שאלה:
שלום רב
אני עובד במקום מסוים שבו יש חדר אוכל וההשגחה לגבי בישולי נוכרים היא שרק מקפידים שיהודי ידליק את האש, כשיטת הרמ"א.
אני מעדות המזרח ומקפיד כדעת השו"ע.
אני מכיר את תשובת הגרע"י זצ"ל שהסתמך על ספק ספיקא ולכן התיר לאכול במקום כזה שהוא בבעלות יהודי, אמנם אני מעדיף לא לסמוך על כך להקל לכתחילה.
שאלתי היא, במטבח עובדים גם יהודים וגם גויים, והמשגיח כשרות אמר לי שאין נוהל קבוע מי שם את האוכל בתנור/בסיר, אלא מי שפנוי עושה זאת.
האם ניתן לסמוך במציאות כזאת על ספק דרבנן להקל, כאשר אין לי כלל דרך לברר האם יהודי או גוי שם את התבשיל על האש?
אם התשובה לשאלה הנ"ל היא כן, האם זה לכתחילה או שיש מקום להחמיר גם פה?
האם זה תלוי אם הרוב יהודים או גויים במטבח?
אשמח מאוד במידת האפשר להבין גם את המקורות ומאיפה נובעת תשובתו של הרב.
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
כל הכרעה של ספקות היא לא לכתחילה, זה ברור… לכן ודאי יש על מה לסמוך להקל, עצם שיטת הרמ"א, סברת הגר"ע יוסף לצרף את דעת הסוברים להקל באופן שהבעלים הוא יהודי, והספק הנוסף שהזכרת. אבל ודאי מהודר יותר לאכול מאכל שאין בו ספקות, ואתה יודע שהוכנס על ידי יהודי.
בהצלחה.