לתרומות לחץ כאן

לנצל את הזמן בעבודה

שאלה:

שלום לכבוד הרב
נכון שמסופר על הצדיק אבא שאול שהיה עובד בשדה והלכו אילו ואמרו לו שלום ולא ענה אז
1 האם זה נכון לנהוג ככה שאנשים יכולים להעלב ולכעוס מזה (כמובן לא שואלת דווקא עליו, אלא על ימינו אנו
2 הוא ענה שזה בגלל חשש גזל שהוא שכיר לפי שעות, אבל רציתי לשאול אם ידוע שהמעסיק לא מקפיד כל כך שכל דקה יעבדו, ומרשה לעובדים מעט לדבר בניהם או בטלפון וכו' כמובן בגבול הטעם הטוב ושהעבודה נעשית בזמן סביר אז זה לא יחשב גזל אפילו שלא עובדים כל רגע ורגע בזמן העבודה?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

שמו של הצדיק היה אבא חלקיה – נכדו של חוני המעגל.

מעיקר הדין אדם שמקבל שכר לפי שעות חייב להקפיד לעבוד בלי לחלום והפסקות. כיום המציאות היא שאנשים לא מסוגלים לעבוד בלי הפסקה כלל. לכן הפסקות רגילות שנהוג – אין איסור. אבל מכאן צריך ללמוד שאסור לעובד לחלום ולשוחח בטלפון מעבר למקובל. וצריך להקפיד לנצל את הזמן.

אבא חלקיה שלא השיב שלום, ידע שהחכמים שבאו לבקרו לא יפגעו ולכן החמיר על עצמו לא להפסיק בעבודה, אבל בזמנינו שאנשים לא עובדים בצורה כזו, אין צורך להחמיר שלא לענות שלום ולפגוע באחרים.

נסיים בדברי השולחן ערוך חושן משפט הלכות שכירות פועלים סימן שלז סעיף ט:

"מוזהר הפועל שלא יבטל מעט כאן ומעט כאן, אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן, שהרי הקפידו על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה; וכן חייב לעבוד בכל כחו, שהרי יעקב הצדיק אמר: כי בכל כחי עבדתי את אביכן (בראשית לא, ו); לפיכך נטל שכרו אף בעולם הזה, שנאמר: ויפרוץ האיש מאד מאד (בראשית ל, מג).

מבואר בפועל שנוהג כדין ועובד ומנצל את זמנו זוכה משמים לעושר, כיעקב אבינו שעבד את לבן ביושר ולא פסק, והקב"ה העשיר אותו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אוקי תודה רבה
    אז אני מבינה מכאן שכל עוד שבעל הבית נמצא במקום או לפעמים אינו נמצא אבל מסתכל במצלמות ולא מעיר אם רואה שמדברים מעט אז זה מותר?
    ועוד שאלה בבקשה
    מה הדין באדם שעובד מאד מהר וככה יוצא שתמיד מסיים עבודתו לפני הזמן ובגלל זה מפסיד במשכורת, והמעסיק בעצמו אומר ויודע שאותו פועל עובד מהר ולכן לא מקפיד עליו (ובפרט שסיכמו בעל פה שיעבוד כך וכך שעות ויצא לרוב שעובד פחות בפועל) ? אז האם פועל כזה מותר לו יותר לעשות הפסקות קטנות פה ושם?
    תודה

  2. אם המעביד יודע ורואה ולא מביע התנגדות – מותר. אם עובד עושה הפסקות רגילות ומסתברות – כוס קפה אוכל דבר מה – מותר. אם העובד מנצל את החופשות הקצרות ומרבה מהם – נחשב לגזל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל