לתרומות לחץ כאן

מכירת י"ג / חובת בדיקה במקום שנוקה לפסח באופן יסודי

שאלה:

שלום וברכה.
א. יש מקומות בביתי שאינם בשימוש בפסח. ברצוני לבצע מכירת י"ג בכדי להימנע מחובת בדיקה לכל הדעות. הבעייה היא שאני מעוניין ביום י"ד קודם זמן הביעור להשתמש במקומות הללו האם יש לי בכל זאת אפשרות לבצע מכירת י"ג [אולי עם שיור תשמישים ליום י"ד] או אם ישנו פתרון אחר שיחסוך לי את בדיקת החמץ באותן מקומות.

ב. מקום שניקיתי אותו היטב ולכן אני משוכנע שאין בו חמץ האם יש בו חובת בדיקה. [יש בדבר טורח רב, כגון לבדוק את כל צעצועי הילדים הנקיים וכדומה] אומנם אני יכול לכוון לבדיקה בזמן הניקוי אבל הניקיון נעשה בדרך כלל ביום ובלי נר, האם אני חייב בבדיקה למרות הניקוי היסודי או שהוא נחשב כמקום שאין מכניסים בו חמץ.

תשובה:

שלום וברכה

מקום שרוצים למכור מכירת י"ג אין להשתמש בו אלא באופן אקראי, נניח משהו ששכחו שם מותר לקחת, אבל לא שימוש רגיל, כי זה חוכא ואיטלולא.

נהגו לסמוך באופן זה שנקיון יסודי באופן שרואים הכלל לא חשש, נחשב בדיקה, אחרת אין לדבר סוף. וכן שמענו בשם הגרש"ז אויערבך והגר"ח קנייבסקי, שמחמת כן טענו, שעיקר מצות הבדיקה בליל בדיקת חמץ אינה באמת לחפש את החמץ, שהרי הבית נקי באופן מוחלט בצורה הכי יסודית ששייך, אלא יותר לעבור על כל מקום וכל פינה וכל תיק לראות האם אכן לא נשכח בזמן הנקיון. אבל אין צורך אכן לחפש בכל דבר בנר. ומכל מקום המהדר לבדוק כל ארון אחרי נקיונו לאור הנר בלילה, תבוא עליו הברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל