול את הפרי. מאכל זה עולה על שולחן מלכים , וכמו כן אין דרך אחרת מבלעדי הבישול לאכול אותו.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית ברמב"ם מאכלות אסורות פרק יז הל' יז כתב שקליות – פיצוחים אין בהם משום בישולי עכו"ם כיון שאין אדם מזמן את חברו על הקליות, זה לא סעודה, יש לדון בזמנינו שמקובל דוקא לארח עם פיצוחים אם הדין משתנה. ואכן בט"ז סי' קיג ס"ק יד כתב בפירוש שאגוזים שיש להם קליפה ירוקה והם מרים ולא ניתן לאוכלם בלי בישול יש בהם איסור של בישולי עכו"ם, כיון שהם עולים על שולחן מלכים, וכנראה סבר שהרמב"ם מדבר על קליות חיטה בלבד ולא על אגוזים.

עוד יש לדון ולומר, שכיון שהבישול אינו נצרך לעצם התקנת האגוז למאכל, זה רק משהו טכני להוריד את הקליפה הירוקה [אם הבנתי ממך נכון] זה לא בכלל הגזירה, באופן תיאורטי היה ניתן להסירה בדרך אחרת… ואכן בראש יוסף ברכות לו ב כשהביא את הט"ז הנ"ל, ביאר שמדובר שהם מרים מחמת שהם בוסר, ולא שהבישול נצרך רק כדי לרכך את הקליפה הירוקה, שאם לא כן הם בבחינת דבר הנאכל כמות שהוא חי. וראה כרם אפרים עמ' כט שהאריך בזה.

לכן צריך לדעת היטב את המציאות אבל זה לא חד משמעי שבגלל שצריך בישול להסרת הקליפה יש בזה בישולי גויים, יותר נוטה להתיר, ולפי שאגוזים תמיד יכולים להאכל חיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל