לתרומות לחץ כאן

קנייית דירה בשותפות ואחד לקח הלוואה מהבנק

שאלה:

יש לי דירה בערך בשווי 750 אלף שנותנת 2800 שקל לחודש שכירות
האם מותר לי למכור ב150אלף מניה מתוך הדירה לאחותי ולתת לה 800 שקל לחודש מתוך השכירות ובמקרה שלא משכירים את הדירה אז היא לא מקבלת שכירות באותו חודש.
בעצם היא לקחה הלוואה מהבנק ואני מחזיר את הלוואה כולל הרבית של הבנק
-אחותי לקחה מהבנק 150 אלף ואני מחזיר את זה כל חודש כולל הרבית של הבנק.

הסיבה לכל זה שהבנק לא נותן לי לקחת כסף אני גר בחו"ל.
אבל יש לי יכולת להחזיר כל חודש אז ביקשתי מאחותי שתיקח את זה,
רציתי שגם היא תרויח משהו מהסיפור הזה אז לקחה את הלוואה וככה היא מרויחה רק עם משכירים את הדירה ואם לא אז היא לא מקבלת כסף
ככה חשבתי שאני בעצם לא משלם לה ריבית על הכסף אבל אמרו לי שזה לא בדיוק ככה, אז אני שואל פה, אני בחור דתי ורוצה להעשות על פי התורה שיהיה ברכה בעיסקה לפני כ3 שבעות קיבלנו את הלוואה.
– אז האם מותר לעשות ככה
– אם לא איך אפשר כן לעשות

תשובה:

שלום וברכה,

אם אתה מקנה לאחותך חלק מהדירה עבור הכסף שהכניסה לדירה, נחשבים שניכם שותפים בדירה. היא הביאה 150 אלף ולכן יש לה יש חמישית מהדירה, ואתה שהבאת 600 אלף יש לך ארבע חמישיות מהדירה. ומותר לכם להשכיר ולחלוק את הרווחים, ולמרות שהיא תקבל 800 ש"ח לחודש שזה יותר מחלק חמישית, מותר לעשות זאת, ואין חשש ריבית – כיון שאין כאן הלוואה כלל אלא שניכם שותפים.

אך אם אתה בעל הדירה, והיא לקחה עבורך הלוואה מהבנק, ואתה נותן משלם את הקרן והריבית של הבנק, אסור לעשות זאת, כיון שנחשב שאחותך לקחה הלוואה מהבנק [בהיתר עיסקה], ומלווה לך את המעות ללא היתר עיסקה, ואתה פורע את החוב עם ריבית, ויתכן ויש בזה איסור תורה.

על כן הפתרון שלכם, או שתקנה לאחותך בשטר חלק חמישית מהדירה, ואז נחשב שלקחה את ההלואה מהבנק לצורך עצמה, ולא לצורכך. ואם אינך מעוניין להקנות לה חלק מהדירה עליכם לעשות היתר עיסקה ביניכם, ואז נחשב שהיא מלווה לך בהיתר עיסקה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל