לתרומות לחץ כאן

עניינה של יבום וחליצה

שאלה:

בסד
שלום הרב!
למדנו השבת קידושין דף יד שם מדובר שיבם שבא על אשת אחיו שלא ברצונה נעשית אשתו. כיצד זה יכול להיות הרי צריך את רצון האישה? ושאלה שנייה מה עניין החליצה (יריקה והנעל) לכאורה זה נראה משפיל? יש לזה טעם?

תשובה:

שלום רב,

אכן זוהי ההלכה יבום קונה גם בע"כ. זה מעיקר הדין – מדאורייתא. אולם רבנן תיקנו שלא יבוא היבם על יבמתו ללא קידושין, (ביבמה זה נקרא: "מאמר"). וקידושין אלו ודאי חייבים להיות רק מדעתה. ראה ברמב"ם הלכות יבום וחליצה פרק ב' הלכה א' ב'.

לשאלתך מה ענין החליצה (יריקה והנעל). ראה, את טעמי המצוות ומדוע גזרה תורה כך ולא אחרת, זה אני לא יודע. אנו מצווים ע"י בורא עולם לעשות את מה שאנו צריכים לעשות בעולם הזה – קיום מצוותיו. מדוע מצווה זו עשייתה כך ומצווה אחרת עשייתה אחרת, זאת נשגב מבינתי, וספק רק אם מישהו יוכל באמת להסביר את זה, ואין כאן המקום להרחיב בסוגיית טעמי המצוות.

אם זה נראה לך משפיל, יכול להיות. אבל תלוי מהי נקודת הראות שלך. במשקפיים ביקורתיות (ולא שחלילה אני מייחס לך מבט כזה, אלא רק כדי לחדד את הדברים), ניתן להסתכל על הרבה מהמצוות ממבט מודרני ועכשווי וזה נראה פשוט לא לעניין ח"ו. לדוגמא, כל עניין הקרבת הקרבנות, ועוד דוגמאות לרוב. לכן, נקודת הראות צריכה להיות אחרת לחלוטין. לשם מה באנו לעולם, מי הביא אותנו ומה הוא דורש מאיתנו. וכאשר אדם מפנים את הנושא הזה היטב המבט הביקורתי בסגנון ההשקפה המורדנית כבר אינה קיימת. רק נזכיר את דברי האור החיים המפורסמים: "ואין טוב אלא תורה, שאם היו בני אדם מרגישים במתיקות ועריבות טוב התורה  היו משתגעים ומתלהטים אחריה ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם". אמנם דבריו נאמרו על לימוד התורה אבל אין ספק שהכוונה היא גם באופן כללי לקיום המצוות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל