לתרומות לחץ כאן

מוזיקה בספירת העומר: הלכות והליכות

 

במהותם הפנימי, ימי ספירת העומר אינם ימי אבלות. ההיפך הוא הנכון: לפי דעת הרמב"ן בפרשת אמור, ימי ספירת העומר הם מעין ימי חולו של מועד: ימים המחברים בין חג הפסח לחג העצרת.

עם זאת, נוהגים בהם כמה מנהגי אבלות על תלמידי רבי עקיבא שנפטרו בימים אלו. כפי שנפסק בשולחן ערוך (אורח חיים תצג), כמה מנהגי שמחה נאסרו בשל אבלות זו. בפרט, חז"ל מזכירים שנוהגים שלא לקיים חתונות, ושלא להסתפר.

בנוסף על מנהגים אלו, מהמנהגים הבולטים בתקופת הספירה הוא האיסור על האזנה למוזיקה. בעידן שלנו אנו מסובבים במוזיקה. שומעים את צלילי הנגינה ברכב ובאוטובוס, בבית ובמקום העבודה, בהליכות ואפילו ברחוב. העדרם משפיע בהחלט על אווירת הזמן.

האם אכן יש איסור על שמיעת מוזיקה בספירת העומר? מה מקור האיסור? האם יש הבדל בין סוגים שונים של מוזיקה? מה ההלכה ביחס לשירה לבד, ללא ליווי כלי נגינה? בשאלות אלו, ועוד, נדון בהמשך הדברים.

ריקוד ומוזיקה

כאמור, בשולחן ערוך (או"ח סי' תצג, סעיפים א-ב) מובאים שני איסורים בלבד הנוהגים בימים אלו: "נוהגים שלא לישא אשה בין פסח לעצרת עד ל"ג לעומר, מפני שבאותו זמן מתו תלמידי רבי עקיבא; אבל לארס ולקדש, שפיר דמי… נוהגים שלא להסתפר עד ל"ג לעומר, שאומרים שאז פסקו מלמות".

מלבד  נישואין ותספורת, נפסק במגן אברהם (שם, סק"א) שאף משמחת ריקודים יש להמנע: "אבל לעשות ריקודין ומחולות של רשות נהגו לאסור, ונראה לי שאף מי שעשה שידוכים אסור לעשות ריקודין ומחולות". כן הובא במשנה ברורה (שם, ס"ק ג). הלכה זו מופיעה בהלכות שלשת השבועות (מגן אברהם, תקנא, י), והיא נעתקת גם לתקופת ספירת העומר.

בערוך השולחן למד מכאן שיש איסור אף על מוזיקה: לדבריו, אם יש איסור על ריקודים, קל וחומר שיש לאסור שמיעת כלי זמר, שיש בהם שמחה יותר מריקודים (אורח חיים תצג, ב). כן כתב בשו"ת מנחת יצחק (ח"א, סימן קיא), שמוכיח שיש שמחה במוזיקה יתרה על שמחת המחול, ומכאן שיש לכלול אותה באיסורים הנוהגים בתקופת הספירה.

שתיקת הפוסקים הקדומים

אם חל איסור על שמיעת מוזיקה בתקופת הספירה, איך ייתכן שהפוסקים הקדומים לא הזכירו איסור זה?

בספר 'כפי אהרן' (סימן נב) כתב שפוסקים קדומים לא הזכירו את האיסור על מוזיקה הנוהג בספירת העומר, בשלשת השבועות ובאבלות י"ב חודש על הורים, משום שבכל אופן נהג איסור על מוזיקה לאורך כל השנה.

השאלה של שמיעת מוזיקה בכל השנה היא מורכבת, ודנו בה בעבר ביחס לכמה מחלוקות הכרוכים בה. ואולם, אין ספק שרבים מבין הפוסקים הקדומים נקטו בגישה מחמירה בנוגע לשמיעת מוזיקה, בעקבות דברי הרמב"ם (הלכות תעניות ה, יד) שקבע איסור כולל על מוזיקה וזמר.

השולחן ערוך (אורח חיים תקס, ג), הב"ח (תקס), המגן אברהם (תקס, ט) והים של שלמה (גיטין א, יז) החמירו בדבר, ובים של שלמה קבע שאפילו שירה מחוץ לסעודת יין אסורה, ומותרת רק באקראי. בשו"ת אגרות משה (אורח חיים א, סימן קסו) הסכים שיש להחמיר כדעה המחמירה.

כיום אנו רגילים מאד בשמיעת מוזיקה. הפוסקים מבארים נוהג זה מכמה טעמים: מפני שהיום מוזיקה אינה דבר חריג, ולכן אין בה שמחה יתרה; מפני הקשיים של החיים כיום, והשכיחות של העצב והדיכאון, המצדיקים את המוזיקה לצורך הנפש; העובדה שמוזיקה יכולה לקרב אותנו לעבודת ה' (עי' חלקת יעקב ח"א, סימן סב; שו"ת שבט הלוי ח"ו, סימן סט; שו"ת משנה הלכות ח"ו, סימן קו).

ואולם, מדובר במגמה חדשה, ואין להתפלא אפוא על הפוסקים הקדומים שלא הזכירו את האיסור לשמוע מוזיקה בספירת העומר. בשו"ת אגרות משה כתב שלמרות שאין אנו מחמירים על שמיעת מוזיקה בשנה כולה, לפחות בימי הספירה עלינו לקיים את עיקר הדין ולהימנע משמיעת מוזיקה.

איסור מוזיקה בתקופת העומר

כאמור, בהתבססו על דברי המגן אברהם (שאסר ריקודים ומחולות בתקופת העומר) פוסק הערוך השולחן ש"כל שכן שאסור לזמר בכלי זמר". אפילו שלא במקום ריקודים ומחולות, אסור לשמוע כלי שיר. כך כתבו פוסקי זמננו לאסור שמיעת מוזיקה מכח המנהג, כמו שכתב בשו"ת שבט הלוי (הובא תשובתו בספר אלה הם מועדי, ח"ד, סימן צו), וכן נקטו רבים (ראה שו"ת יחווה דעת, ח"ג, סימן ל, ו-ח"ו, סי לד; שו"ת ציץ אליעזר, חלק טז, סימן יט; ועוד).

בשו"ת מנחת יצחק הנ"ל הסכים לאסור מכוח 'קל וחומר', והוסיף, שכיון שנהגו בו ייתכן שיקבל האיסור תוקף של "נדר דאורייתא", ואפילו קבלת האבות יכולה לאסור על הבנים. כראיה לדבריו, הוא מביא את דברי החתם סופר (יו"ד סימן קז) בנוגע לאיסור חלב עכו"ם, שלפי דבריו מקבל האיסור תוקף של נדר דאורייתא מכוח המנהג.

בנוסף, באליה רבה (סימן תצג, ס"ק א) כתב שייתכן שנוהג איסור ריקודים של המגן אברהם אפילו בזמני 'היתר' של ימי העומר, כגון לאחר ל"ג (לאלו הנוהגים איסור עד ל"ג בעומר). הרב שלמה זלמן אוירבך (הובא בספר 'בין פסח לשבועות', פרק טו) הורה כך להלכה, משום שכך נהגו. לפי מנהגים מסוימים, שינו אפילו את ניגוני 'לכה דודי' משום אבלות העומר – הן בשל תלמידי רבי עקיבא שמתו, והן בשל כמה טרגדיות שפקדו את קהילות ישראל בימים אלו.

ברור אפוא שסתימת הפוסקים הקדומים לא הרתיעה את האחרונים מלאסור שמיעת מוזיקה בתקופת העומר, ואיסור זה התקבל ונוהג בכל העדות והחוגים.

קולות אפשריות: שירה בפה ומוזיקה קלאסית

גישתו של הרב משה פיינשטיין לאיסור מוזיקה היא מעניינת במיוחד, ומתוכה עולות כמה השלכות הלכתיות. לדעתו (אגרות משה, או"ח ח"א, סימן קסו) אין היתר ברור לשמוע מוזיקה בכל ימות השנה, ומן הראוי להימנע מכך. אך גם למי שמקל במוזיקה במשך השנה כולה, בוודאי שעליו להחמיר בתקופת ספירת העומר, כפי שסיים שם "ובימי ספירה יש לאסור בזמרא דמנא אף להמתירין".

לדעת הרב פיינשטיין, מבואר אפוא שהאיסור על כלי שיר בימי הספירה אינו אלא האיסור הרגיל של כל השנה – למרות שמקלים באיסור במשך ימות השנה, יש להחמיר ולקיימו כדין בימי הספירה. לאור ביאור זה, לא יחול האיסור על שירה בפה, אלא על מוזיקה של כלי שיר בלבד, כלשון האגרות משה הנ"ל שאסר "בזמרא דמנא" בלבד.

על דרך זו כתב הרב אליהו שלזינגר בספר 'שואלין ודורשין' (ח"ד, סימן לז), שאין להחמיר באיסור מוזיקה בימי העומר מעבר לאיסור הרגיל של כל השנה. משום כך, כתב שיש להתיר להשמיע ברדיו מוזיקה 'רגועה' ומוזיקה קלסית – "נגינות רגועות, שירי רגש וערגה".

דבריו להיתר נלמדים גם מכך שהפוסקים למדו את האיסור על מוזיקה בעומר מפסקו של ה'מגן אברהם' בנוגע לריקודים ומחולות. מתוך מקור זה, לכאורה עולה שאין לאסור אלא מוזיקה 'מרקידה' שלה זיקה לריקודים ומחולות, ולא מוזיקה אטית ורגועה.

בנוסף לכך, יש לציין  את פסקו של מהר"ם שיק (יו"ד סימן שסח) שכתב להקל באבלות יחיד בשירים עצובים (ברמת העיקרון, וע"ש במקרה למעשה). לכאורה, יש ליישם את החילוק אף לעניין תקופת העומר (וכך גם לעניין בין המצרים), ולהתיר במוזיקה רגועה כנ"ל.

היתרים נוספים לשמיעת מוזיקה בימי העומר

על אף האיסור שלא לנגן בכלי נגינה בספירת העומר, מצאנו כמה היתרים לכך, במצבים שונים.

  1. מותר ליהודי שמתפרנס מניגון בכלי נגינה (כגון שמנגן במסיבות של גויים, או שמלמד נגינה) לנגן כדרכו בתקופת הספירה. כדברי הרב משה פיינשטיין (אגרות משה, או"ח ח"ג, סימן פז) מותר ללמוד  או ללמד מוזיקה וכדומה, במקום שהכוונה לשם פרנסה ולא לשם הנאה (וראה גם סדר פסח כהלכתו פרק יב, סעיף טז; ציץ אליעזר חלק טז, סימן יט).
  2. לדעת פוסקים רבים, מותר לשמוע ולהשמיע מוזיקה בימי הספירה בסעודת מצווה: סעודת ברית מילה, סעודת פדיון הבן, הכנסת ספר תורה, סיום מסכת, וכדו' (שיורי כנסת הגדולה, או"ח סימן תקנא, הגהות בית יוסף, אות לג; שו"ת חיים שאל ח"א, סימן כא; ספר עקרי הד"ט, יו"ד סימן לו, אות כ"ג; ועוד). אולם, יש שהחמירו בכך (מנחת יצחק, ח"א, סימן קיא, בשם דעת קדושים).

יש לציין שאין להקל אלא בסעודת מצווה ממש, ולא נהגו להקל למשל בסעודת בר מצווה. כן סעודת אירוסין אינה מוגדרת כסעודת מצווה, למרות שיש באירוסין מצווה של הבאת הצדדים יחדיו בקשרי אירוסין (על-פי מגן אברהם תצג, ב, ומשנה ברורה תצג, ג).

  1. מותר לנגן בספירת העומר כאשר מטרת הנגינה היא לשמח חולים או זקנים בבתי אבות, או בשביל להרגיע ילדים (מתחת לגיל חינוך) )נטעי גבריאל, פסח ח"ג, פרק נג, סעיף ז-ט). כמו כן מותר להשמיע מוזיקה בזמן נהיגה, לצורך שמירה על ערנות וריכוז. יש להקפיד על מוזיקה רגועה, כפי שהזכרנו שיש מתירים מוזיקה זו אף בימי העומר.

שמיעת מוזיקה ממכשיר חשמלי ביתי

לדעת פוסקים רבים, אין הבדל בין שמיעה של מוזיקה בהופעה חיה, לשמיעת נגינה דרך רדיו או מכשיר אלקטרוני אחר, וכשם שאסור לשמוע ניגונים של כלי זמר בימי ספירת העומר, כך אסור לשומעם על ידי מכשירים אלקטרוניים. לדעת פוסקים אלו, ניגוני כלי זמר ברדיו דינם כשמיעת כלי זמר, ושירה ווקאלית ברדיו דינו כשמיעת שירה ווקאלית (אגרות משה, שם; שבט הלוי ח"ב, סימן נז).

אולם, יש מחמירים ואוסרים אפילו שמיעת שירים בלא ליווי תזמורתי דרך מכשירים אלקטרוניים, משום שהמכשיר עצמו נחשב כלי זמר (ציץ אליעזר טו, לג, שבט הלוי ח, קכז).

מנגד, הרב יעקב ברייש (חלקת יעקב ח"א, סימן סב) העלה סברא מחודשת, לפיה יש להקל יותר במוזיקה המושמעת ברדיו, מאשר מוזיקה במכשיר אלקטרוני אחר. לדבריו, אם כי ייתכן שיש לאסור מוזיקה מוקלטת, משום שהמכשיר האלקטרוני מוגדר ככלי שיר, אין להגדיר רדיו ככלי שיר, ולכן אין מוזיקה ברדיו נכללת באיסור. בנוגע לימי העומר, המנהג אינו כדבריו.

סיכום

כאמור, היתר שמיעת מוזיקה בכל השנה מתבסס על המנהג הרווח.

למרות שאין ההיתר ברור בדברי הפוסקים, הרי שכבר נהגו כך ישראל, והנח להם למנהגם (כמו שכתב בשו"ת ציץ אליעזר). מנגד, איסור שמיעת מוזיקה של ספירת העומר מסתמך אף הוא על המנהג, וכבר נהגו כל ישראל להימנע משמיעת מוזיקה בימי אבלות אלו. לפי דברי שו"ת אגרות משה ואחרים, אנו חוזרים בכך לאיסור מוזיקה של השנה כולה, למשך מספר שבועות בשנה.

עם זאת, ישנם מקרים שניתן להקל בנושא, אף בימי העומר. הזכרנו מקרים כגון שמיעת מוזיקה לצורך תרפיה והרגעה, ניגון לצורך פרנסה, השמעת מוזיקה לשמירה על ערנות בנהיגה, כלי זמר בסעודת מצווה, וכן הלאה.

הצטרף לדיון

25 תגובות

  1. מה שאיני מצליח להבין, כיצד ניתן לומר ששמיעת שיר ממכשיר טייפ ביתי היא "ק"ו מריקודין ומחולות", הלא זהו דבר שהחוש מכחישו? ערוה"ש דיבר על תזמורת בזמנו שהיתה דבר מיוחד ולא על כל שיר סתמי שמשמיעים ברדיו בטיים (או בפלאפון).

  2. אכן אין בפוסקים הקדמונים מקור ברור למנהג האיסור בזה, אבל כבר הורה הגר"מ פיינשטין שכיון שכל השנה לא ברור ההיתר לשמוע מוזיקה שהרי אבלות החורבן דינה לאסור זאת, ממילא ודאי יש להחמיר בזה בספירת העומר אחר שכך נהגו.

  3. אך לפי זה לכאורה אין להחמיר בשירי קודש, וכמ"ש בש"ע תק"ס סעי' ג' לעניין שירה על היין "וכבר נהגו ישראל לומר דברי תשבחות או שיר של הודאות וזכרון חסי הקב"ה על היין", ולכאורה ה"ה בכלי שיר, וכן משמע שם בפסק"ת.
    (ואומנם הרמ"א שם כותב להתיר בכל צורך מצוה כגון חתן וכלה, ובזה הלוא יש מחמירים גם בסעודת מצוה בימי הספירה, אך מ"מ בדברים שלא הוזכרו לאיסור מצד עצם חומרת ימי הספירה, (רק מצד שמחמירים כדעות המחמירות באיסור זמרא), אין לכאורה בסיס לאיסור?

  4. שלום וברכת ה' לרבני האתר החשוב!
    הרב כתב שנהגו להחמיר, אבל אם זה לא מופיע במשנ"ב או בערוה"ש, אם כן יש לשאול כמה שנים כבר קיים מנהג זה? ומנלן שלפי ההלכה יש מחוייבות למנהג שקיים כמה עשרות שנים (לכל היותר)? וכי גם יש מחוייבות למנהג שקיים 20 שנה?

    ועוד שהמנחת יצחק א קיא אסר רק מוזיקה של חתונות ואירועים ייחודיים או לפחות נגינה של כלי נגינה אבל כלל לא מדבר על שמיעה מדיסק.
    וגם האג"מ (אוח א קסו. אוח ג פז) אוסר בימי הספירה רק את מה שלדעתו אסור כל השנה – הסמתכות על שיטת הרמ"א ע"פ התוס' בגיטין ז. שהתיר שמיעת כלי נגינה כשזה לא על היין ואינו רגיל בכך. אולם האג"מ כלל לא דיבר על שירים שקטים או על שירי קודש שבזה מפורש בשו"ע שנהגו להתיר (וזה ע"פ הרמב"ם תענית ה יד, הרי"ף והרא"ש בתחילת פרק אין עומדין בשם רה"ג בתשובת הגאונים הרכבי ס' שמתירין שמיעת כלי נגינה כשתוכן השירים הוא שבח בקשה והודאה מהקב"ה. ואין לטעון שהשו"ע ע"פ הראשונים הנ"ל התיר רק שירה יש בה זכרון חסדי ה' ולא התיר שמיעת כלי נגינה, הא ליתא כי הלא בדבריהם של הראשונים הנ"ל ברור שאין היתר ייחודי לחתונה (כתוס') שהרי כללו אותה יחד עם בתי המשתה האחרים, והשתיתו את כל ההיתר על תוכן השירים. וא"כ כיוון שההיתר גם בחתונה הוא דווקא מכח תוכן השירים, א"כ ברור היתר זה מועיל תמיד לשמיעת כלי זמר.
    [ובחתונה קי"ל שיש כלי זמר וזהו מנהג עתיק שמופיע כבר במשנה בב"מ ע"ה ב ועוד. וראו טור או"ח סימן שלח וכן בית יוסף באו"ח סימן תקס ומשם בארה]. וכ"כ במאירי בגיטין ז. (ודלא כאורחות חיים בהלכות ת"ב יד, אולם הלכה כרבים, וגם אם יהיו שקולים הלא בשל סופרים הלך אחר המקל כמבואר בע"ז ז. וברמב"ם ממרים א ה וברמ"א חו"מ כה ב). וכך גם הסברה נותנת, ובפרט שמדובר בשמיעת קול דיסק ולא בנגנים חיים, וכיום איש אינו מזמין לחתונה דיסק ותמיד מזמינים נגנים חיים שהשמחה בזה גדולה הרבה יותר כידוע.
    ואמת שהציץ אליעזר (טו לג ב) אסר, אולם לא הביא לדבריו מקורות. וכן הגרע"י (יחו"ד ג ל) אסר אולם לא הביא לדבריו מקורות. ולכן השאלה אכן קשה, מנלן לאסור שירי קודש או שירים שקטים בימי הספירה.
    תודה רבה והרבה ברכה על מפעלכם החשוב

  5. לא הבנתי את דבריך, האגרות משה א קסו בסיכום הדברים במפורש אוסר זמרא דמנא ברדיו שזה ממש כמו דיסק, וגם המנחת יצחק אמנם לא מדבר על דיסק, אבל גם לא מחלק, וכבר הכריעו פוסקי זמנינו הגר"ש וואזנר ואחרים וכפי שכבר כתב האגרות משה הנ"ל, שגם ברדיו זה נחשב כלי, אמנם לא דיבר על שירים שקטים אבל גם לא חילק, ואם לדייק הייתי מדייק שכנראה אין חילוק… אינני יודע לומר ממתי המנהג, אבל זה שאין בו היסטוריה ארוכה זו לא ראיה, כלי זמר היו ודיסקים לא היו ממילא המציאות של מוזיקה בכל בית לא היתה מצויה, וכאן יש ענין של שיקול דעת פוסקי ההלכה איך להתייחס לדיסקים שזו מציאות חדשה, ומי לנו גדול מר' משה זצ"ל שהחיר בזה וכנ"ל.

  6. תודה רבה לכבוד הרב על התייחסות המהירה.
    אסביר את כוונתי
    א. לגבי כל השנה – אני קראתי על זה והבנתי מהמקורות הבאים שאם שומעים שירי קודש של שבח והודאה לה' אז ממש אין בעיה:
    מתשובת הגאונים (הרכבי ס) עולה בבירור ברור שאין הבדל בין חתונה לבין בתי משתה אחרים ובכולם יש היתר לשורר על היין אם זה שבח בקשה או הודאה לבורא. וברור שכוונתו להתיר גם שמיעת נגינה *בכלי* אם תוכן השיר הוא שבח והודאה. שהרי הוזכרה שם *קול נגינות*, ועוד, שאין בדבריו של רה"ג שם כל איזכור להבדל בין חתונה לשאר בתי משתה, ובחתונה וודאי שיש כלי שיר (משנה במ עה ב ועוד).ואין לטעון שלפי רהג יש בחתונה היתר ייחודי לנגן בכלי נגינה, (כגון היתר כי היא דבר מצווה וכשיטת התוס' בגיטין ז.), כי אז ברור היה שעיקרון זה גם מתיר גם לשמוע שירה ולא היה לו צורך להשתית את ההיתר על תוכן השירים.
    דברי רה"ג הובאו בריף ובראש (ברכות פרק ה', ותחילה חשבתי שאין כוונתם להתיר שמיעת כלי נגינה הואיל ופתחו במילים 'זמרא דפומא', אולם למעשה ברור שוונתם להתיר גם שמיעת נגינה בכלי, שהרי הם הזכירו בתוך הדברים חתונות וכפי שכתבתי לגבי תשובת הגאונים, ועוד שהם באו רק להביא להלכה את תשובת הגאונים הנ"ל ולכן ברור שלדעתם מותר גם לשמוע כלי נגינה בשירי קודש). דברי הריף הובאו להלכה ברמבם (תענית ה יד) ובשוע (אוח תקס ג).נמצא שאין איסור לשמוע שירי קודש (=שירי בקשה הודאה) בימי השנה.

    ב. לגבי ימי הספירה לא ראיתי מקור להחמיר בהם יותר משאר השנה:
    מגא (תצג) ומשנב שם אסרו בספירה רק ריקודים ומחולות ולא הזכירו מנהג לאסור שמיעת כלי נגינה מעבר למה שאסור במהלך שאר השנה. ואמנם הערוה"ש באוח סימן תקס ואחריו מנחת יצחק א קיא אסר גם שמיעת כלי זמר בספירת העומר אולם מדבריהם ברור שזה דווקא איסור על נגינה של חתונות ומסיבות אירוסין וכד' מסיבות גדולות ואין להוכיח מדבריהם לגבי מוסיקה ביתית דיסק לבית או לרכב (מעולם לא מצאנו שמביאים לחתונות דיסק).
    המנחת יצחק אמר שזה קל וחומר אם אסרו ריקודים קל וחומר לשמיעת כלי זמר, אך שיקול זה וודאי לא שייך בשמיעה מרדיו. האם כוונתו להחמיר בזה גם ברדיו – כפי שכתבת לי, ייתכן שכן, איני יודע, אבל אם בסברה דבריו קשים ביותר אז מדוע לפסוק אותם להלכה.
    לגבי הרב פיינשטיין – ברור לפי האגמ אוח א קסו, וכן אוח ג פז אין סיבה להחמיר בימי הספירה יותר משאר השנה, וכל מה שהאג"מ כתב זה שבימי הספירה אין להסתמך על ההיתר של הרמא (שמי שאינו רגיל ואינו בבית משתה היין, יכול לשמוע כלי נגינה) [וממילא לדעתו ההיתר הזה שגוי], ולכן כותב האגמ שגם הסומכין עליו כל השנה יחמירו בימי הספירה. אבל כלל לא מצאנו שהחמיר לגבי זכרון חסדי השי"ת ושאר שירי קודש.

    לפי ציץ אליעזר ייתכן שאכן הספירה חמורה משאר השנה, אך לא הביא לזה מקור.
    ולכן בינתיים יוצא לי שמותר לשמוע בימי הספירה דיסק בבית או ברכב עם שירי שבח הודאה ובקשה מהבורא, ואני שואל למה הרב כותב שאסור.
    שוב תודה רבה ושבת שלום

  7. זה הרי לא חידוש שלי… מדובר במנהג הרווח, שכך נהגו בו כל ישראל בדור האחרון, וכן הורו כל פוסקי זמנינו, אינני מכיר חולק בזה.

  8. שמחת אירוסין המתקיימת בר"ח אייר, ובשביל השמעת מוזיקה יעשה החתן סיום מסכת. האם יהיה מותר לשמוע מוזיקה אפילו שהיא מסיבה גדולה ורבת משתתפים?

  9. אני מצטער אבל לומר שיש איסור זה קצת תמוה ולא הבנתי מה יעשה כבוד הרב (וכל הפוסקים שהביא) עם הגמרא בגיטין ז ואם המשנה בסוף סוטה שמבואר שם להדיא שהגזירה היתה רק על שירי זמר בבית משתה וכך מבואר בראשונים וגם מה השביאו ראיה מהרמבם המעיין ברמבם (מובא לשונו בשולחן ערוך) יראה להדיא שדבריו מסודרים עם דברי הגמרא שמה שכתב הרמבם בתחילה צריך לקרוא הכל בחדא מחתא דהיינו ״וכן גזרו שלא לנגן וכו, ואפילו שיר בפה על היין אסורה — דהיינו גזרו על הכל דווקא על היין כולל כלי שיר ושירה בפה ולא כמו שהבינו כמה פוסקים ועשו את הרמבם חולק על הגמרא ולפי מה שהסברתי כאן אין שום סתירה בין הרמבם לגמרא ובודאי בגמרא מבואר להדיא שאין שום חילוק בין שירה בפה לבין כלי שיר ומה שכתב הרמבם נהגו וכו, הכוונה בין בכלי שיר ובין בשירה בפה וזה דווקא על היין שכן כאשר זה לא בבתי משתאות אין שום איסור לא בפה ולא בכלי שיר ובאמת הייתי מצפה מתלמיד חכם שסומכים עליו לשמוע מה דעתו ולא לצטט פוסקים בלי ליישב דברי הגמרא שכן דרך התורה להכריע בין דברי הפוסקים לפי ראיות מהגמרא ולכן לא ברור לי מנין הפסקנות הזו לאוסר כלי שיר כל השנה (שגם הרבה אחרונים ולא רק ראשונים התירו בפשיטות שזה פשט הגמרא) ולא די בזה גם לאסור עוד יותר גם בספירת העומר בושלושת השבועות דברים שאין להם שום שורש ולא ראיה מהשס וזו לא חכמה לצטט כל מיני פוסקים שלצערי לא ברור מנין להם לאסור ולא הביאו שום ראיה וכו. וכבר כתב המאירי בבא בתרא (קל) שדבר מגונה הוא בדורו שהיו מסתכלים האומר ולא על המאמר שזה פסול וגם כאן אני די מצפה שבמקום שנצטט פוסקים כמו תוכי נביא ראיות לדבריהם וכאמור מי שאוסר מוסיקה כל השנה ובספירת העומר טועה בדברי משנה וגמרא מפורשים והמנהג הוא מנהג בטעות ולא צריך התרה מה גם שלפי דבריהם לא די שאוסרים את המותר גם מתירים את האסור וכותבים כל מיני היתרים מצחיקים להתיר מוסיקה כל השנה שאם היינו משתמשים בהיתרים אלו לשאר איסורי דרבנן הרי שכל דברי חכמים היו מבוטלים ח״ו (כאילו מי שיש לו קצת מועקה יכול לאכול בשר וחלב להתעסק בסמרטפון בשבת וכו. משאר איסורי דרבנן -והרי אף אחד לא יעיז לומר דבר כזה אז למה במוסיקה מותר? ) וכל זה נגרם להם בגלל שלא סמכו על דברי הגמרא ודקדקו דקדוקי עניות מהרמבם ומהשוע ועשו אותם סותרים דברי גמרא וגם סותרים מנהג העולםצשהיו שומעים מוסיקה כל השנה ואין לחוש למנהג של סםירת העומר שזה מנהג שאין לו שום שורש ואם כבר אז אסור להפסיק בלג בעומר שהרי בגמרא מבואר להדיא שזה הופסק רק בעצרת וגם מה שהביא השולחן ערוך בשם הרזה דברים תמוהים הם והמדרש שהביא לא נמצא ועוד לפי החשבון צריך להיות לה׳ ולא לד׳ לעומר מה גם שלא סותריםצדברי הגמרא מאיזה מדרש נעלם וגם הגאונים כתבו להחמיר עד עצרת וגם השוע בסעיף ד כתב איסור עשיית מלאכה עד עצרת וסותר עצמו מיניה וביה ודבריו צריכים עיון מכל מקום אסור להחמיר בחינם ובטח להשית עצבות בחינם ולכן לדעתי כבוד הרב יש לו להורות לציבור שומעם שמותר לשמוע מוסיקה ללא כל פקפוק וזה שכולם צועקים מנהג מנהג אין זה כי אם מנהג שאיןצלו שום שורש ואין לחוש לו וגם מהמגא אין להמציא ראיות שגם הוא לא חשוב שהוא גמרא וגם לפי דבריו הבו דלא להוסיף עליה ואיפה שמענו שעושים קל וחומר על מנהג ועוד איזה מין קל וחומר זה זה קל וחומר של שטות שכל לומד מתחיל יצחק מזה ששמיעת מוסיקה בבית באוזניות חמור מריקודים ומחולות פשוט שגגת הוראה

  10. אינני הרב הכותב, אבל מה שכתבת עובדתית לט נכון, וכמדומה נשכח ממך שולחן ערוך מפורש בסימן תקס סעיף ג שאסור לנגן בכלי בכלל כל ימות השנה, ושירה בפה אסורה רק על היין, הרמ"א שם אומר שהאיסור הזה כל ימות השנה הוא רק למלכים שרגילים בכך אבל השו"ע אוסר. מכאן בא האגרות משה וכותב, שכיון שלדעת הרבה ראשונים וכן פסק השו"ע הדבר אסור כל ימות השנה, לאחר שנהגו כבר לפחות מאה שנה לאסור זאת בספירת העומר, ודאי לבטל מנהג זה.
    בנוגע לכך שהאבלות היא עד שבועות, זה כמובן לא נכון כמבואר לכל מי שלמד סי' תצג. הט"ז מחמיר בכמה דברים עד שבועות בגלל גזירות תתנ"ו, וכן מנהג הרבה אשכנזים לאסור מוזיקה עד שבועות, אבל לספרדים ודאי מותר אחרי ל"ג בעומר, וראה בבית יוסף ועוד שם מדוע מתאבלים רק עד ל"ג בעומר אף לדעה שפסקו מלמות בשבועות.

  11. סליחה אבל אתה כנראה לא קראת את כל מה שכתבתי ובמפורש הסברתי שהמלה יין חוזרת גם על כלי שיר לא רק על שירה בפה ללמוד את השולחן ערוך כמו שכתבת זו בעיה גדולה כי לפי ההבנה שלך יוצא שהשוע והרמבם סותרים את הגמרא בגיטין והגמרא בסוף סוטה הרי מפורש שם בגמרא שאין חילוק בין כלי שיר לשירה בפה ומי שמבאר דברי השוע כמו שביארו זו פשוט שגגת הוראה וכבר כתבו הפוסקים שאי אפשר להורות ומהשוע מבלי לבדוק המקורות וכאן המקור הראשי מוכיח שאין חילוק בין כלי שיר לשירה בפה ובודאי אנחנו לא נעקם כל הפשט הפשוט בגמרא רק בגלל הבנה בשוע שלך או של פוסקים אחרים אם כבר נבאר השוע לפי הגמרא ולא הגמרא לפי השוע
    אין שום ראשונים שתומכים במה שכתבת זה רק הבנה לא נכונה ברברי הרמבם והשוע ואחרי ההבנה הזו סותרים הגמרא ועוד עושים מחלוקת בחינם בין רש״י והתוס לרמבם
    3. כמו שאתה רואה אני לא כותב סתם דברים ואני מתייחס למה שכתבתם ברצינות אז הייתי מצפה שגם כך אתם תעשו ואל תתביישו לומר טעיתי אפילו שיש לכם כמה פוסקים שכתבו כמוכם אני כבר הסברתי לכם במפורש שהשוע סותר עצמו מסעיף ב לסעיף ד וגם בבית יוסף מביא רזה לגבי לג בעומר שמביא מדרש שלא רק שסותר את הגמרא אלא גם החשבון במדרש זה לא כמו דברי הרזה והשוע הוא כתב פרוס החג ופרוס החג זה טו יום לפני שבועות דהיינו היום החמישים ולא היום המט׳ שזה תמוה וכך כתבו כל הראשונים לגבי מעשר. בהמה (שמשם מקור המדרש שהביא הרזה) והכוונה יום לה לעומר ולא לד אז נמצא שגם לא עושים דברי המדרש וגם המדרש סותר הגמרא במפורש שאמרה שמתו מפסח עד עצרת וגם הגאונים כתבו בהדיא כך וגם הטור כך צידד ולכן כתב בסוף להחמיר במלאכה עד עצרת הבית יוסף דבריו צריכים עיון שגם כתב חרא מינייהו נקט ורצה ללמוד הפסק נישואין מתספורת שזה דבר תמוה אחר שנישואין חמור הרבה יותר מתספורת אז אם דעתו של הטור היתה להפסיק בנישואין בלג היה לו להזכיר את זה בנישואין ומשם היינו לומדים לתספורת אבל אי אפשר ללמוד מהקל לחמור ולכן רק בתספורת יש להפסיק בלג ולא בנישואין בכל מקרה לצערי לא יעזור שתביא עוד פוסקים שכבר כתבתי לך שלא חשוב האומר אלא המאמר וממילא אם אין לאף אחד מהפוסקים שהבאת ראיה גמורה אז מה זה יעזור להביא דבריו לסייעתא הרי זה לא רבותא למנות פוסקים (כמבואר ביבמות מה.)העיקר זה הראיות מהגמרא שהיא כידוע הסמכות הבלעדית ומשם לעבור לפוסקים ולא הפוך כי זה יביא לשיבוש הדעת וטעויות בההוראה כידוע עבודת ה׳ היא לחקור מה הוא רוצה ולא כל פעם להסביר פוסק פלוני או אלמוני שכן דרך התורה זה סותר וזה בונה והעיקר ההכרעה ביניהם זו הראיות מהגמרא ולא ראיות מהפוסקים האחרים וכמו שכתב הרמבם בתשובה פאר הדור סקמב וכך כתב הריד בתשובות סימן ו שהעיקר לא מי גדול ממי אלא הראיות מתוך הגמרא תעיין שם אני מקווה שלא תנסה להצדיק את דבריך בגלל שיש כמה פוסקים מפורסמים שתומכים בדבריך כי זו לא הדרך ואפילו הרמבם בהקדמה למשניות הודה שטעה כמה פעמים כי נמשך אחר בהג ואם הרמבם כן כל שכן הטז והאגרות משה שהבאת שכן מה שכתבתי זה ראיות פשוטות מהגמרא מהמשנה וחבל שמרוב עצים לא רואים את היער צריך להתרכז בראיות כדי להכריע ואסור להכריע כמותית או שרירותית כי ההוא יותר מפורסם מההוא או יותר גדול ממנו שזו לא הכרעה

  12. כך מפורש בשו"ע וכך ביארו המשנה ברורה שם, כך ששגגה היא מילה מוגזמת… אינני יודע מה הסתירה בשו"ע מסעי' ב לד שם זה נושא אחר, אני מדבר על סעיף ג.
    אינני מבין את דרכך בלימוד ההלכה, היא בכל אופן שונה מדרכי, אני מבין שיש לך ביקורת על דברי הבית יוסף ושאר פוסקים בסי' תצג, שזה לא מתאים לך מסיבה שלא הצלחתי להבין עם דברי הגמרא, אבל מבחינתי שו"ע זו מילה אחרונה ואם אינני מבין משהו אני תולה את האשם בי ולא מחליט שהוא טעה. ובהחלט משנה האומר ולא רק המאמר…

  13. טוב כיוון שאני רואה שאתה נעים הליכות אנסה עוד פעם להסביר לך אני כותב בקצרה כיוון שאני מחשיב אותך לאחד שמבין טוב בהלכה וזה אומר שלפני שאתה בקי בשו״ע אתה כאמור גקם מונח טוב מאוד בסוגיא שכן דרכם של כל הפוסקים והשו״ע כאמור להכריע דבריהם מתוך הגמרא שהיא הסמכות העליונה וכנראה לא הבנת שמה שאני מנסה בעיקר להגיד שהטעות והשגגה היא בעיקר של המסבירים את השו״ע והרמב״ם שהם מקור דבריו, ולא לתלות הטעות בשו״ע עצמו כאמור הביאור בדברי השו״ע זה לא כמו שאתה ביארת וזה מוכרח (וכבר כתבתי שאתה נמשכת אחרי כמה פוסקים שגם נמשכו אחר ההבנה בשו״ע מבלי לבאר מקור דבריו ולפיכך טעו בהבנה ואין זה דבר פלא שכבר מצינו כך לפוסקים גדולים מאלו וכמו שציינתי על הרמב״ם בהערה הקודמת שהעיד על עצמו ובאמת מזל שהעיד על עצמו שעשה טעות שאל״כ היו כבר דואגים לבאר אותו בדקדוקי עניות בשביל ליישב דבריו לצערי) דהנה מה שכתוב בסוף דבריו ״על היין״ לא חוזר רק על שירה בפה אלא על גם על כל הרישא דהיינו שמיעת כלי שיר וזה מוכרח להדיא מדברי הגמרא דהנה התם בגיטין (ז.) מבואר להדיא דלא חלקו כלל בין שירה בפה לשירה בכלי שיר אז איך אפשר לעשות חילוק כזה? ועוד הרי להדיא שאלו אותו את מר עוקבא מנין האיסור זמר ואמר מהפסוק ״אל תשמח ישראל אל גיל בעמים״ ושוב הקשו עליו ״ולישלח להו מהכא בשיר לא ישתו יין ואז תירצו שמשם היה אפשר לשמוע חילוק בין שירה בפה לשירה בכלי שיר ולכן לא הביאו מהתם ולכאורה לפי איך שאתה ועוד פוסקים שהעתקת, יש לתמוה מה מקום לקושיא הרי הפסוק ״בשיר וכו׳״ איירי רק על היין ומה מקום להביא ראיה משם ולמה לא דחו קושיא זו באומרם שזה מדבר רק על היין ולא על שאר זמרא אף שלא על היין וכך הבינו רש״י ותוס׳ בפשיטות שם מהקושיא שביארתי לך ולפי זה מוכרחים לבאר דדברי הרמב״ם והשו״ע הכוונה שאסרו שירה על היין בין בפה ובין בכלי נגינה ונהגו להקל (בין בכלי נגינה ובין בפה) בכל היכא שזה שירות בתשבחות ועל זה כתבתי שמי מסביר לא כך לא משנה מה גדולתו הוא חוטא לאמת וטועה ומורה שלא כהלכה וזה לא משנה מה רמת גדולתו ואין גם ליתלות בו שזו פשוט טעות בהבנה ואל תתן לי מוסר על ענין הפוסקים הגדולים שאסור לנו להרהר על דבריהם וכו׳ כי אתה יודע שאין זו דרך ההלכה ואעתיק לך לשון הב״י בכבודו ובעצמו בשו״ת הב״י דין משאל״ס ס״א ״כבר כתבתי לעיל שהוא פשוט שניתנה רשות לקטנים לחלוק על הגדולים ולאחרונים על הראשונים ואדרבא הלכה כבתראי וכו׳״ ויש עוד גדוליפ ממנו שכתבו כן וז״ל הרמב״ן בהקדמה לספר המצוות ״והנני עם חשקי וחפצי להיות לראשונים תלמיד לקיים דבריהם להעמיד וכו׳ לא אהיה להם חמור נושא ספרים תמיד אבחר דרכם ואדע ערכם אך באשר לא יכילו רעיוני אדון לפניהם בקרקע אשפוט למראה עיני ובהלכה ברורה לא אשא פנים בתורה כי השם יתן חכמה בכל הזמנים ובכל הזמנים ובכל הימים לא ימנע טוב להוכלים בתמים״
    אחר שהראיתי לך את זה אודה לך אם תואיל בטובך לבאר להביא לי ראיות מנין הדרך הזו לתלות הטעות בך ובשביל מה אתה לומד ללמוד כמו תוכי כתב על כתב ולטחון קמח טחון? זו לא הדרך בכל הפוסקים בדורות ההראשונים והאחרונים (לבד מדור האחרון שהמציא לו דרך משלו) עד מרן החזו״א שאפילו על הראשונים חלק לצערי אני לא מכיר שום דרך אחרת ואם תרצה אצטט לך עוד גדולי עולם שכתבו כן לאורך כל הדורות מה גם שאני לא סתרתי כאן את דברי השו״ע רק כתבתי שאתה ועוד כמה פוסקים שהעתקת מבארים את השו״ע לא נכון ואתם עושים אותו חולק על פשט גמרא ובמקום עכשיו שתנסה לעקם דברי הגמרא אליבא דהשו״ע פשוט תבאר כמו שכתבתי לך כאן
    2. עוד אני מתפלא עליך איך לא הבנת סתירה פשוטה בדברי השו״ע שבסעיף ד׳ כתב להדיא לאסור מלאכה עד עצרת ואילו בסעיף ב׳ וא׳ כתב להפסיק האבילות בלג׳ בעומר וזו סתירה גמורה שכן השיטה בסעיף ד׳ זו לא אותה שיטה בסעיף ב׳ שבסעיף ד׳ זה דברי הגאונים ובסעיף ב׳ זו שיטת הרז״ה
    3. עוד כתבתי לבאר שלהפסיק האבילות בלג׳ בעומר הוא תמוה שכן זה סותר דברי הגמרא ביבמות וגם דברי הגאונים (שהם המשך המסורת) וגם המדרש שהביא הרז״ה דבריו תמוהים שוב מכיוון שגם לפי חשבונו צריך להיות לה׳ בעומר וזה כאמור לא מסתדר עם המנהג
    4, אודה לך אם תתיחס קצת יותר ברצינות או שתשאל פוסק שעסק בענין זה יותר בעיון כיוון שאני מביא לך ראיות ברורות שכבר נתלבנו על ידי כמה מגדולי החכמים ואתה לא כותב לי כלום רק מה מצטט פוסקים שכבר כתבתי ראיות גמורות שדבריהם לא נכונים וגם הם היו חוזרים בהם אם היו מעיינים (ואל תתמה על זה שכבר כתבתי לך שאפילו הרמב״ם טעה אחר ש״נמשך״ מבלי לעיין אז כש״כ פוסקים אלו)
    אודה לך אם תתיחס לדברים אלו ברצינו הראויה (כמו שאני התייחסתי אליך) ואם אין לך תשובה ראויה על תתקע עצמך ותודה כאן על האמת בשביל שלא יחמירו הציבור סתם במוסיקה לא בימי הספירה ולא בכל השנה

  14. 1. דבריך הארוכים בענין זה התלבטתי אם לענות עליהם מחמת העזות והחוצפה שנכתבו בהם [המחשבה שלך שאם הרמב"ן יכול לחלוק אז גם אתה, ועל סמך קושיא לא הכי מבריקה, סתם כי בפסוק ובגמרא מוזכר יין, כאילו מצאת את זה ראשון וכאילו הטור עצמו והבית יוסף בסי' תקס בביאורו לשיטת הרמב"ם לא מתייחסים לכך במפורש ומסבירים שזה לא בדוקא, זה מגוחך], בעיני פשוט, שאחרי שהטור והבית יוסף כותבים מפורש בדעת הרמב"ם שלגבי כלי נגינה אין צורך ביין והפסוק כוונתו על שירה בפה, זה מוחלט וסופי, ואין לבוא אחר המלך. לי אישית היה מספיק גם משנה ברורה אבל אם לא מספיק לך, אז רמב"ם טור ושו"ע מספיקים בטח לא בנושא מתוחכם במיוחד.. מה שאתה יודע גלוי לכל מי שמתחיל לעיין בסוגיא..
    2. שאלתך השניה אינה שאלה כלל, שהרי אחד הטעמים לשביתה ממלאכה היא משום שכתוב שבע שבתות ולא מחמת דיני האבלות, ולכן הכריע כך.
    3. יש כמה חשבונות בבית יוסף, אם בגלל שלא מתו בשבתות וחגים וכו', זה הרי נושא ארוך ורחב ושאלתך מפורשת בדבריו אז מה חדש?
    4. עצה טובה, אם אתה רוצה שאנשים יתייחסו אליך ברצינות [אני התייחסתי ברצינות, אבל אני מודה שזה עלה לי בכוחות נפש מרובים] תכתוב להם נעים, לא חצוף, לא מתריס, כולנו חברים כאן ואוהבים לשמוח יחד, למה אתה כותב בצורה כה גסה? זה ממש לא נעים לנו!
    שבת שלום.

  15. המגיב הנ"ל מגיב בחוצפה כנגד רבני האתר פעמים רבות, אני תוהה מדוע בכלל יש טעם לאשר את דבריו.

    כאחד שמעריך ומוקיר את רבני האתר, אני חש לא נעים כשאני קורא דברי עזות וחוצפה כאלה.

    לגופו של ענין, למעשה האיסור על שמיעת כלי שיר הוא כל השנה, אלא שנוהגים כיום להקל בזה מטעמים שונים, ובימי הספירה ובימי בין המיצרים להחמיר.

    ומקור המנהג הוא במגן אברהם, באו"ח סי' תצ"ג, שכתב "לעשות ריקודין ומחולות של רשות נהגו לאסור".

    אחריו בא ערוך השולחן שם, וכתב "כל שכן שאסור לזמר בכלי זמר". הסיבה – כלי זמר מביאים לידי ריקודים ומחולות.

    אחריו באו פוסקי זמננו, ואסרו גם מוזיקה מוקלטת מרדיו או דיסק, ואחריהם באו עוד ואסרו גם שמיעת שירים באוזניות. כל זה השתלשל מ"ריקודים ומחולות".

    דעת לנבון נקל שיש לחלק בין הופעה חיה של נגנים וכלי שיר המביאה לידי שמחה עצומה, לבין שמיעת שירים מרדיו או דיסק, שהפכה אצלנו לשגרה שאף אחד אינו מתייחס אליה במיוחד. וכדלהלן.

    הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה יו"ט, כתב: "נכון להחמיר שלא לשמוע מוזיקה בימי ספירת העומר". וידוע שלשון זה הוא "מותר מעיקר הדין" ורק נכון להחמיר. וכן בשו"ת יחווה דעת (חלק ו סימן לד) כתב לחלק בין כלי שיר ממש לבין מנגינות מרדיו או טייפ במשך ימות השנה, כיון שכלים אלה לא היו בזמן חז"ל ולא גזרו עליהם. וכן כתב בשו"ת חלקת יעקב (סב, ב).

    והגאון הרב אליהו שלזינגר, רבה של גילה, כתב בספרו "אלה הם מועדי" (ספירת העומר עמ' תד) שכל החומרא של השו"ע לא לשמוע כלי זמר הוא בתזמורת ממש, ולא מה ששומעים מתוך קלטות. והוסיף לחלק שם בין שירים שקטים לבין שירים רועשים שמביאים לידי מחולות וריקודים, שזהו עיקר המנהג לאסור. וכך כתב בספרו שו"ת שואלין ודורשין (חלק ד' סימן ל"ז):

    "כל אדם יש לו בביתו מכשירי הקלטה וקלטות לרוב, ואין הדברים משמחים כל כך כמו בשנים שעברו, שלא היו רגילים בכל אלו. וגם לרבים זה נחשב להם כרפואת הנפש לשמוע זמירות ופסוקים עם כלי זמר, והדבר מציל אותם מדיכאון מחשבות רעות וזרות. ומקיימים מאמר קדושים "מצוה גדולה להיות בשמחה" גם בימי הספירה, שעכ"פ איננו מראים את השמחה בחוץ, אבל בפנימיות יש להיות שמח כי העצבות מביאה את האדם לידי חטאים ומרעין בישין". ומתוך כך קבע: "על כן הדבר פשוט דיש להתיר לשמוע נגינה שקטה גם עם ליווי של כלי זמר בימי הספירה. וכן שמעתי בשם רבנים גדולים וחשובים שליט"א".

    וכתב שם שכן דעת הגאון רבי ישראל פסח פיינהנדלר (הביא שם מכתב ממנו), וכן דעת הגרח"פ שיינברג והגר"א נבצאל.

    וכן דעת הגרש"ז אויערבאך בספר "הליכות שלמה" (ספירת העומר עמ' שס"ה), לחלק בין שירים רועשים שמביאים לידי ריקודים שזה המנהג לאסור, לבין שירים שקטים שזה מותר.

    והגאון רבי שלמה דיכובסקי, חבר בית הדין הרבני העליון, הביא מהגר"מ פיינשטיין (מפי נכדו הרב שבתי רפפורט ששמע ממנו) שמותר לשמוע מוזיקת רקע בימי בין המיצרים, כמו מוזיקה שאדם שומע תוך כדי שעוסק במלאכתו, לומד או נוהג. והסביר הגר"ש דיכובסקי הטעם, כיון שאין מוזיקה זו מביאה לידי ריקודים ומחולות (מעין הטעם של הגרש"ז אויערבאך) וכדלהלן.

    ולהלן תמצית דבריו:

    א. בשו"ע אין רמז לאסור מוזיקה דוקא בימים אלה, אלא אסר כל השנה ובימינו התירו זאת.

    ב. המג"א אסר ריקודין ומחולות (מי"ז בתמוז ואילך) ולא דיבר על מוזיקה כלל.

    ג. הראיה לאסור שהביא במנחת יצחק (א, קיא) היא מהפמ"ג שכתב שמותר לישראל להתפרנס מכלי זמר, ומהר"ם שיק (יו"ד שס"ח) שדן באבל האם מותר לשמוע מוזיקה. וע"ז כתב הגר"ש דיכובסקי שאין ראיה מהפמ"ג לאסור, כי לא ציין שיש כאן דין מחודש, וכל כוונתו שאמנם המנהג לאסור ריקודים ומחולות, אבל המנגן לצורך ריקודים ומחולות לפרנסתו, מותר. ומנין לאסור מוזיקה שלא נועדה לריקודים, כמו אחד הנכנס לרכבו ומדליק מוזיקה כדי להנעים את זמנו? גם תשובת מהר"ם שיק מדברת על אבילות יחיד שהיא יותר חמורה מאבילות של רבים.

    לכן הסיק הגר"ש דיכובסקי שאדם שעבורו מוזיקה היא צורך חיוני למנוחת הנפש (הרמב"ם בשמונה פרקים: "מי שהתעורר במרה שחורה, יסירנה בשמיעת הניגונים") אין לזה שום קשר לריקודים ומחולות שנאסרו בימי בין המיצרים לפי המג"א, והיא מותרת.

    גם הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, חבר בית הדין הרבני העליון, בשו"ת "בנין אריאל" חלק אורח חיים, התיר שמיעת מוזיקה מרדיו או דיסק וכיו"ב:

    "לצורך מנוחת הנפש מותר תמיד לשמוע מוזיקה. יש אנשים ששמיעת מוזיקה עבורם היא דבר חיוני לצורך מנוחת הנפש, כדברי הרמב"ם בשמונה פרקים (פרק חמישי) כו' מוזיקה זו שהיא חיונית לנפש אין לה כל קשר לריקודים ומחולות שנאסרו בימי בין המצרים, לפי המגן אברהם, והיא אינה אסורה בימים אלו".

    וכן הרב דב אהרון בריזמן בשו"ת שלמי חובה, חלק אורח חיים סימן עח, התיר שמיעת מוזיקה מרדיו או דיסק וכיו"ב:

    "נראה לעניות דעתי, כשם שידוע שלקשיים כלכליים יש השלכות על שלום בית ושלום החברה, כך ידוע כיום בעוסקים בתורת הנפש כי לשמיעת מוזיקה יש השלכה חיובית על מידת הרוגע של האדם ונוחיותו לבריות באופן תת-מודע, כך שדווקא בימים אלו של ספירת העומר וימי בין המצרים שיש להרבות אהבה ואחווה וריעות, איסור שמיעת מוזיקה אפילו מ'כלי שני' כדיסק או רדיו וכדומה עלול להביא באופן תת-מודע לתוצאה ההפוכה, ברמות מסוימות… המוזיקה, שנפוצה וזמינה כל כך בימינו לכל דורש ומבקש, שלא כמו בזמנים עברו, כבר לא מרגשת את האדם ומשמחת אותו כפעם, והחוש יעיד על כך.

    וכן הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל, חבר בית הדין הרבני העליון, בשו"ת שהוציא לאור הרב משה צוריאל, התיר שמיעת מוזיקה מרדיו או דיסק וכיו"ב:

    שאלה – "האם מותר לשמוע מוזיקה ובפרט בספירת העומר?" תשובה – "מותר לשמוע מוזיקה מקלטת או מרדיו. דאינו כלי הניגון ממש. וכן מותר לשמוע שירי קודש. ובספירת העומר אין לחשוש כלל לשום דבר".

    וכן הגאון רבי יהושע אהרנברג זצ"ל, בשו"ת דבר יהושע חלק ג' סימן ס"ג, כתב להתיר שמיעת מוזיקה להנאה:

    "אומרים שגם בימי הספירה אין לשמוע כלי זמר, אבל יתכן שנשתררב מה שאסור לעמוד במקום מזמוטי חתן וכלה וכמ"ש לעיל דגם כלי זמר שמעודדין שמחה בכלל, אבל זמירות שאינם לשמחה אלא להנאה או לכבוד כנ"ל לא ידענא שום מקור לאיסור, ועיין במגן אברהם סימן תצג שנהגו לאסור לעשות ריקודין ומחולות של רשות בימי ספירת העומר, ואילו משמיעת כלי זמר לא הזכיר כלום".

    (בדברים הנ"ל מעורב ספירת העומר עם ימי בין המיצרים שהם יותר חמורים, אבל המנהג להחמיר בשמיעת שירים שווה בשניהם כאמור לעיל).

    לסיכום, נראה שהמג"א דיבר על ריקודים ומחולות המוניים, והבאים אחריו דיברו על כלי זמר כמו בהופעות חיות שההמון מתקבץ ושומע כלי זמר, וזה מביא לידי ריקודים כמו שמצוי. ולא מתאים הדבר לאווירת האבלות של הימים הללו.

    אבל איסור זה נהפך כביכול ל"מיעוט תענוג" ואם אדם שומע באוזניות שלו, רוצים לאסור לו משום שנהנה מהשיר… ולענ"ד לא היתה זו כוונת המג"א כלל.

  16. לכבוד רבני הפורום שליט"א, אני מציע רעיון – תשקלו אם הוא נכון – לבדוק כל תגובה שעולה לאתר, ולפרסם אותה רק אם אתם באמת רואים צורך בזה לשאר הגולשים. לא מובן מדוע כל מיני עמי הארצות מרוקני עדינות, מדמים בעצמם כאילו יכולים לפתוח את פיהם מול אנשים שקבלו סמכות לפסוק הלכה לציבור. אנא תגידו להם שיפתחו אתר משלהם ויפרסמו שם את הוראותיהם המגניבות. מדוע כל הגולשים צריכים לראות בלבולי מוח של אנשים אחרים. האתר היפה הזה לא אמור ליהפך לבמה של ויכוחים ודמוקרטיה של שיטות בהלכה. יש כאן רבנים שבחרו אותם וזהו. מי שחולק עליהם, שיעשה את זה בפרטי.

  17. דבריך יש בהם טעם רב, אנחנו תמיד בין הפטיש לסדן, מצד אחד, לתת מה שאנחנו יכולים מבחינת הלכה והשקפה, ומצד שני לתת לכל אדם את התחושה שככל שהוא שואל בכנות ומתוך רצון להבין, אז כאן זו הכתובת, אנחנו מסננים בדרך כלל רק דברים פוגעניים ולא נעימים, שאינם לרוח האתר מבחינת סגנון [ולצערנו גם בזה הגבול הוא עדין ולא תמיד ההחלטה קלה], וכן לאפשר לכל אחד לשאול עד כמה שניתן. ואכן זו התלבטות לא פעם..

  18. לכבוד הרב שליט"א,
    שלום. מה שכתבתם שלדעת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל יסוד האיסור בימי ספירה הוא משום שמחמירים למה שנוטה להיות עיקר הדין בכל השנה כולה. היא לכאורה נסתרת ממה שהביא הגר"ש דיכובסקי שליט"א (‘מנהגי אבלות בימי בין המצרים’, תחומין כא, עמ’ 70-65) שהגר"מ פיינשטיין התיר שירה קלאסית.
    אם הטעם לאסור בימות הספירה ובין המצרים, משום שמביא לידי ריקודים ומחולות, מובן שיש מקום לומר שלא כן שירה קלאסית. אבל אם מטעם זמרא דמנא, מאי שנא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *