לתרומות לחץ כאן

כמה פרטים בענין ליל הסדר

שאלה:

בס"ד
שלום רב
רציתי לשאול, האם סבון ידיים, שמפו, תבניות אלומיניום ולאחסון אוכל, מברשות שיניים, אודם לאישה, נוזל כביסה חייבים כשרות לפסח ?
2. ידוע שבליל הסדר איך אוכלים בשר צלוי. הכוונה בעצם למטוגן ? כלומר כמו שאסור בלילה לאכול זרוע מטוגן , אסור לאכול שאר דברים מטוגנים , בשר בקר והודו מטוגן, תפוחי אדמה מטוגנים … ?
למחרת מותר הכל ?
3. האם מותר לעשות מכירת חמץ דרך בית חב"ד , לפני שמוציאים את החמץ מהבית למחסן, וכדומה?
4 . בליל הסדר, כמה מצה צריך כל אחד מהסועדים לאכול ? סך הכל ? לפי השיעור הנמול ולפי הגבוה ?
כיצד 3 מצות עגולות אמורות להספיק לכולם ?
האם אפשר להשלים עם מצה שמורה אחרת ? כלומר לשים לכל סועד עוד חתיכת מצה בצלחת לפני הדלקת נרות ? וכן לעשות עם החסה ? שיספיק לכולם ?
וכמה גרם יין / תירוש יש לשתות לפי השיעור הנמוך ולפי הגבוה ? ומה לעשות אם הסועדים לא שומרי מצוות ומסרבים לשתות 4 כוסות ? האם יש צורך לשתות לפחות קצת באופן סימלי ?

תודה וחג פסח כשר !

תשובה:

שלום רב

  1. לגבי אודם לאשה נהגו להחמיר אפילו שבדרך כלל מה שבתמרוקים כבר אינו ראוי לאכילה, כי בכל זאת זה מגיע לפה. שאר הדברים לא צריכים כשרות. יש מהדרים בסבון לקחת עם כשרות על פי הכלל שסיכה כשתייה. אמנם בדרך כלל מחמירים שסיכה כשתיה רק בדבר הראוי לאכילה, אלא שכיון שעל אכילה ממש מחמירים שלא לאכול גם מה שאינו ראוי לאכילה משום שבכך שאתה אוכל אתה מחשיב את זה לאוכל, החמירו שגם סיכה כשתיה הוא גם בדבר שאינו ראוי לאכילה, אבל זו סתם חומרה ולא מן הדין.
  2. כל מיני בשר ועוף שמטוגנים או אפויים ללא רוטב נהגו שלא לאכול בליל הסדר, בירקות אין בעיה.
  3. אין בעיה. רק צריך שבזמן שהרב ימכור לגוי הכל כבר יהיה במקום המיועד.
  4. שלושת המצות בהחלט לא אמורות להספיק לכולם! כל אדם חייב לאכול לאכול לפחות שלוש פעמים כזית. לפי השיעור הגבוה באכילת מצה יש לאכול חצי מצת יד, ובכורך שליש מצת יד, ובאפיקומן חצי מצת יד. לפי השיעור הנמוך מספיק גם באכילת מצה בשליש ובכורך מספיק בקצת יותר מרבע. בודאי מכינים בצד עוד הרבה מצות ומרור וכל מה שצריך שיהיה הכל ברווח. לא צריך להיות בצלחת ניתן לחלק בשעת מעשה.
  5. בארבע כוסות יש לשתות לפי השיעור הגבוה לכתחילה 150 סמ"ק ולפי השיעור הנמוך 86 סמ"ק, ובדיעבד לכל הפחות רוב מהשיעורים הנ"ל. את אחראית כמובן רק לעצמך והעיקר שתהיה אוירה טובה ומקרבת סביב השולחן. תנסי לומר להם שאם ישתו 45 סמ"ק שזה בסך הכל מעט יותר מרבע כוס חד פעמית כבר יצאו מעיקר הדין!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל