לתרומות לחץ כאן

נייר העומד לכתיבה, מוקצה מחמת חסרון כיס?

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב
אני מתעכב על מוקצה מחמת חסרון כיס, אני רוצה לבדוק שהבנתי את זה, אומנם יש לי ספר טוב ללמוד ממנו, אך כשמגיעים להסבר על חפצים מסוימים למה הם מוקצה מחמת חסרון כיס או לא, שם אני מסופק.
כיף ללמוד תורה, הלוואי שהיה לי כוח ללמוד יותר. שאלה קצרה

א' – נייר העומד לכתיבה – אם אני מקפיד עליו שלא ינזק, הוא מוקצה מחמת חסרון כיס?
ב' – אם אני מקפיד עליו שלא ינזק, אך הוא כן עתיד לשימוש בשבת (לא בהכרח, אך אולי אם אצטרך לו), כגון בשביל להניח אותו על כיסא ואז לעלות עליו לקחת משהו מהארון, אז בעצם אני לא מקפיד עליו שלא ינזק בצורה מספקת בכדי להפוך אותו למוקצה מחמת חסרון כיס?
ג' – האם כך אני יכול לשאול את עצמי על כל חפץ בשביל להבין אם זה מוקצה מחמת חסרון כיס או לא?
תודה רבה כבוד הרב, בשורות טובות

תשובה:

שלום וברכה

כאשר הנייר עומד לכתיבה מקפידים עליו שלא יתקמט וכו' והוא מוקצה מחמת חסרון כיס, כאשר לא מקפידים עליו כמו בדוגמא שאמרת שמניחים אותו לפעמים לעמוד עליו, נסתפקו הפוסקים אם דינו ככלי שמלאכתו לאיסור ומותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו או כמוקצה מחמת גופו, ראה ארחות שבת חלק ב עמ' מד.

באופן כללי ההגדרה באמת תלויה בך ובהנהגתך, אלא אם כן היא חורגת מגבולות ההגיון שבהז אומרים בטלה דעתו אצל כל אדם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב
    מה שכבוד הרב כתב: "באופן כללי ההגדרה באמת תלויה בך ובהנהגתך, אלא אם כן היא חורגת מגבולות ההגיון שבהז אומרים בטלה דעתו אצל כל אדם."

    לא הבנתי בוודאות למה הכוונה, האם הכוונה לכך שבאופן כללי מה שקובע את ההגדרה של הכלי, כלומר האם הוא נחשב מוקצה מחמת חסרון כיס או משהו אחר, תלוי בי ובהנהגתי? דוגמה לתלוי בי והנהגתי: שאם אני מקפיד עליו שלא ינזק אז הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, וכשלא מקפיד כמו בדוגמה שהבאתי, אז לא מוקצה מחמת חסרון כיס?

    תודה רבה כבוד הרב

  2. כן. למשל יש אנשים שמאוד מקפידים על הטלפון שלהם ויש אנשים שנותנים לילד בן 5 לשחק בו כרצונו, ואם ישרט, לא נורא… זה כמובן מוקצה אבל השאלה איזה מוקצה.

  3. תודה רבה כבוד הרב!!!

    רק רוצה לוודא משהו בבקשה, כבוד הרב כתב: "כאשר לא מקפידים עליו כמו בדוגמא שאמרת שמניחים אותו לפעמים לעמוד עליו,"
    ואני כתבתי: ב’ – אם אני מקפיד עליו שלא ינזק, אך הוא כן עתיד לשימוש בשבת (לא בהכרח, אך אולי אם אצטרך לו), כגון בשביל להניח אותו על כיסא ואז לעלות עליו לקחת משהו מהארון, אז בעצם אני לא מקפיד עליו שלא ינזק בצורה מספקת בכדי להפוך אותו למוקצה מחמת חסרון כיס?

    האם אני צריך לא להקפיד עליו לחלוטין בשביל שהוא לא יהיה מוקצה מחמת חסרון כיס, כמו שכבוד הרב אולי התכוון באומרו "כאשר לא מקפידים עליו"? או שאפשר להקפיד עליו שלא ינזק כמו שציטטתי את עצמי, ועדיין הוא יחשב לא מוקצה מחמת חסרון כיס לפי ההסבר שכתבתי בשאלה ב'?

    מחילה על הטרחה
    תודה רבה כבוד הרב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל