לתרומות לחץ כאן

לקוח שפנה לנגריה וסגר עסקה עם הפועל שבנגרייה

שאלה:

שלום רב,
יש לי חבר שנתקל בסיטואציה בה התלבט האם נכון לעשות רכישה מסויימת במקרה שכזה
שאלתי היא כזו:
יהודי, לאחר פנייה לבעל נגריה וקבלת פרטים במשך מספר שבועות על מוצר יוקרתי אותו שקל לרכוש דרך בעל הנגריה, הגיע למקום מפעלו על מנת לבחון את אותו המוצר אותו הוא שקל לרכוש בכדי לבחון את איכות המוצר וכן את הפועלים המייצרים אותו באם הם פועלים כראוי.
לאחר שהגיע למקום העסק שוחח עם אחד הפועלים המוכשרים ולאחר שבחן וראה שאותו פועל יודע לבצע את המוצר באופן מקצועי, שאל לרכוש את אותו המוצר שלא דרך הנגריה ובכך לחסוך את העלויות הנוספות שחלות לפי חוקי המדינה וכן לחסוך את רווחי בעל הנגריה (לחסוך את עלויות המיסוי, מע"מ, ביטוחים כאלו ואחרים וכן את רווחו של בעל הנגריה – שכן אותו פועל מבצע עבודות צדדיות גם שלא לפי חוקי המדינה)
יש לציין, שבמהלך קבלת הפרטים לגביי המוצר מבעל הנגריה גורם חיצוני העביר ללקוח פרטי הפועל (ללא קשר להתקשרותו עם בעל הנגריה)
אך יש גם לציין שהלקוח ידע שהפועל חתום מול בעל הנגריה על הסכם בו הוא מוותר על זכותו לבצע עבודות עבור לקוחות שיכיר דרך הנגריה וכן שיהיה חשוף לתביעה ישירה באם יעשה כן.
הפועל אמר ללקוח שעליו לסגור עם בעל הנגריה באם הוא רוצה להעסיק אותו מחוץ לנגריה – הלקוח פנה לבעל הנגריה והוא מצידו הביע התנגדות חריפה לנושא.

בעל הנגריה – מכח ההסכם שיש לו מול הפועל מגיש כעת תביעה כנגדו.
א.האם ללקוח ישנה אחריות כספית לגביי הנזק הכספי שנוצר לבעל הנגריה מאובדן העבודה. או שמא האחריות חלה רק על הפועל שמחוייב בהסכם? – שכן הוא יזם את הפניה לפועל למרות שידע על חיובו שמעוגן תחת הסכם לבעל הנגריה.
ב. האם היה מותר ללקוח לנהל מו"מ עם הפועל שהכיר דרך בעל הנגריה, לאחר שידע שהפועל משועבד לבעל הנגריה מטעם הסכם, ותוך כדי ניהול מו"מ עם בעל הנגריה – יש לציין שהמו"מ נוהל ללא ידיעתו של בעל הנגריה. אך יש גם לציין את הבאים:
1. הלקוח הגיע לנגריה על מנת לבחון את איכות ביצוע העבודה תוך ידיעה שאלו פועלים שמייצרים את המוצר ולא בעל הנגריה.
2. ללקוח היה המלצה וטלפון של אותו פועל אך לא פנה אליו והכירו לראשונה בעת הפגישה בנגריה.
ג. האם מבחינה הלכתית היה מותר ללקוח ל'חפש' הצעה זולה יותר מזו של בעל הנגריה, אצל יד מבצעת של בעל הנגריה – כאשר ההיכרות מול היד המבצעת בוצעה ע"י בעל הנגריה, כאשר ידע שהפרש המחירים משקף אי תשלום מיסים, מע"מ, ותשלומים נוספים המשקפים חובה מדינית ולא רווח?

תשובה:

שלום וברכה,

  1. אם הפועל עשה את מלאכתו ללקוח הפרטי בזמן שעות העבודה שמועסק בנגריה, וכן במכשירים של הנגרייה, חייב הלקוח לשלם את כל המחיר לבעל הנגרייה, ולא לפועל, וכל פעולת הפועל שייכת לבעל הנגרייה.
  2. אם הפועל עשה את מלאכתו שלא בשעת העבודה של הנגריה, ולא בכלי הנגריה, והלקוח הגיע לפועל דרך הנגריה, נחשב הלקוח יורד לאומנותו של חברו, ועני המהפך בחררה ובא אחר ולקחה שנקרא רשע, וגזל הוא בידו – ודינו שווה ליהיב סייאריה.

בהצלחה.

מקורות:

אם עושה מלאכתו בזמן העבודה העבודה שייכת למעביד כמבואר שולחן ערוך חושן משפט סימן ער סעיף ג:

"מציאת פועל לעצמו, אף על פי שאמר לו עשה עמי מלאכה היום. ואצ"ל אם א"ל עדור עמי היום. אבל אם שכרו ללקט מציאות, כגון שחסר הנהר ושכרו ללקט הדגים הנמצאים באגם, הרי מציאתו לבעל הבית ואפילו מצא כיס מלא דינרים. ויש אומרים דהוא הדין שכרו סתם ומראה לו ללקט מציאות (טור בשם הרמ"ה).

ואם הפועל לא עשה את מלאכתו בזמן העבודה, אך ההתקשרות של הלקוח והפועל הייתה בשעת העבודה, נחשב לגזל בידו – ראה באורך שו"ת חת"ס חו"מ סימן עט.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אף על פי שקיבל את פרטי הקבלן הערבי (שם וטלפון) במהלך המו"מ מולי ולפני שניפגש עמו?
    שוב מציין שלא יצר עמו קשר עד לפגישה שאני תיאמתי ביניהם וכן שלא נוכחתי בפגישה מפאת אילוץ להיות במקום חשוב יותר בזמן הפגישה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל