לתרומות לחץ כאן

הסכמה בעל פה לשכירות

שאלה:

שאלה דחופה מאד, ראיתי דירה (להשכרה) והסכמתי בעל פה עם המשכיר שאני מעונין וקבענו להפגש מחר, ובינתיים ה' זימן לנו (בלי שחיפשנו!) דירה אחרת שיותר נראית לנו. האם מותר לי לבטל עם אותו הראשון למרות שכבר הסכמנו בעל פה שניקח את הדירה?

תשובה:

שלום וברכה,

סיכום בעל פה אינו קניין. אמנם יש מושג בהלכה של מחוסרי אמנה, שאם סגרו בעל פה שיקנה או ישכור ממנו, צריך לעמוד בדיבורו. ולכן אם קבעתם על מחיר וסיכמתם שאתה שוכר, וקבעתם פגישה לחתום על חוזה – אסור לחזור מהדיבור.

אם לא היה עדיין סיכום סופי על המחיר ועל השכירות, וקבעתם שמחר תדברו ותראו אם לסגור, לא נחשב דיבור – ומותר לסגת מהעסקה ולגשת להצעה השנייה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן רד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי בדיוק מה הכוונה. סיכמנו על מחיר, לא עברנו על כל תנאי החוזה (למשל רק הלילה, אחרי שהסכמנו בעל פה שמחר נפגש ונחתום, הוא אמר לי שהוא רוצה ערבים או צ'ק בטחון, מה שלא אמר לפני כן). אני לא יודע אם הוא התכוון לכתוב תנאים חריגים בשכירות, וכו'. כעקרון הסכמנו על המחיר וסכמנו מחר להפגש ולחתום על חוזה.

    ממה שאני רואה בתשובות אחרות באתר זה נראה שאם תיאורטית יש מצב שלא נסכים מחר על התנאים בחוזה, מה שתמיד יכול להיות, לא נחשב מחוסר אמנה?

    הדירה שהוצעה לנו היא משהו שחיפשנו ולא חשבנו שנוכל למצוא, משהו ממש נדיר. ואע"פ שנשלם קצת יותר, נקבל הרבה יותר מבחינת הדירה.

    אני חייב למשכיר תשובה עוד הערב…

  2. שלום,
    אם לא ברור שייסגר החוזה – לא שמעתם את כל התנאים, ויש אפשרות שתרדו מהעיסקה בגלל שלא תשוו דעתכם, לא נקרא לסגור בדיבור, ואין איסור של מחוסרי אמנה.
    אם הדירה שמצאתם היא נדירה ולא מצוי, דינו כתרי תרעי – ולהלכה יש להקל כשיטות שבתרי תרעי מותר לחזור בו.
    אך כאמור כיון שעדיין לא היה סיכום מבחינת כל תנאי המשכיר לא נחשב לדיבור – ומותר.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל