לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי בשבת לצורך רבים

שאלה:

בס"ד

שלום הרב!
1) האם אמירה לגוי היא גם בדאורייתא במקום מצווה של רבים (אור בבית כנסת) או שצריך רמיזה? ומהי ההגדרה של רמיזה?
2) מתי אני אומר שאסור לי להנות ממעשה גוי בשבת.
לדוגמא אם אני אומר לגוי להדליק את האור על מנת שיוכלו להתפלל הרי הם נהנים כאן . אז מה ההגדרה?
3) האם מותר לבקש מגוי לעשות פעולות לקטן ? והאם יש הבדל בין דאורייתא לדרבנן?
4) והאם מותר לבקש מגוי להעלות עגלה בלי תינוק במעלית לקומה גבוהה? אשמח לדעת את הכללים ממש תודה רבה!!!

תשובה:

שלום רב

  1. בענין זה באמת יש התלבטות גדולה, שכן בשו”ת נודע ביהודה מהדו”ק סי’ לג עורר שיש למחות במנהג שנהגו במקצת קהילות שהגוי מדליק נרות לפני תפילת נעילה בבית הכנסת, ואין להתיר במקום מצוה אלא שבות דשבות ולא אמירה לגוי במלאכה דאורייתא. והקשו הפוסקים, שאם כן מדוע התיר המשנה ברורה בסי’ רעו ס”ק כה לתקן את העירוב על ידי גוי. ותירצו, ששם יש חשש מכשול לרבים שלא ידעו שהעירוב קרוע אבל באופן אחר – אסור. אמנם בשו”ת אגרות משה ח”ג סי’ מב התיר אמירה לגוי לצורך תפילה בציבור וקריאת התורה גם במלאכה דאורייתא, וראה קובץ תשובות ח”א סי’ לב הביא שיש שנהגו להקל בזה, אלא שראוי לגדור עצמנו בכך, מחמת הפירצה הגדולה שיש בענין אמירה לגוי בזמנינו שחושבים שהכל מותר…
  2. כאשר גוי עושה מלאכה עבור יהודי בשבת [והוא אינו חולה וכדומה באופן שהדבר מותר], אסור ליהנות ממלאכתו. כמובן באופן שמותר לבקש מגוי, כמו לתקן את העירוב, מותר גם ליהנות.
  3. תינוק נחשב חולה שמותר לעשות עבורו מלאכות על ידי גוי כאשר זה באמת נזקק לבריאותו, כמו הדלקת חימום בחורף כשהבית קר, וזה מותר אפילו שהמלאכה דאורייתא, אבל לצורך ילד גדול יותר אסור.
  4. אם הגוי יכול להעלות את העגלה במדרגות וגם אתה לא מבקש ממנו מפורשות שיעשה זאת במעלית, אלא שהוא בוחר מרצונו ולנוחותו להעלותה במעלית – מותר. כי במקרה זה הוא לא עושה כלום עבור היהודי אלא לצורך עצמו כדי שלא לטרוח במדרגות. יש לזכור שבמקום שאין עירוב אסור בכלל להסתובב עם עגלה ברחוב!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל