לתרומות לחץ כאן

פסילת נישואים לצורך שידוך עם לכהן

שאלה:

ב"ה.
אני בת == גרושה.
הייתי נשואה שנה לאדם שעבורו הייתי הזיווג השני שלו.
בדיעבד, הבנתי שהסיבה לגירושין הקודמים שלו הייתה זהה (הוא היה נשוי 3 חודשים). יש מום נפשי (שלא סיפרו לי עליו וגם . שכן, אם הייתי יודעת לא היו נישואים).
הכרתי מישהו שהוא כהן  בן 37. יצאנו מספר דייטים קצר ואז הוא שאל רב לגבי מצב של ביטול כהונה לצורך נישואין והבנו שזה יכול לפגוע אם יהיו בנות (דור המשך הע"ה) ועדיף שלא להיכנס לזה, למרות שהזיווג נראה מתאים.
שנינו בהתחלה לא שמנו כל כך לב לשם המשפחה כשיצאנו.
במיוחד שחשוב שיהיה בית שומר תורה ומצוות ומושתת על יראת שמיים.
רציתי לדעת האם ניתן לבדוק שהנישואין הקודמים שלי היו כדת וכדין או שמה הם פסולים?

תשובה:

שלום רב,

עם כל הכאב אבל אין הרבה סיכוי לאישור נישואין כאלה. צריכים להבין כדי להגיע לרמה של קידושי טעות, זה צריך שיהיה מקרה קיצוני ממש. לא כל פעם שאישה מרגישה שזה כל עולמה וכו', מדובר במקרה קיצוני ממש. ובנוסף, צריכים שיהיה ראיה למצב קיצון זה, אין כי בכך שהאישה תאמר את מה שראתה, חוותה, או מרגישה. צריכים ראיות ברורות. כלומר, איסור כהן לגרושה זה איסור דאורייתא. לכן, אין די שיהיה מצב של ספק קידושי טעות, אלא צריכים קידושי טעות בודאי. אחרת זה ספק דאורייתא.

בכתובות עג,ב מבואר שמום באיש נחשב לספק קידושי טעות. אלא שכתבו אחרונים כמו הבית הלוי (ח"ג סי' ג' ועוד) שהכוונה בזה הוא למום רגיל. אבל מום גדול ביותר הקידושין בטלים (וגם על כך יש חולקים – שבות יעקב וצד אחד בחוות יאיר ואין כאן המקום להאריך). לכן, כאשר אנו רוצים לדון האם להתיר כהן לגרושה מחמת הטיעון של קידושי טעות, צריכים להגיע לרמה של מום גדול ביותר.

זאת ועוד, גם כאשר הגענו לנימוק של קידושי טעות, עדיין האישה אסורה לכהן מחמת דין ריח הגט כפי שהביא הרמ"א בסי' ו' סעי' א' בשם הרשב"א. אמנם יש שכתבו שלדעת השו"ע אין להחמיר, ראה יביע אומר בכמה תשובות. לא הארכתי בענין זה משום שלעניות דעתי, עדיין לא הגעת למצב של קידושי טעות ברמה שאין אף לא ספק דאורייתא.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל