לתרומות לחץ כאן

קידש אשה ממול חביריהם כצוחק ובסוף נתרצו מה יש לעשות?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: ילמדנו רבינו, מי שקידש אשה בתוך צחוק והיו עדים שם, וכולם כשרים, ובסוף הבחור והבחורה החליטו לקיים ברצינות מה שעשו, ומרוצים זה בזו. והאשה היה בתולה בעת הקידושים (עם מסירת טבעת ואמירה וכו' כהלכתא), אולם כשכותבים כתובה לאשה כזו, כיון שעבר זמן מספיק לביאה האם כותבים כתובה של בתולה או לא? והאם יש צורך לסדר חופה לכבודה הבחורה או רק כתיבת הכתובה?

ודאי שזה דבר גרוע ולכתחילה יש לעשות כתיקון רבנן מ"מ בדיעבד מה יש לעשות?

תשובה:

שלום רב

לא שייך להשיב על שאלה זו בלי לדעת הפרטים. אם שניהם התכוונו בצחוק אולם העדים לא ידעו שזה בצחוק, קרוב לודאי שהיא נשואה כדת וכדין. שהרי הכלל הוא "דברים שבלב אינם דברים". ומאחר שהוא אמר הרי את מקודשת לי, לא משנה אם זה היה בצחוק או לא הדיבור שבפה הוא הקובע. אמנם בביאור הגר"א אבה"ע סי' כז הביא את דברי המהר"ם שהובאו ברמ"א שיתכן שדברים שבלב אינם דברים לא נאמר על קידושין, אבל זה ודאי שאינו להלכה.

לכן אם הם רוצים עכשיו למסד את הנישואין שביניהם, ודאי הם צריכים חופה שהרי לפני כן עשו רק קידושין. אבל היא אשת איש לכל דבר גם קודם לכן. ולגבי הכתובה, הדין הוא שכתובתה מאתים כרגיל, וכך גם היו עושים בזמן חז"ל, בתחילה היו עושים רק קידושין, ולאחר מכן נישואין.

אולם אם גם העדים ידעו שזה נעשה בצחוק, צריכים לברר היטב את הפרטים, משום שאז לא שייך לכאורה לומר דברים שבלב אינם דברים, משום שזה היה נראה לכולם כמעשה של צחוק ולא כמעשה קידושין, ולכן הם צריכים לעשות עוד פעם קידושין או מספק או מחמת ודאי – זה תלוי בפרטים עד כמה שייך לומר בוודאות שזה נעשה בצחוק, ראה בסי' מב ובפתחי תשובה שם בשם הנודע ביהודה ועוד פוסקים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל