לתרומות לחץ כאן

חוט ציצית שנקרע / שתיית מי הכינרת בפסח

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שתי שאלות
1.במידה שאחת מן הציציות של הציצית קטן נקרעה לגודל של פחות מ2 אגרופים [שאלתי רב של בר מצווה שלימד אותי אז להניח תפילין אם מותר לקצר והוא אמר לי שמותר לקצר כל עוד הציציות באורך של שתי אגרופים ביחד באורך], האם זה פוסל אותה שהיא לא תופסת?
2.שאלה שעניינה אותי אומרים שבפסח אדם שנפל לו גרגיר חמץ לסיר לא בטל גם אם הגרגיר הוא מאוד קטן והסיר בגודל של בניין
רציתי לשאול מה הדין לגבי שחייה בפסח בים,לכאורה הים התיכון מחובר לעוד מדינות שמן הסתם כנראה התערבב בו חמץ מכל מיני חטיפים שנופשים עושים,ובישראל בפסח אנשים שוחים ובדרך כלל קשה לשחות מבלי שטיפה מים נכנס לפה [במידה שאכן מדובר בחוף כשר], האם במצב כזה זה נחשב שיהודי מתחייב בכרת על ידי שתיית המים הללו?
[גם רציתי לשאול לגבי בריכה האם יש לזה דין כמו של סיר או שאין קשר כי לכאורה חמץ בפסח לא בטל גם במיליון לעומת חלב בסיר בשרי שבטל בשישים]

תשובה:

שלום וברכה

  1. כאשר הציצית היתה בתחילה כשרה ואחר כך אחד החוטים נעשה קטן יותר עדיין היא כשרה. אפילו נתלש חוט אחד לגמרי עדיין הציצית כשרה, אלא שבאופן זה כאשר נתלש עוד חוט ויש ספק שמא הוא אותו אחד – יש לפסול.
  2. השאלה שעוררת היא שאלה שנידונה רבות בפוסקים, לאו דוקא לגבי שחייה שזה פחות בעיה, אלא לגבי שתיית המים ממש, בכינרת חד משמעית יש לחם והמוביל הארצי מביא מים מהכינרת לבתים. אמנם יש סינון אבל הוא בודאי לא מוחלט. כמו כן בימים עברו אנשים היו שותים מים ישר מהנהר שליד ביתם [בשנים האחרונות אגב כדי להמנע משאלה זו, סודר עם אנשי מקורות שהמים בפסח מגיעים בכל הארץ רק ממי תהום], ולענין זה חידשו הפוסקים, שאף שחמץ בפסח אסור במשהו, יש יחס מסויים שזה אפילו לא משהו. ולכן מעט לחם בכינרת שלמה, או פירור מים בבריכה, זה כלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל