לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאישה להסתיר מבעלה את העובדה שהיא לוקחת מניעה?

שאלה:

ערב טוב,
לבעלי ולי יש ארבעה ילדים. 2 בנים ו2 בנות.
בעלי מאוד רוצה עוד ילד.
אני לא רוצה.
בעלי רוצה בקטע של אמונה. שזה מה שצריך לעשות, ושה' יעזור עם השאר…
אני לא רוצה מכיון שבסוף כל העול נופל עלי ואני לא מצליחה להתמודד. אני גם מפרנסת וגם מטפלת בילדים. ובעצם עושה הכל.
ולא שבעלי לא עוזר, הוא עוזר המון. אבל עוזר. בלי אחריות. הכל עלי והוא מוכן לעזור….
האם מותר לי להסכים עם בעלי, ובסתר להמשיך עם אמצעי מניעה על מנת לשמור על שלום בית ולהימנע מחיכוכים מיותרים?

תשובה:

שלום רב,

ראשית זה ממש לא מומלץ, אני לא מאמין שאפשר לשמור את הסוד הזה ממנו לאורך זמן, ואז סביר להניח שהוא יפגע מאוד מהעובדה שהעלמת ממנו עובדה זו. לעצם השאלה העלמת העובדה הזו ממנו היא בעייתית גם מצד ההלכה.

אישה אינה מחוייבת בפריה ורביה, אבל גם עליה יש מצוות "לשבת", כלומר, כפי שנאמר בפסוק לא תהו בראה, לשבת יצרה. אבל לגבי מצווה זו כאשר יש קושי ובודאי כאשר המדובר הוא באישה שאף ילדה כבר כמה ילדים, אין עליה חובה זו. ראה בשו"ת חתם סופר אבה"ע סי' כ': ""לע"ד אשה שלא ילדה עדיין ולא קיימה שבת לא תשתה כוס עיקרין אם לא להציל מירקון וצער לידה וכדומה אבל אם כבר קיימת שבת כל דהו שריא אפילו בלא צערא כלל". כלומר, מצד האישה במצבה הנוכחי ודאי שאין עליה כל חובה.

מצד הבעל זה מעט מורכב יותר. נכון, מאחר שכבר יש לכם בנים ובנות, אין כאן פריה ורביה, אבל לשבת יש עליו, אולם ברור שכאשר יש קושי מסוים, מותר לקחת מניעה, וכך עושים רבים וטובים. ולכן גם בסיטואציה שלכם, אין ספק שאם רוצים מניעה בפרט שמדובר לתקופה מסוימת, ניתן לעשות זאת.

אבל העובדה שאת מונעת ממנו בלי לספר לו היא הבעייתית. אני אצטט כאן קטע מתשובת החתם סופר שם, ובקיצור חזר על כך גם בחלק יורה דעה סי' קעב: וכך כתב על תקות חז"ל שאדם היה יכול לגרש אישה בעל כרחה או לשאת אישה נוספת:

"הלכך, אם הוא מתואבי בנים ורוצה לקיים לערב אל תנח ידך יכול לישא אחרת או לגרש את זו…אם ירצה. אבל השתא הכא דאיכא חרם דרבינו גרשום א"כ אין לה רשות לשתות (==עיקור ע"י שתיה) בלי רצון בעלה דודאי משום לערב אל תנח ידך לא הותר לו חרגמ"ה…ונמצא שמתבטל ממצוות עשה של לערב אל תנח ידך, צריכה רשות מבעלה או תתרצה לקבל גט ממנו". אמנם בשו"ת תורת חסד סוף אבה"ע ראיתי שתמה על דברי החתם סופר אלו שהיא צריכה לבקש ממנו רשות. אבל ממילא זה לא מומלץ להסתיר ממנו נושא זה. הסוגיה הזו צריכה להיפטר ביניכם בשיחה נינוחה תציגי את עמדתך את הקשיים היומיים שלך, מאידך תנסי להיכנס לראשו ולהבין אותו, אני מקווה שהוא יעשה גם כמוך וביחד תגיעו להחלטה משותפת.

רוב נחת!

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל