לתרומות לחץ כאן

שמות – הגר"ח קנייבסקי

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: גבי נתינת שם לתינוק ותינוקת, דעת הגאון הרב קניבסקי שיש לתת שם עברי, ויש מקורות לזה אף שיש מאיתנו בני אשכנז שנתנו שם ביידיש מאז כמה דורות לפנינו, מה שמעניין מניין להם לשנות ולהכניס שם שלא עברית ושאין מקורות בתורה ונ"ך. אף שבגמרא היו רבנים ששמותם לא היו בעברית מ"מ רובם היו דומה מאוד לעברית כגון רבא, שמיא וכו'.

איננו בקיים בשמות, לכן באנו לשאול במעשה שמשפחה שרוצים לתת לתינוק שם על שם הסבתא, אולם שמה רק ביידיש והזוג חושש למה שאמר הרב חיים קניבסקי, ולא נח להם רק לתת שם יידיש. והשאלה כך, האם להוסיף שם אחד בעברית עם השם הסבתא שביידיש, זהו שינוי על הדבר והתינוק לא תקרא על שם הסבתא ופנים חדשות באו לכאן או עוד ייחשב שקראוה על שם הסבתא אף בתוספת ולא מוריד אלא מעלה?

ואם הכל בסדר בהוספה האם שם כמו "ברכה" נחשב לפי דעת הגאון כשם של בני אדם או זה אינו שם לפי דעתו? הכוונה היא ששם כזה יותר פשוט להתיאם השם שם הסבתא, שבוא נגיד אם שם הסבתא רייזעל מאליא להוסיף משהו כמו "מרים" לא ישמע כ"כ יפה, וכיצא בזה בעירבוב שמות בידייש עם שמות בעברית, משהו "פרווה" שקל להתיאם לכל מיני שמות נראה יותר פשוט. מ"מ נשמח לשמוע חוות דעת על זה.

מנהג זה לתת שם לתינוק.תינוקת על שם קרובי משפחה דבר יפה וטוב לדעת היחוס של משפחה ולעקב יהדות מדור לדור, מ"מ שמות היידיש לא מצא שם לשואלים כ"כ לכן רוצים ההוספה.

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

לא ידוע לי שהרב קנייבסקי סובר שלא לתת שם באידיש, הוא בעיקר מתנגד לשמות החדשים, כל גדולי ישראל נתנו שמות באידיש, ראה כל ספרי השמות אהלי שם גט מסודר שם חדש ואף בבית שמואל עצמו בסוף סי' קכט… השמות העבריים החדשים הוא מתנגד וסובר שהיום שלא יודעים משמעויות של שמות אין לחדש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל