לתרומות לחץ כאן

זכויות יוצרים בגוי

שאלה:

לכבוד הרב,

ישנו אתר מסחר עולמי בשם אייבי (EBAY) ושם האתר הוא מסתפק סחורה לכל הדורש בכל העולם, בין היתר באתר זה מוכרים קודי הפעלה לתוכנות כדון וינדוס (Windows), אופיס (Office) וכד', המוכרים שם הם עלפי רוב גויים.
השאלה נשאלת בעקבות מחשבה כי חברות הענק שמייצרות את התוכנה אינם עושים מאומה כדי לסקל את המכירה שותקים, ולא נראה שמכירה זאת מפריעה להם לגדול ולהמשיך לפתח עוד תוכנות.
ועוד שהמוכרים כותבים כי כל הקודים הם מקוריים וחוקיים, הם מעמדים את זה כי הקוד הוסר ממחשב שבור שיצא מכלל שימוש או שהם משגים קודים בכמות ענקיות כדי למכור ובכך הם זולים.
השאלה האם ניתן לרכוש קודי הפעלה ולחסוך הרבה מאוד כסף לדוגמא תוכנת וינדוס עלותה היא 700 ש"ח ויותר ושם ניתן לקנות במחיר של 100 -120 ש"ח, ועוד אם כתוב שהקוד (לפי החברה עצמה) 'אינו למכירה' אבל בפועל הוא נמכר בכמויות באתר האם הדבר מותר.
האם קיים זכויות יוצרים בגוי בדבר שהוא פרוץ לכל?

תשובה:

שלום וברכה,

העובדה שהתכנה פרוצה לא מתיר איסור הפרת זכויות יוצרים, כיון שבפועל חברה מרוויחה מהרבה אנשים שרוכשים כדין, ולכן התכנה לא מוגדרת כהפקר.

שמעתי משני תלמידי הגאון הרב אלישיב זצ"ל שאיסור זכויות יוצרים, אינו איסור גזל, אלא איסור שנהנה מממון חברו ללא רשות. ונפ"מ שבגוי לא מוגדר כאיסור גזל בגוי אלא פקעת הלוואתו – שלא משלם לו את החיוב שחייב לו. ולפ"ז שתכנות של גויים אין איסור זכויות יוצרים.

אמנם גם בגוי לו ממומלץ להעתיק, לפי עדותו של הבאר הגולה (חו"מ ריש סימן שמח) שכל אלו שהפקיעו חובות של גויים לא הרוויחו, ואדרבה ירדו מנכסיהם.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המהירה!

    התוכנה איננה מועתקת כלל רק משתמשים ברישיון שנקנה ביד שניה, האם יש איסור בזה?
    שולם בעבר על הרישיון או שמישהו כבר שילם עליו.

    זאת אומרת שהגוי קיבלת את 'דמי ההנאה' שלו האם זה בעיה להשתמש שוב?

    ועוד שאותם חברות לא עושות כלום כדי למנוע את הסחר והמכירה באתר הגדול בעולם
    אודה לתשובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל