מלאכות ביום טוב / מתוך ביום טוב

שאלה:

שלום רב.
לדעת השו"ע:
1)האם מלבד הלכות מוקצה , והלכות אוכל נפש, יש שוני בין הלכות יום טוב לשבת?
2)אם כן- מה השוני?
3)בשבת ויו"ט- מה עושים אם יש לי בבית הרבה נמלים על הרצפה ובמטבח?
4)מה עושים אם יש עכביש נורא גדול שמפחיד את האנשים, אך כנראה לא ארסי.
5) א.) מה עושים אם יש עכבר שמסתובב ורוצים לתפוס אותו שלא ינשוך מישהו מהאנשים?
ב.) מה עושים לגבי פתיחת הדלת וכד' האם יש איסור צידה?
ג. ) האם מותר להבריח אותו לאחד החדרים ולסגור את הדלת עד צאת השבת או החג ואח"כ להרוג אותו?
6)מה עושים אם נשפך חומר רעיל על הרצפה ורוצים לשטוף הכול מהרצפה?
7)אם יש לי פרעוש/יתוש שעוקץ אותי, אך סביר שאם אזיז אותו ממני הוא ימעך וימות, אך זה מגרד אותי ואני לא מצליח לנשוף עליו כדי שירד מה אני יעשה? יסבול ויחכה שירד ממני?
8)האם לאחר האוכל בלילה מותר אחרי שמפנים הכול, לשים מפת ניילון חד פעמי, כשהכוונה היא להכין את המפה כבר לארוחה בבוקר?
9)ניילון נצמד- האם מותר להוריד מכלי שיש עליו ניילון נצמד, או שיש בזה סוג של התרה של הדבקה וכד'?
10) אם אני מעוניין לחפש כלי נקי למשל סכום נקי מתוך כל הכלים כי לא תמיד מנקים אצלנו כמו שצריך האם בזה שאני מרים כלי ובודק ורואה שהוא מלוכלך ומחזיר למקום ושוב בודק כלי אחר ואם הוא לא נקי מחזיר עד שאני מוצא נקי, האם יש בזה בורר?
כל השאלות מעוניין לדעת מה דעת השו"ע, תודה.
אשמח לתשובה מפורטת ולא בקיצור נמרץ. תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

שאלתך מחולקת להרבה פרטים, נשתדל להקיף:

א. בענין זה של אלו מלאכות הותרו ביום טוב, נחלקו הראשונים: רוב הראשונים סוברים שכל המלאכות הותרו לצורך אוכל נפש, אלא שחכמים אסרו את כל המלאכות עד לישה, משום שבדרך כלל הן נעשות בכמות מרובה ויש חשש שיבוא לעשותן גם שלא לצורך יום טוב. ראה רא”ש ריש פ”ג דביצה הובא בטור סי’ תצה ובשו”ע שם סעי’ ב, ר”ן ביצה שם, תוס’ בשבת צה ע”א, רמב”ם הל’ יום טוב פ”א הל’ ה – ז ועוד. ויש סוברים שרק מלאכות של אכילה בכלל היתר זה, אבל כתיבה או בנין אסורים גם לצורך אוכל נפש, ראה מגיד משנה  שם הל’ ד והובא בבית יוסף שם. אולם, רש”י בביצה ג ע”א לגבי תלישה ובכ”ג ע”ב לגבי צידה נקט שמלאכות אלו אסורות מדאורייתא, וכ”כ החינוך מצוה רצח, וראה ט”ז שם ס”ק ד ומגן אברהם ס”ק ב. ועוד הרבה יש להאריך בענין זה.

ב. לגבי המלאכות שהותרו לצורך אוכל נפש, מה הדין כשיש צורך אחר, אלו מלאכות הותרו מדין "מתוך שהותרה לצורך הותרה שלא לצורך", גם בענין זה נחלקו הפוסקים: מלאכת הבערה והוצאה הכל מודים שמותרת כמבואר בביצה יב ע”א. בתוס’ בשבת צה ע”א מבואר שדין זה אמור גם בבונה ומשמע שאין חילוק בין המלאכות. לדעתם איסור בונה ביום טוב הוא רק משום עובדין דחול. וראה בהרחבה בב”ח סי’ תצה. במגיד משנה שם הל’ יג מבואר בדעת הרמב”ם שאפייה ובישול מותרים מדין מתוך. וכמדומה שכן דעת רוב הפוסקים. במאירי דף יב מבואר שרק מלאכות שעיקרן בדרך כלל לצורך אוכל נפש הותרו גם שלא לצורך אוכל נפש. שלא כדעת התוס’ הנ”ל. וכ”כ הפני יהושע שם דף כג.

ג. להבריח עכבר לחדר מסויים ולסגור את הדלת מותר, גם בשבת, כיון שגם באותו חדר אינו ניצוד.

ד. אפשר לשפוך מים על הריצפה ולגרוף במגב שאינו סופג אבל לא בסמרטוט.

ה. אפשר לנער באופן שלא בטוח ימות.

ו. אין כל בעיה לשים מפה חד פעמית זה לא כרוך בשום מלאכה.

ז. ניילון נצמד אינו דבק.

ח. בחיפוש אחר סכו"ם נקי באופן הנ"ל אין בעיה של בורר, אבל למה אתה מחזיר מלוכלך? אולי תרחץ הכל שגם לבא אחריך יהיה נקי? נקודה למחשבה!

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה.
    לגבע עצם החילוק בין הלכות יום טוב לשבת,האם רק הענין של האוכל נפש ומוקצה זה ההבדל בין יום טוב לשבת?
    לגבי שאלה על העכביש מה הדין?
    ולגבי הכלים- אבל האם מותר לשטוף כלי בשבת סתם כך שלא לצורך כשכלל לא בטוח שמישהו אחרי ייצטרך?(אני לא מדבר על כוסות שתייה שזה אני יודע שלספרדים מותר לשטוף כוסות בשבת כי כל היום מיועד לשתייה או משהו כזה)

  2. 1. הוסבר שגם במלאכות אחרות יש חילוק, תעיין היטב בתשובה.
    2. אין להרוג.
    3. אם יש סיכוי שיזדקקו או שהמראה מאוד מלוכלך מותר.

  3. 1)א.) האם מותר להבריח את העכבר החוצה מחוץ לבית עם מגב למשל?
    ב.) ואת העכביש?
    2)א. האם מותר לכפות על עכבר כלי ולהניח דבר כבד על הכלי ע"מ שלא יברח? (ואם כן- האם מותר לקחת דבר מוקצה כדי להניח אותו על הכלי, ואם כן איזה סוג מוקצה מותר)
    ב. האם מותר לכפות כלי על העכביש.

    לדעת השו"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל