לתרומות לחץ כאן

אוצר בית דין בשמיטה

שאלה:

ערב טוב.

1.האם קרקע שמעובדת בשנת שמיטה במסגרת אוצר בי"ד,מותר למכור את הסחורה ע'מ לכסות את ההוצאות ובנוסף לשלם שכר עבודה לפועלים?ולפי מה משערים את שכר הפועלים.
2. מה ההסבר למחירים השונים של האתרוגים של שנת שמיטה (בד"כ לפי האיכות) אם כל ההיתר הוא רק לכסות את ההוצאות?

יישר כח

תשובה:

שלום וברכה

ברור שכל ההוצאות נכללות במחיר, משקללים את הוצאות הגידול הפועלים האריזה והשינוע, ולפי זה קובעים את המחיר לכל ארגז [מוכרים לפי ארגזים ולא בשקילה].

ההבדל במחירי האתרוגים פשוט מאוד, נניח שסך כל ההוצאות היה מליון ש"ח ואת זה רוצים לקבל מהציבור ללא רווח, אין חובה להטיל מחיר שווה על כל לקוח, אפשר לתת מחיר לפי איכות, העיקר שלא מדובר במכירה מדוקדת אלא בחלוקה לפי קטגוריות. לכן ודאי לא יתנו מחירים מדוייקים, עושים שלוש קטגוריות שלכל אחת מחיר זהה, כך שעדיין יש טווח רחב בין האתרוגים ואין כאן מכירה מדוייקת, אבל יש חלוקה הגיונית בין חלקי הציבור לפי הערך הבסיסי הקטגורי שמקבלים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה על התשובה.

    מדוע יש איסור למכור לפי משקל?

    אני אפרט את שאלתי:

    אני מעוניין לנטוע כרם יין בשנה הבאה לפני ט"ו באב בעז"ה,אך לפי החישוב שלי מיד בסיום שנות ערלה תחל שנת שמיטה,כך שאני דוחה את הבציר הראשון שלי בעוד שנה.

    אני רוצה לדעת ע"מ לבנות תכנית עסקית מסודרת,כמה אוכל "להרוויח" או "לא להפסיד" בשנת השמיטה ע"מ שאוכל להיערך כראוי מבחינה כלכלית.

    בנוסף,אשמח לדעת אילו פעולות מותרות בשנת שמיטה?אני יודע שהכלל הוא פעולות הנצרכות לקיום הכרם ולא להשבחתו,אך אשמח לקבל הדרכה מפורטת לפי פעולות מה מותר ומה אסור.

    יישר כח גדול

  2. האיסור למכור לפי משקל הוא משום שאסור לעשות סחורה בפירות שביעית. כמובן שכאשר יש אוצר בית דין, אתה כבעל הכרם מקבל משכורת על עבודתך. הנחיות ברורות לגבי מה מותר ומה אסור הייתי מציע לך לקבל בצורה מקצועית בבית דינו של הגר"נ קרליץ בבני ברק באמצעות חתנו אב בית הדין הרב שריאל רוזנברג. הם שולטים על עיקר השוק ומנוסים מאוד והם בעצם אלו שגיבשו במשך השנים את ההנחיות בהתאם לפרקטיקה הקיימת וכו', שווה פגישה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל