בסיס לדבר האסור

שאלה:

שלום רב,
כוננית ספרי קודש שעליה מונחים פמוט ועוד חפצי מוקצה מחמת גופו באופן קבוע, לנוי ולא לשימוש, נניח שהשתמשו בהם בפעם האחרונה להדלקת נרות שבת לפני שנים רבות, האם זה שעומדים לנוי ולא לשימוש מפקיעים שם מוקצה מהפמוטים?
האם הכוננית היא בסיס לדבר האסור, ואם כן מה הדין אם רוצה להוציא או להחזיר ספר קודש לכוננית, כאשר כתוצאה מכך הכוננית לא תזוז אבל העיטורים שבפמוטים שמעל הכוננית ינועו בודאות.

תשובה:

שלום וברכה

פמוט כזה הוא בודאי מוקצה, כי גם אם כבר אינו משמש להדלקת נרות מכל מקום אין לו תשמיש היתר אחר.

אין איסור לטלטל את הכוננית כיון שיש ספרים בתוכה, ונמצא שהיא משמשת לחפצי האיסור וההיתר גם יחד, כמו כן גם אם היתה בעיה, אין בעיה בכך שהעיטורים מתנועעים מצד עצמם [אינני מבין כיצד זה יתכן, אם היא לא מתנועעת כיצד הם מתנועעים?] זה נקרא טלטול על ידי דבר אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל