שאלה:
שלום לרבנים רציתי לדעת למה לא נחשב מקח טעות חתונת יעקב ולאה הרי הוא בכלל לא היתכון לקדש אותה?
תשובה:
שלום רב,
אין דרך להסביר כיצד חלו הקידושין כאשר אדם רוצה לקדש את פלונית ונמצא שהיא אלמונית. ברור שבכה"ג לא חלו הקידושין. כלומר, ניתן היה להסביר שאכן אלו היו קידושי טעות, אבל אח"כ יעקב אבינו מחל על הטעות וממילא חלו הקידושין. אם כי יש לעיין אם בכלל על טעות כמו מועילה מחילה באופן שלא ייעשה קנין נוסף, אבל יתכן שגם נעשה קניין נוסף בביאה הבאה שבא עליה. מעבר לכך כידוע יש דיון נרחב עוד בראשונים כיצד יעקב אבינו שאמרו חז"ל שקיים את כל התורה נשא שתי אחיות. ועל כך כתב הרמב"ן שבחו"ל לא קיימו את כל התורה. וא"כ אין כל דופי אם היו אלו קידושי טעות.