לתרומות לחץ כאן

ייחוד עם כלתו

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: שכן שאל כזה, הוא גר צדק ואביו בני נח בא מן מדינת אחרת לבקר אותו, היות ועשה לו הרבה טובה והוא התומך הגדול שלו וע"י עזרתו היה קל לו להגיע למצב של אברך מתקדם, הרגיש שלא דרך ארץ להגביל זמן הביקור לשבוע או שבועיים וכיון שלא הגיד לו כלום אביו הביולוג מצא טיסה יותר זולה אם יהיה ג' שבועות אצל בנו הגר.

דבר טוב ואחת הסיבות לביקורו היא גם לעזור לו אחרי לידת אשת בנו, אולם גם האשה חשבה שג' שבועות קצת יותר ממה שרצו, אבל כיון שלא אמרו זמן הם גרמו להם את זה, וגם היא חושבת שלא דרך ארץ לומר לו כלום ובמיוחד עכשיו, מ"מ התעורר כמה קושיות על ביקור זה לפי הלכה:

1. לגבי שחרית, כיצד יעשה? ביאור השאלה, כיון שלא נורמלי לומר לאורח קם מוקדם ולך לעשות משהו בשביל בעיה של יחוד עד שאסיים להתפלל ובפרט שהוא האב ביולוג שרק עשה לו טובה וזקן, אז זה אינו אפשרי. וכיצד יתפלל במנין ? הוא גר בבית שחילקוה לג' דירות, ודירתו במרתף ואפשר להניח דלת פתוח לבני הבניין אולם לא לרשות הרבים. והרי כאן יש בעיה של יחוד עם נכרי ואף שתפילה זמן קצר האם יש מה לעשות על זה?

2.אותה השאלה גבי מנחה ומעריב אם אביו ירצה לנוח ולהיות בבית או כבר ישן דהיינו בדיעבד. פשוט שיכול להביאו ושישב במכונית או במקום כלשהו בבית הכנסת עד שיסיימו כל עוד שבטוח שיהיו עשרה כדי שלא יתבלבלו ויחשבו שהוא גם יהודי ואינו ויאמרו קדיש וכו', שהבני נח זה לובש כיסוי ראש כמו כמה זקנים לובשים והולכים להפלל או סתם הולכים כך ברחוב.

3. גבי יום לידה שהבעל ילך עם אשתו לבית חולים, האם יש שום בעיה להניח האב ביולוג לטפל בבין קטן קרוב לבין שלוש? מדובר באדם מבוגר אם דרך ארץ טובה.

4. האברך ילך לסדר לימוד בבוקר כרגיל אולם מפני יחוד כדאמרינן לעיל וגם דרך ארץ שלא עוזבים אורח לבד ורק רואים אותו בעשר בלילה, הרי שיהיה קצת קשה כל יום להמשיך סדר הלימוד בצהריים ולילה כדרכו עכשיו, שכיון שהולך בבוקר ללמוד ואביו יתעסק במשהו כגון כושר וכו' מה יתעסק בצהריים שוב? גם השפה של מדינה זו לא כ"כ מדבר טוב כדי לדבר עם אנשים, והרי יהיה צורך שהבן יהיה מספר שעות איתו כל יום או בלילה לכן רוצה לדעת מה יעשה כדי לא לבטל תורה ושגם יהיה נעים ההויה של אביו אצלו? מ"מ זה יכול לגרום ירידה לפרנסתו כיון שיפסיד ימים בכוללים של צהריים ולילה.

למד כבר שפעם הבא שיבוא מישהו שיגבילו הזמן לרק שבוע היות והסדר החיים שליהם מאוד עסוקים. כגרע הידיד זה גר בדירת מרתף, אולי בעזרת ה' שיעבור לבית עם חדר אורח באחורי הבית שלא מחובר לבית עם שירותים מלא וכו' שיכול להחזיק אורח בלי לדאוג כלל גבי יחוד כמו שיש כמה אנשים כאן שביתם כך.

אשמח לשמוע מכם כדי לעזור הידידי בזה.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

כיון שכפי שאני מניח יש יחס חם וקרוב בין הסב לכלתו כדרך כל הארץ, זו אכן בעיה, כיון שהכלל הוא שאף שכאשר בעלה בעיר או יש פתח פתוח לרשות הרבים אין איסור יחוד, כאשר מדובר באשה שליבו גס בה, כלומר הוא רגיל להיטיב איתה ויש ביניהם יחסי קירבה, יש להחמיר גם באופנים אלו, ראה כאן, וראה בקישור הנ"ל גם מדברי הפוסקים שהקלו בזה בפתח פתוח לרשות הרבים יותר מאשר בעלה בעיר. לכן לכאורה כל זמן שהאב בבית יש בעיה, ובשעת הדחק כעין זו יוכלו לסמוך רק על הנושא של פתח פתוח, על פרטי דין פתח פתוח לרשות הרבים ראה כאן את כל האופנים. 

אין בעיה להניח לו לטפל בילד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל