לתרומות לחץ כאן

קשה לי לקיים מצוות שאני לא מבינה

שאלה:

מאוד מאוד קשה לי לקיים מצוות שאין להם טעם כי כשאני מבינה הרבה יותר קל לי לקיים. ויש מצוות שפשוט אני לא מסוגלת לקיים אותם שהם גם מאוד קשות בשבילי-לא פיזית וגם כי אני לא מבינה למה? זה נראלי סתם מצווה. אני באמת לא יודעת מה לעשות וזה מצוות ממש עיקריות

תשובה:

שלום וברכה

אכן זו עיקר העבודה שלנו, להבין שאנחנו עבדי ה' ומה שאנחנו מבינים ורוצים זה בכלל לא הנושא אלא רק רצון ה' יתברך.

ידוע הרעיון שאומרים לגבי פרה אדומה שכידוע נחשבת חוקה – מצוה שלא התפרש טעמה לבני אדם: פרשת פרה אדומה מתחילה במילים "זאת חוקת התורה", ולכאורה קשה, מדוע חוקת התורה, היה לכתוב לומר זאת חוקת מצות פרה? התשובה על כך, היא שפרשת פרה אדומה בהיותה מצוה שאין לנו מושג טעמה, מלמדת אותנו על כל התורה כולה, שלעולם לא נעשה משהו בגלל שאנחנו מבינים אותו ורוצים בו מדעתנו, אלא רק נבטל רצוננו בפני הדעה העליונה לעשות רצונו בלב שלם, כפי שאנו מקיימים מצות פרה אדומה בלי להבין טעמה.

מה שיש לנו עוד לדעת, שהתורה היא דבר רוחני בעל אין ספור רבדים עומק לפנים מעומק, כפי שאמרו חז"ל שהתורה בשורשה העליון היא אש שחורה על גבי אש לבנה, אלא שהיא משתלשלת מעולם לעולם מקבלת ביטוי בכל עולם לפי דרגתו עד שבאה לעולם שלנו ומקבלת בו ביטויים גשמיים של לולב ושופר המסמלים בתוכנם הפנימי את כל אותם ענינים רוחניים עצומים שבהם היא באה לידי ביטוי בעולמות העליונים יותר. וכאשר אדם מנענע את הלולב למטה הוא בעצם אחוז ופועל בכל אותם כוחות רוחניים עצומים שכנגד מצוה זו בעולמות העליונים יותר. הביא על כך בס' נפש החיים את הפסוק "יעקב חבל נחלתו", כלומר עם ישראל נמשלו לחבל, שכשם שכאשר אדם מנענע קצה אחד של חבל כל אורכו מתנועע, כך כשאדם מקיים מצוה הוא פועל בכל רבדיה העליונים עד שורשה בכסא הכבוד.

[נו, למדנו קצת קבלה… רצית בכך…].

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. הייתי מבקש מהשואלת שתפרט 2 מצוות שהיא לא מבינ אותם, וימצאו לה כבר הסבר.
    אין באמת הרבה מצוות לא מובנות, לכולם באיזשהו מקום ישנו הסבר, וכך יהיה קל יותר להתחבר גם לאותן המצוות.

    אדרבה, תני כאן 2 דוגמאות, ונראה מה אפשר לבאר בהם.

  2. אני דוקא מניח שאת זה את מבינה מצויין, אבל כיון שאת רווקה ואני מקווה שגרושה לא תהיי לעולם, הבעיה לא קשה כל כך…

  3. כמו שכתב הרב, איחוליי..

    אבל גם במישור של תשובות לשאלות, לא כ"כ מובן לי למה לא מובן לך, שער באשה ערוה, וזה הדבר הכי מובן שיש… שער של אשה הוא דבר יפה, ושיער זה מקום בגופה של האשה שהיא מחפשת להתיפות בו. זו מציאות שתסכימי להתווכח איתה? לא. אז איפה השאלה?

    אם כבר יש מקום לשאול זה למה ישנו חילוק בין נשים נשואות/גרושות לרווקות, הרי נקודת המוצא זה ערוה וחוסר צניעות, אז למה יש הבדל, הרי גם רווקה מחוייבת בכל הלכות הצניעות הקיימות, אז למה בדיוק בשיער הראש ישנו הבדל בין רווקה לנשואה/גרושה?

  4. הסיבה לחלוקה היא חומרת העוון. הצניעות תכליתה למנוע אנשים מלהגיע לידי חטא, וכיון שעוון אשת איש חמור מבפנויה, החמירו לגביה יותר בגדרי הצניעות.

  5. יישר כוח,
    ולמה רק בכיסוי הראש [ולא בשאר חלקי הצניעות] הקילו מבפנויה מבגרושה?
    וכן, אם זה ההסבר, אז למה לא חוזר דינה של הגרושה להיות כפנויה?

  6. אנחנו מעלים רק תגובות שאכן מכבדות אותך ויזכו אותך בשכר בשמים, לא תגובות מתריסות שגם את לא מתכוונת להם ויש בהם חילול ה'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל