שאלה:
לשיטת הרב עובדיה זצל.
בשבת במקרה של הפסקת חשמל רק בבית שלנו, דלקו 2 המנורות חירום. אין בבית ילדים או חולים.
1. האם מותר לומר לגוי להרים את הפקק הראשי? (כשהוא ירים התאורה תכבה). מה לגבי הפלטה?
או שנאמר שאין ריבוי הנאה כאשר המצב הקודם לא יהיה קיים(תאורת החירום)
מה הפתרון??
2. האם בהפסקת חשמל יהיה מותר לטלטל פנס לד שדלוק מערב שבת?
תשובה:
שלום וברכה
ברור שיש כאן הנאה ולכן גם אם נמצא פתרון לאיסור האמירה, וכגון שרק יגידו לו בדרך רמז שלא בדרך ציווי עדיין יהיה כאן איסור הנאה ממעשה שבת שנעשה לצורך הישראל. וגם אם נבוא לדון שמבחינת התאורה ואולי המזגן ביום חם כמו שהיה היום החשמל [לשיטת הגר"ע יוסף] הוא רק איסור דרבנן ואם כן זה שבות דשבות במקום צער [בצירוף דעת המנחת יצחק שסבר שכמו שאמרו שהכל חולים אצל צינה כך גם בחום, ושלא כגר"מ פיינשטין שחלק על זה] כאשר יש גם פלטה שדינה כאש ממש הדין שונה לגמרי, כיון שהפעלתה היא איסור דאורייתא ממש ואין כאן אלא שבות אחד ובודאי אין כל מקום להקל גם לא במקום צער גדול. כמו כן הרבה פוסקים בשונה מהגר"ע יוסף חששו לשיטת החזון איש שבכל סגירת מעגל חשמלי יש איסור דאוריחתא משום בונה. ואגב הגר"מ פיינשטין גם נטה לומר שהוא איסור דאורייתא אף שלא קבע שהוא איסור בונה, ולא הגדיר באופן מדוייק איזה איסור יש כאן. ברור היה לו שיצירה חשובה כזו אסורה מהתורה.
שבוע טוב.
1. אז מה הלכה למעשה? מה לעשות?
2. מה לגבי שאלה מספר 2?
למעשה יש להחמיר כדברי החזון איש. במקרה קיצון ממש [תינוקות זקנים חום קיצוני מאוד] יש לשאול שוב.
השאר תגובה