לתרומות לחץ כאן

מתנה לדיין האם חשב לשוחד. ושוחד שהוחזק אם הוכשר לדון

שאלה:

שלום לרבנים שליטא,
1.אב לבת הזקוקה לגיור מכיר ולומד תורה עם 3 הדיינים/העדים וכן בעבר עשה עימם חסד ונתן להם מתנות מתורת חסד.
האם כיום מותר להם לשמש כבית דין לטבילת בתו הזקוקה לגיור?
2.האב נתן ל3 העדים סכום גדול של כסף ע"מ שישמשו כבית דין לא לשם שוחד אלא עבור הטרחה,(למרות שמדובר על סכום מאד גבוה) ולפני שנפגשנו בבית הדין נודע לו שזה שוחד והם החזירו לו הכסף.האם לאחר החזרת הכסף הם יכולים לשמש כבית דין ע"מ להיות עדים לטבילת בתו או שאין תקנה?
תודה רבה,אשמח להתייחסות ל2 השאלות.

תשובה:

שלום וברכה,

  1. כל דורון שהועבר לדיין לפני שהוזמן לדיון, אין בזה איסור שוחד, ולא נפסל הדיין מלדון. ולכן מתנת חסד או משלוח מנות וכדו' שנותן לדיין לפני שהועמד לדין, מותר. ואם רואה הדיין שדעתו קרובה לנותן המתנה, מדת חסידות שיפרוש.
  2. נתינת מעות לדיין או לעד, והותנה שהוא שכר טרחה, [ולא הוזכר שידונו יפה], אם הסכום גבוה – מעבר לשכר בטלה – אסור. אמנם אין זה איסור שוחד אלא קנס חכמים שלא יקבל אדם שכר לדון. ואם החזיר את השכר שקיבל, יכול לשמש כדיין או כעד. [וגם במקרה שנחשב לשוחד, כתב בכסף הקדשים שנראה שאם החזיר את השוחד הוכשר לדון או להעיד].

בהצלחה.

מקורות:

1. ראה שו"ע חו"מ סימן ט סעיף ב. ובכסף הקדשים באורך.

2. ראה שם סעיף ה ובסמ"ע ס"ק יג. ובהחזרת שוחד אם הוכשר לדיין – ראה כסף הקדשים ד"ה כשנודע.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בהלכה מוזכר שכר שמפסיד עכב שביתת עבודתו. אברך שאין לו מקור פרנסה אין לו את הדין של שכר בטלה. אך הפוסקים במשך הדורות הביאו טעמים לנהוג שלוקחים הדיינים שכר, ראה בפת"ש סו"ס ט. עם כל זה לקחת שכר גבוה מאוד עבור עדות או דיינות מהצדדים, נראה שאין את ההיתרים שהובא בפוסקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל