לתרומות לחץ כאן

ננעלנו בבית הכנסת בשבת / נר בטלה ביום טוב

שאלה:

שלום, בליל שבת אני ועוד בנות נשארנו בטעות נעולות בבית כנסת . לא היה דרך מילוט מהחלונות כי הכל מסורג ואנשים בחוץ לא ידעו איך לעזור ולמי לקרא.. בסוף אחת הבנות מצאה דלת חירום כנראה אבל כשנפתחה, הופעלה אזעקה כנראה. האם הייתי אמורה לצאת ?(זה נחשב להעזר בחילול שבת בשוגג?) או מה הייתי צריכה לעשות לפי ההלכה?בפועל יצאתי. אחרי זה סגרנו את הדלת בעוד האזעקה מצלצלת – זה היה בסדר?

עוד שאלה: בחג השני של פסח השנה נר הנשמה לצורך הדלקת נרות שבת נכבה באמצע היום.. הלכתי לבית כנסת ומשם הדלקתי נר שבדרך כבה פעמיים מהרוח (בפעם השלישית הצליח להשאר דולק). האם בהתחשב בזה שיש אפשרות שיכבה, הייתי אמורה לוותר לכתכילה או שנהגתי נכון? חשבתי על זה רק יותר מאוחר..

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

אין איסור לצאת דרך אותה דלת, ראשית משום שזה היה בשוגג ולא ידעתן מהאזעקה, וזה היה בגדר פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור שלהרבה פוסקים הוא מדרבנן. אבל העיקר משום שאין כאן הנאה ישירה אלא רק הסרת מונע כפי שהארכנו לבאר כאן בשם הגרי"ש אלישיב.

אם יש חשש סביר שיכבה כדאי למצוא דרך אחרת, כיון שכאשר הוא כבה בעצם מתברר שההבערה היתה לבטלה, והעברת אש לבטלה אסורה ביום טוב. ראי עוד כאן ועוד כאן בתגובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל