שאלה:
שלום לרב
האם מותר לשלם לקיוסק לפני שבת לקבל פתק ובאמצעותו "לקנות" בשבת או שזה מסחר? תודה
תשובה:
שלום וברכה
אם אין ביניהם דיבור של מסחר, אלא רק תן לי, לקחתי וכדומה, מותר.
מקורות:
כתב השולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שכג:
סעיף א
מותר לומר לחבירו: מלא לי כלי זה, אפילו הוא מיוחד למדה; וה"מ כשנוטל הלוקח מדה של מוכר ומוליכו לביתו, וא"צ לומר אם מביא הלוקח מתוך ביתו ואומר לו: מלא לי כלי זה, אבל למדוד בכלי המיוחד למדה ולשפוך לתוך כליו של לוקח, אסור. הגה: ויש מקילין לומר דכל שאינו מכוין למדה לגמרי, שממעט או מוסיף מעט, שרי (הגהות אשירי ומרדכי פרק אין צדין). וכן המנהג פשוט למדוד בכלי המיוחד למדה ולשפוך לכליו של לוקח. ועוד יתבאר לך בסמוך טעם המקילין. דין הלואת שבת דינו כמו ביום טוב, וע"ל סי' תקל"ה ולעיל סי' ש"ז סעיף י"א.
סעיף ב
מותר לומר לחבירו: מלא לי כלי זה ולמחר נמדוד אותו, ( אבל לא יאמר: תן לי מדה פלוני) (טור).
סעיף ג
מותר לומר לחברו: תן לי ביצים ואגוזים במנין.
סעיף ד
מותר לומר לחנוני: תן לי ד' ביצים וה' רמונים, ובלבד שלא יזכיר לו שם דמים ולא סכום מדה ולא סכום מנין, לומר: הרי שיש לך בידי חמשים אגוזים תן לי חמשים אחרים והרי יש לך בידי מאה. הגה: וכן בסכום דמים אינו אסור אלא בכה"ג שאומר: תן לי בכך וכך דמים ויהיה לך בידי כך וכך, אבל בלאו הכי, שרי. וכן בסכום מדה, דוקא בכה"ג אסור, אבל בלאו הכי, שרי. ואף על גב דאסור להזכיר דמים כלל, היינו בדבר שאין מקחו ידוע אבל בדבר שידוע רק שאומר לו כמה צריך, שרי אם לא שמזכיר לו סכום (א"ז והג"א פ' אין צדין) ואף על גב שיש מחמירין בדבר זה, כבר פשט המנהג במדינות אלו להקל, וכסברא הנזכרת.