לתרומות לחץ כאן

אנחנו בגלות?

שאלה:

שלום לרבנים למה לא לשנות את נוסח התפילה מפני חטאינו גלינו מארצינו ונתרחקנו מאדמתנו הרי אנו כבר בארץ ועוד מה פשט האמיתי בפסוק? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית רוב עם ישראל לא כאן… שנית הגלות הזו שגרמה לכך שלא נוכל להקריב את הקרבנות עדיין בעינה עומדת, עדיין איננו מורשים לבנות את בית המקדש… ההגעה הפיזית שלנו לארץ ישראל עדיין לא הפכה את הקערה על פיה ולא ביטלה את השלכות הגלות המדוברת.

שנזכה במהרה בימינו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. זה קצת קשה להגיד שאין אנו מורשים לבנות בית מקדש ולהקריב קורבנות לפני שפועלים לדבר.
    אנו זועקים על כך שאנו אנוסים מלקיים את המצוות אבל השאלה אם עושים מה שביכולתנו לצאת מהאונס?
    היום אם יבואו מאות אלפי יהודים שומרי תורה לבנות מזבח להקריב קורבנות (תמידים ומוספים) לא סביר כלל שימנעו מהם.

  2. הובטח לנו כאשר כל עם ישראל עולים בחגים לקיים מצוותם שלא יכבשו בינתיים את ארצנו, אז לחשוש שאולי ערבי שכל היכולת לפגוע בנו היא אי קיום המצוות לא תחנם ,הורשת ארץ ישראל ,מלחמת מצווה וכו' לא שייך בנוסך שאנו רואים ראייה במסכת גיטין שלא כך הדבר "סבור רבנן לקרוביה משום שלום מלכות אמר להו רבי זכריה בן אבקולס יאמרו בעלי מומין קריבין לגבי מזבח סבור למיקטליה דלא ליזיל ולימא אמר להו רבי זכריה יאמרו מטיל מום בקדשים יהרג אמר רבי יוחנן ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו". רשי:"ענותנותו – סבלנותו שסבל את זה ולא הרגו".
    הבעיה היתה לא שחששו לשלום מלכות ולא עברו על התורה אלא על כך שלא קיימו דין מוסר (חשוב להדגיש החשש בזמן היה גדול בהרבה מזמננו ויכלו למצוא פיתרון פשוט ולהציל עצמם פשוט לנטוש את בית המקדש ולאסור כניסה אליו כך שלא רק יראו כמורדים במלכות).
    מלבד זאת שיש חשש שימות אדם בעקבות העומס בחגים כאשר כל ישראל עולים לרגל "תנו רבנן מעולם לא נתמעך אדם בעזרה חוץ מפסח אחד שהיה בימי הלל, שנתמעך בו זקן אחד, והיו קוראין אותו פסח מעוכין."
    אנו רואים שהיה פיקוח נפש ולא בוטל קורבן הפסח שנה לאחר מכן מחשש שימות אדם אחד מישראל.
    מלבד החילול השם שיש כאן בפראסיה שמבטלים עשה רק כי הגוי גם ככה יהרוג ולא נזכה לקיים את המצווה אז במקרה שאולי ימות מישהו לא שייך לבטל עשה (לדוגמא ברית מילה בברית המועצות כאשר היה ידוע דין מוהל אם זכה לגלות לסיביר או למות)

  3. אלו הבלים של ממש, אתה מביא ראיה מזן שהיה הבית בבנינו והיינו מחוייבים בהכל וכו', לזמנינו שאתה רוצה שניטול הכל בכח הזרוע כשאין שום חיוב בכך…

  4. לזעוק הבלים על כל סוגיה ולמחוק תשובות זה לא יאמן.
    אין הבדל בין שהבית בנוי או לא האם אנחנו מחויבים במצוות,
    למעשה אנחנו מחויבים גם לבנותו כיום כך שרק נוספה לנו מצווה נוספת.
    חגי הנביא הוכיח את ישראל על שלא בנו הבית למרות שהיה איסור מהאומות וחששות רציניים יותר מימינו.
    מסבירים שם חלק מהמפרשים שהוכיח אותם על שלא בנו עד עכשיו ולא היו זקוקים לנבואתו כדי לבנות (למרות שהאומות לא הסכימו).
    וכך גם היה כאשר בנו את המזבח בבית שם נאמר כאיש אחד מפחד עמי הארצות עלו כולם כאיש אחד בלב אחד לבנות מזבח.
    כך שאנו רואים שהבית היה חרב חששו מן הגוים ובכל זאת עשו המוטל עליהם.

    בנוסף לכך אם עדיין אתה חושש להתגרות יש דרך אחרת שתואמת את ההלכה כל יהודי מחויב לתת חומש מהונו לקיים מצוות עשה (על עשה שיש כרת כקורבן פסח יתכן ויותר לפי חלק מהדעות) אם יפסקו שעל כל יהודי לתת חומש על מנת להקריב קורבן פסח ניתן לקנות את ערביי ירושלים לשבוע לא להפריע.

    למסקנה אם רוצים לקיים את המצוות יש בידינו את האפשרות אם נשאר ב4 אמות של הלכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל