לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי הנמצא במקום שכבר שבת כשאצל הישראל הוא יום חול

שאלה:

בס"ד
שלום, עברתי על תשובות דומות לשאלה שלי, ולא מצאתי משהו מדוייק…
אדם שנמצא ובמקומו עדין יום חול, (לא הגיעה או יצאה השבת),
רסג, מדבר דווקא ביהודי, ולא מצאתי שגוי דומה ליהודי. ועוד שמדובר בזמן לפני או בבין השמשות.
ועוד שידוע שמותר לומר לגוי לעשות מלאכות כאשר יש ספק בין השמשות. אבל פה השאלה כשאצל אחד שבת גמור והשני יום חול, וכן להפך.

והוא רוצה לדבר עם הגוי שיעשה עבורו מלאכות בארץ ישראל, כגון ילך אליו לביתו שם (ששם עדיין שבת) ושם ידליק אורות, או יעשה פעולות
איפה הכלל נאמר בשו"ע או במ"ב, שמותר. והגדש פה הוא שהיהודי לא יכול לעשות את המעשה מכיוון שהוא נמצא במדינה אחרת.

ב. האם מותר ליהודי לבקש מגוי שיעשה מלאכה כגון יענה לאימיילים או יקח שיחות של לקוחות, כאשר במקום היהודי וזמנו שבת, ואילו במקום הגוי וזמנו כבר יום חול גמור.

מה ההלכה למעשה בעניין לפי מקורות.
שהולכים לפי המקום וזמנו, או לפי זמנו של היהודי?

תשובה:

אין איסור אמירה לגוי כשאתה נמצא במקום שכבר יצאה השבת או לא התחילה. המיקום של הגוי ממש לא רלוונטי. דומה הדבר למי שכבר קיבל שבת וחברו לא קיבל שבת שנתבאר דינו זה בסי' רסג במשנה ברורה ס"ק סד.

וכן כתבו הלכה למעשה בענין זה ממש במקרה שלך, כאשר אצל היהודי לא שבת ואצל הגוי היא שבת, בשו"ת חלקת יעקב ח"ג סי' קו, בצל החכמה ח"ג סי' קכה, או לציון ח"א סי' יד, שבט הלוי ח"ג סי' קעב. אמנם בשו"ת קנין תורה ח"ו סי' יז החמיר בזה משום אוושא מלתא.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל