לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לפתוח פעוטון במקום שיש כבר פעוטון אחר

שאלה:

היתה עובדת בפעוטון של 80 ילד ורוצה כעת להיות עצמאית באותה שכונה ולפתוח פעוטון של 10 ילדים [יש בשכונה פעוטון נוסף] האם יש בזה השגת גבול ?

תשובה:

שלום וברכה,

דין יורד לאומנותו של חברו נאמר במקרה שבא אדם מעיר אחרת לפתוח חנות זהה לחנות שיש בעיר, וממעט את פרנסתו. אבל אם אותו שרוצה לפתוח חנות מתחרה הוא מבני אותה העיר, זכותו ג"כ להתפרנס ולפתוח חנות, למרות שממעט את פרנסתו של חברו. וחידש האביאסף שההיתר לבן העיר לפתוח חנות זהה נאמר דוקא אם ממעט לו את פרנסתו, אבל אם מבטל לו את פרנסתו לגמרי, אסור לולפתוח חנות במקום זה.

לפ"ז אם בא אח לפתוח פעוטון ויש פעוטון אחר בשכונה, אם רק ממעט לו מפרנסתו, מותר לו לפתוח כיון שגם הוא מעוניין להתפרנס. אבל אם פתיחת הפעוטון תבטל את הפעוטון של חברו אסור לו לפתוח למרות שגם השני מבני העיר.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן קנו סעיף ה. ופת"ש ס"ק ג שהביא את דברי האביאסף.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם בא מעיר אחרת יש זכות לבני העיר לעכב, כיון שממעט לאנשי העיר את הפרנסה, וכעין שותפים שיכולים לעכב על אחרים. אבל אם הוא מבני העיר זכותו גם להתפרנס, ולכן לא ניתן לעכב עליו מלהתפרנס.
    בהלכה בן עיר הכוונה אם משלם מיסים בעיר. ובזמנינו אם פותח פעוטון צריך לשלם ארנונה על המקום שמפעיל את הפעוטון, ויש לדון שגם אם אינו דר בעיר יהיה נחשב לבן העיר.
    בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל