לתרומות לחץ כאן

העסקת פועל ללא מעסיקו

שאלה:

בס"ד

שלום רב,
הנני עוסק בבנייה ושיפוץ דירות ומעסיק עבור כך קבלני משנה פלסטינים (העבודות כמובן מבוצעות תחת דיווחים לרשויות ולפי תקנות המדינה).
פנה אליי לקוח בכדי לקבל הצעה עבור שיפוץ והרחבת דירתו. לשם כך נפגשנו מספר פעמים, בחנתי את הנכס ובחנתי את תוכניות הבניה במשך מספר שבועות.
לאחר שהראה רצינות להתקדם לחתימה על הסכם עבודה פעלתי להביא את הקבלן המבצע (שחתום מולי על הסכם עבודה שאומר שלא יוכל לקחת עבודות אשר ילמד עליהם דרכי) לבחון את העבודה בדירה של המבצע – המבצע לא היה בדירה אך שמע ממני על שמו של הקבלן הערבי.
לאחר יום קיבל הלקוח פרטים של אותו קבלן (שם וטלפון – אך לא פנה אליו) והמשיך במו"מ מולי.
לאחר יום ביקש הלקוח שאתאם עבורו פגישה יחד עם הקבלן המבצע על מנת לבחון את כישורי הבניה שלו (יש לציין שאותו קבלן ערבי לוקח גם עבודות פרטיות שלא לפי חוקי המדינה – הינו ללא תשלומי מיסים, מע"מ וכו')
בעת הפגישה של הלקוח עם הקבלן (פגישה בה לא נוכחתי) באתר בו בנה הקבלן הערבי בית נוכח לדעת שהפרטים שקיבל הם של הקבלן הערבי הנ"ל והחל מו"מ עם אותו קבלן על מנת להעסיקו בלעדיי.
הלקוח ידע שהקבלן מחוייב לי בהסכם ועל אף ניהל איתו מו"מ מקביל.
ביומיים לאחר מכן המשיך הלקוח בניהול מו"מ כפול שבסיומם הודיע לי את הבאים:
1. שהחליט להעסיק את הקבלן הערבי באופן ישיר.
2. שהקבלן הערבי אמר לו שעליו לסגור זאת מולי.

הלקוח טוען שבמילה 'לסגור מולי' זה מטעם יידוע אותי וכן שהקבלן הערבי אמר לו שהוא יסתדר מולי לגביי ההשלכות.

האם ללקוח היה מותר לנהל מו"מ עם הקבלן הערבי?
האם ללקוח היה מותר לשכור את שירותיו של הקבלן הערבי?

יש לציין שהלקוח ידע שיש הסכם מחייב ביני לבין הקבלן הערבי אך רצה להאמין שהאחריות בהפרת ההסכם תחול על הקבלן בלבד – שכן היה ברשותו את פרטיי הקבלן ולטענתו אין לי בעלות על הקבלן הערבי על אף ההסכם שבמפורש אומר שעל הקבלן אסור לקחת עבודה שילמד עליה דרכי ואם יעשה זאת ישא בתשלום נזק מוסכם של 10 אחוז מסך העבודה.

אשמח באם התשובה תכלול מקורות הלכתיים ככל האפשר.

בתודה ובכבוד רב

תשובה:

שלום וברכה,

שתי סיבות שחייב הלקוח לשלם לך:

א. בעין ההלכה, כאשר לקוח פנה אליך לבקש ממך הסכם עבודה ועזרה שתביא לו קבלן משנה לביצוע העבודות, נחשב ששכר אותך למלאכה עבורו. וכאשר התחלת בעבודה עבורו, נחשב קניין על הפועל. ובנוסף היה חתימה על שנחשב קניין עבור הפעולה. ואסור לבעה"ב ששכר פועל לעזוב את הפועל באמצע העבודה ולשכור פועל אחר. ואם שכר פועל אחר, חייב לשלם לפועל הראשון את שכרו,[מלבד השכר שמשלם לפועל השני על מלאכתו בפועל].

ב. במקרה שלך יתכן שכל עוד שמתעסק עם הקבלן שלך, נחשב שעדיין עומד מולך, וההסכם בין הקבלן הערבי לבין הלקוח בטל, ונחשב שההסכם שלך תקף – כיון שעובד לפי הנתונים שהבאת לו. והלקוח חייב להעביר לך את כל הסכום שהתחייב לשלם לך, ואתה תעביר לקבלן הערבי את המגיע לו.

בקיצור: ההסכם שלו עם הערבי הם דברים בטלים, כיון שאיתך היה ההסכם עבודה ופועל לפי הנתונים שהבאת לו.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שלג סעיף ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל