לתרומות לחץ כאן

אוסף מאמרים לחג הפסח ולחודש ניסן

לפניכם אסופת מאמרים לחג הפסח ולימי חודש ניסן, מאמרים הלכתיים – הלכות חג הפסח, הלכות בדיקת חמץ וניקיון החמץ מהבית, ודרשות לחג הפסח הבעל"ט. הכל – למען עבודת ה' יתברך.

 

30 יום לפני חג הפסח

שלשים יום קודם חג הפסח – דיני בדיקת חמץ למי שיוצא מביתו לפני יד ניסן, יוצא למלון וכשמתכונן לחזור לביתו לפני פסח בפסח או לאחר הפסח.

הכשרת המטבח וכליו לפסח – כללי הגעלת כלים והכשרת המטבח לפסח, כולל כיורים, שיש, תנור, מיקרוגל, כיריים, מקרר ושאר כלי מטבח.

מכירת חמץ, בדיקת חמץ וביעור חמץ

הלכות מכירת חמץ– עשית מכירת חמץ, ועל ידי שליח, כיצד יש לנהוג בכתיבת ההרשאה לרב על המכירה, על אילו דברים צריכים להקפיד במכירת חמץ ולאחריה.

הלכות בדיקת חמץ – חובת הבדיקה, זמני הבדיקה, דיני ברכת הבדיקה, מקומות החייבים בבדיקה, סדר הבדיקה, ביטול וביעור החמץ, סדר ביעור חמץ ביום י"ד ניסן.

בענין שכירות קניא בחמץ ובמזוזה , ובגדרי קבלת אחריות בחמץ לעבור בב"י ובב"י – חברות בבעלות יהודית שמשכירות מחסנים – מה עושים עם החמץ? ועוד שאלות בנושא שכירות וחמץ בפסח.

מכירת החמץ קודם הפסח: הלכות ומנהגים – הקדמה כללית לדיני המכירה – כיצד התפתח המנהג הנפוץ של מכירת חמץ לגוי? האם רואה ההלכה את המכירה כפתרון 'לכתחילה' או 'בדיעבד' לחמץ בפסח? האם אדם מקיים את חובת השבתת חמץ מרשותו על-ידי המכירה? מדוע נערכת המכירה בצורה קולקטיבית, על-ידי רב הקהילה? כיצד יש להבטיח את נגישות החמץ לגוי, ומהי חובת היהודי כלפי החמץ בימות הפסח?

בדיקת חמץ ביוצא מביתו קודם פסח – מצוות בדיקת חמץ, ובפרט מצוות בדיקת חמץ עבור מי שיוצא מביתו קודם הפסח.

מצוות בדיקת חמץ: יסודה והלכותיה – האם בדיקת חמץ היא מצווה מן התורה, או מצוות חכמים? האם יש לדאוג שיהיה לאדם חמץ בשעת בדיקת חמץ? האם יש חובה לחפש אחרי פירורים קטנים של חמץ? מה הדין של בדיקת ספרים?

איסור חמץ בפסח – ריכוז הלכות איסור חמץ בפסח.

בדיקת חמץ מפירורים ודין בדיקת ספרים – האם חובה לבדוק את כל הספרים? ואם נדבק פירור בספר?

 

 

מנהגי ליל הסדר

קיום הבטחות האפיקומן – שאלה העולה לעתים קרובות לאחר חג הפסח, ובפרט לאחר ליל הסדר, היא שאלת קיום הבטחות. האם חובה על האב לקיים את 'הבטחות האפיקומן' לבנו? מהם השיקולים שניתן להעלות כדי לפטור את האב מקיום ההבטחה? האם יש הבדל בין בן קטן לבין בן גדול?

עד שתחטפנו שינה – האם 'עד שתחטפנו שינה' הוא שיעור וגדר בהמצוה, או שהוא כעין פטור של אונס, שכאשר חטפתו שינה אינו מחויב להתאמץ ולעמול בנפשו כדי שלא יירדם?

 מצה שמורה בפסח – נוהגים ישראל קדושים להקפיד לכל הפחות בליל הסדר לאכול מצה שמורה משעת קצירה.

מצוות לאו להנות ניתנו במצה – מדוע מברכים ברכת "המוציא" על אכילת כזית ראשון של מצה, בה יוצא ידי חובת מצות עשה של אכילת  מצה, והרי קי"ל שמצוות לאו ליהנות ניתנו.

מאמרים שונים לחג הפסח

רשימות מתורת הרב קנייבסקי שליט"א בענייני פסח.

רשימות מאת הגר"ח קניבסקי בענייני פסח וספירת העומר.

איסור חדש – מהו איסור חדש ומהיכן הוא נובע? האם גם בזמן בית המקדש היה איסור חדש?

חכם מה הוא אומר – כבר עמדו על השינוי, מה דגבי הרשע שאמר לכם אמרינן שהוציא עצמו מן הכלל, ואילו גבי החכם לא אמרינן הכי הגם שהוא ג"כ אומר אתכם, דלא אמרינן אתכם ולא אותנו, ומאי שנא?

קטניות בפסח – מדוע אסור לאכול קטניות בפסח, מהיכן נובעת הגזירה ומי מקפיד על כך היום?

מצות מכונה או מצות יד – כשהומצאה לפני כמאה וחמישים שנה מכונה לאפיית מצות. נחלקו גדולי הדור בדבר כשרותה, ומאז ועד היום חלוקות הדעות בשאלה איזה מצות לאכול בפסח, איזה מהודרות יותר, של מכונה או של עבודת יד. והאם ניתן לצאת ידי חובת מצוות אכילת כזית מצה בליל הסדר, באכילת מצות מכונה.

מאמרים שונים בעניני הפסח – שעורים מעמקים של הרב אברהם צבי הכהן

 מאמרי הלכה לפסח – מאמרים המקיפים את כל עניני הפסח מאת הרב ויא

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל