לתרומות לחץ כאן

מוקצה מחמת חסרון כיס – תמונה על הקיר

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב
לגבי תמונה התלויה על הקיר
א’ – אם אני מקפיד עליה שלא תינזק– היא מוקצה מחמת חסרון כיס?
ב’ – אם אני לא מקפיד עליה, אומנם ברור שהייתי מעדיף שלא תינזק, אך אני מוכן להשתמש בה במקרה הצורך, אז לא מוקצה מחמת חסרון כיס אלא כלי שמלאכתו להיתר?
ג' – ראיתי שכתוב בספר לגבי תמונה התלויה על הקיר: "ואם אין התמונה עלולה כל כך להשבר או להפגם, יש שנקטו דאין בה דין מוקצה אלא דינה כאגרטל המונח לנוי, שהוא כלי שמלאכתו להיתר… "
אך איך אפשר לנקוט, כלומר לקבוע לכולם כך נשמע לי, שאין בה דין מוקצה, הרי זה תלוי בי והנהגתי כך הבנתי, שאם אני מקפיד עליה שלא תינזק אז היא מוקצה מחמת חסרון כיס, ואם לא מקפיד אז לא, אלא אם כן התלוי בי והנהגתי חורגים מגבולות ההגיון שבזה אומרים בטלה דעתו אצל כל אדם.

תודה רבה רבה כבוד הרב

תשובה:

אכן זה תלוי בך ובהנהגתך וגם באופי התמונה…

מקורות:

ראה עוד כאן מה שכתבנו בזה. איסור בונה וסותר אין בהנחת התמונה על המסמר או הסרתה משם, כיון שזה רפוי, עי' מגן אברהם סי' שטו ס"ק ב ובחזון איש סי' נב ס"ק יג.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. על תמונה שקונים בחנות "הכל בשקל" פחות מקפידים מתמונה מקורית של וואן גוך… יש עוד משהו באמצע ביניהם… כמובן יש גם הבדל אם מדובר בתמונה עם זכוכית או לא וכו'.

  2. תודה רבה כבוד הרב

    אז בעצם מה שכבוד הרב כתב "אופי התמונה", זה פשוט דברים שיכולים לגרום לאדם להקפיד עליה או לא. לדוגמה אם התמונה עלתה שקל, הערך הכספי הנמוך סביר להניח יגרום לו שלא להקפיד עליה.
    אך אלו רק גורמים שיכולים לגרום לי להקפיד עליה שלא תינזק או לא להקפיד, ומה שקובע אם היא מוקצה מחסרון כיס או לא זה תלוי בי ובהנהגתי, שאם אני מקפיד עליה שלא תינזק היא מוקצה חסרון כיס, ואם לא אז לא, אלא אם כן התלוי בי והנהגתי חורגים מגבולות ההגיון שבזה אומרים בטלה דעתו אצל כל אדם?

    תודה רבה כבוד הרב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל