לתרומות לחץ כאן

אזורים הסובבים את חומות הר הבית ודינם

שאלה:

בחול המועד ראיתי לראשונה כמה אתרים די ידועים בירושלים שיש לי מעט ספקות לגבם והייתי שמח למידע הלכתי בנושא-

ידוע שהר הבית היא הרחבה שאנו רואים היום עם שינויים שנעשו בחלוף הזמנים,כולל הרחבות.

על הר הבית אין שאלה שהרי זהו מקום המקדש ויש איסור חמור לעלות אליו,אולם לגבי אתרים הסמוכים אליו היה לי חששות קלים שלא ידעתי מה דינם,והאם הביקור בהם מותר
ולהלן המקומות

1-פארק דווידסון-צד דרום או דרום מזרח -קו מס' 1,3 מגאולה בד"כ עוצרים בקרבת מקום,המקום נראה מדורג כזה,מכיל הרבה עתיקות,ושרידי מבנים ומקוואות, צד קצת מערבי יותר מדרגות מרשימות לעבר החומה המקיפה את הר הבית,עליהם חקוקים שרידי -שערי חולדה-ושער הכהן-

2החומה העותמנית בתוך פארק דוויסון(טיילת החומות),גובלת בחלק מהאתרים שציינתי אך בגלל גובהה יש בה צד מלבני המסיים את המקטע והוא נוגע בהר הבית מדרום,האם מותר לטייל על החומה הזו ואם כן האם צריך להיזהר שלא להתקרב לצד הנוגע בקיר התמך של הרחבה מלמעלה?

3הכותל הדרומי-רציתי להיכנס,אולם אישה הזהירה אותי שמדובר בחלק מהר הבית והכניסה אליו אסורה,היה נראה לי תמוהה מאוד,שהרי זה המשך כמעט ישיר לרחבה הכותל מימין מלבד מעלה המוגרבים העולה להר הבית המפריד בין שני האזורים אם כן מה ההבדל בינהם,האם ייתכן שבעבר המקום היה מלא אדמה ומוקף חומה עד שהגיע לפסגת ההר,אולם ברבות השנים נהרס ולכן יש עדיין קדושה שם?

4.מנהרות הכותל-האם יש מקומות שצריך להיזהר

שאלה נוספת -יש דעה כזו שהוסף חלק בימי החשמונאים או הורדס
לאזור הר הבית כדי להרחיבו,האם חלה עליו אותה קדושה כמו שאר החלקים שהרי נדרש מלך כהן ונביא כדי לקדש מה שלא היה בנמצא בזמן בית שמונאי ולהבדיל הורדוס?
וכן אם היה חלק שמילאו עפר והקיפוהו חומה מבוצרת,וזו נפלה,האם המקום הנמצא על אותו אזור שנפל מקודש ואסור לטמאי מת או שמותר מצד שהתנתק כביכול מהרחבה העליונה של ההר?

תודה רבה מקרב לב על המידע
בברכה
ישראל

תשובה:

שלום וברכה

למיטב ידיעתי כל פארק דוידסון הוא מחוץ להר הבית, ואין כל בעיה להתפלל בכותל הדרומי.

במנהרות הכותל יש שער שאטום בבטון שהיה מוביל לתוך הרב הבית, והוא בעצם שקוע בתוך חומת הר הבית, הוא נמצא בתוך בית הכנסת של המקובלים ולמטה ממנו, רבים עומדים שם לתפילה, אלא ששם רבים נזהרים שלא להכנס או להכניס ידים מחשש שזה כבר תוך הר הבית, אם שמתם לב הניחו שם איזו גדר קטנה.

תטיילו תמיד במקומות טובים ומעוררים לבבות!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כבוד הרב,ראשית תודה על המענה המהיר יישר כוח

    1.לא ענית על השאלה המסיימת,
    וכן לא התייחסת לגבי החומה העותמנית הנוגעת בקצה הדרום מערבי של הר הבית מעל פארק דוידסון,האם מותר לטייל על החומה?

    2.האם יש ספר מעודכן המכיל מידע בנושא?

    תודה רבה על העזרה,
    בברכה,
    ישראל

  2. השאלה המסיימת אינה רלונטית, שכן בלאו הכי אסרו חכמי הדורות להכנס להר הבית משום שאנחנו לא בקיאים מה היה כאן ומה שם ומה נוסף וכו'.
    מסתבר שניתן לטייל עד המקום בו זה נוגע בהר הבית, אינני בקי.
    אינני מכיר ספר, אבל כאמור אנחנו לא סומכים על המפות למיניהם, לא נכנסים לשום מקום שהוא בחשש זה, הפארק הנ"ל בהיותו חוץ לחומה אינו בכלל החשש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל