לתרומות לחץ כאן

תפילה על קברו של חייל שנפל במלחמה

שאלה:

שמעתי סיפור בשם הרב אויערבך שאמר לתלמידו ללכת להתפלל במקום קיברי צדיקים בהר הרצל עם כך למה מעולם לא ראינו שהולכים להתפלל בהר הרצל?

תשובה:

אינני מכיר סיפור כזה, וגם אינני יודע אם הוא נכון. אמת הדבר שחייל שנהרג במלחמה מחמת היותו יהודי מעלתו רבה מאוד וזוכה לכפרה, ראה כאן מה שכתבתי בזה בהרחבה, אבל נראה שמנהג ישראל היה תמיד על קברי אותם צדיקים שפעלו כאן בעולם הזה והיו עיני ומאורי האומה גם בחייהם. מסתבר שאנשים שפעלו כל חייהם בעבודת ה' ובקידוש שם שמים הם אלו שנאמר עליהם צדיק גוזר והקב"ה מקיים, אותם חיילים אמנם הם בבחינת יש קונה עולמו בשעה אחת, אבל מסתבר שצדיקי הדורות זו מעלה אחרת לגמרי.

שנדע רק טוב!

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. בשנה האחרונה (תשפ"ב) חקר יהודי (איני זוכר את שמו אך שמעתי זאת מפיו בראיון תקשורתי) את האמירה הזו בשם הגרש"ז אוירבך, ואמר שניסה להתחכות אחר המקור לכך ואלה המסקנות:
    1. יש כמה ספרים שמצטטים אמירה זו בשם ספר מסויים. החוקר מצא וקרא את הספר כולו מכריכה לכריכה ולא מצא בו אפילו אמירה דומה או כזו שיכולה אפילו להזכיר אמירה כזו.
    2. הוא בירר אצל הנהג של הגרש"ז אוירבך האם אי פעם התבטא באופן זה, למשל כאשר עברו ליד בית עלמין צבאי, והנהג אמר שמעולם לא שמע אמירה כזו ממנו. הוא היה עסוק בלימוד בד"כ.
    3. אחד מצאצאיו של הגרש"ז אוירבך אמר שהוא אוסף חומר לקונטרס שבו יופיעו הלכות ואמירות בשם הגרשז"א שאינן נכונות כלל ומעולם לא נאמרו על ידו. והוסיף שהוא מכיר את האמירה ה"מפורסמת" הזו, שמעולם לא היתה.

  2. מה כל זה משנה? ברור שאדם שנהרג בגלל שהוא יהודי יש בכך כפרה עוון, ואדם שנהרג כדי להגן על יהודים מאויביהם עושה מעשה גדול, מה משנה בדיוק כרגע הדיוקים הללו?

  3. כב' הרבנים כאן כתבו כדלהלן:
    "ואדם שנהרג כדי להגן על יהודים מאויביהם עושה מעשה גדול, מה משנה בדיוק כרגע הדיוקים הללו?" עכ"ל הרבנים שליט"א.

    למה "לא משנה כל הדיוקים"? הרי מצאנו ב' אנשים שנהרגו בשביל להציל את עם ישראל ואין להם חלק לעולם הבא, והם: אחאב – כ' במשנה מפורשת שאין לו חלק לעוה"ב, ומת תוך כדי הצלת עם ישראל במלחמה נגד גויים, וכן יוחנן בן קרח, שבמסירות וחירוף נפש נלחם למען עם ישראל, ומת ע"י גויים, והוא גם ניסה להציל את גדליהו בן אחיקם מידו של ישמעאל בן נתניה, ובירושלמי כ' מפורש בשם רבי יוחנן, שאין לו חלק לעוה"ב.

    וישנם עוד דוגמאות. אז למה "לא משנה כל הדיוקים"?

  4. אחאב היו חוטא ומחטיא והרג את כל נביאי ה', יוחנן בן קרח עמד מול נביא וסירב לנבואתו, מדובר בחטאים דרמטיים של אנשים שעמדו מול אמת ומרדו בה, איך כל זה קשור לילד תינוק שנשבה, שיש דיון בכלל עד כמה לייחס אליו את חטאיו, והוא מגלה כוחות נפש מדהימים ומוסר נפש למען עם ישראל. אין בכלל קשר בין הנושאים הללו.

  5. כ' שם -"בלי ספק אדם שנהרג מחמת היותו יהודי נחשב כאילו מת על קידוש ה' וחלקו שמור לו לעולם הבא".

    אחאב ויוחנן בן קרח – לא מתו מחמת יהדותם? ותוך כדי הגנה על עם ישראל, ומתוך מסירות נפש? הרי הביאו כאן בכמה אשכולות, שאין זה משנה מה היה דרגתו של הנרצח, בכל אופן אם נרצח ע"י גויים וכו' ועוד יותר אותם שמסרו נפשם.

    אז כעת, אני מבין מכבוד הרב שליט"א, שישנם יוצאים מהכלל? ולא כולם "בדרגות נוראות – אפילו יותר מתנאים ואמוראים"? הבנתי נכון?

    ומה ביחס למארגני המסיבה? לא כתוב שהמחטיא את הרבים … ?

    אני מבין מכבוד הרב שכולם שם, מעולם לא שמעו על המושג שבת, ולא ידעו שהם יהודים, הבנתי נכון?

    סליחה על השאלה … הרב יודע מה זה "מסיבת טבע"?

    לא כתוב בחז"ל שכ' להדיא – "כל מקום שאתה מוצא זנות אנדרלמוסיה באה לעולם והורגת רעים וטובים" [ירושלמי סוטה פ"א ה"ה, וכמ"ש רש"י בפ' נח].

    החז"ל הנ"ל אינו תקף ביחס לתינוקות שנשבו [אם הם בכלל הגדרה הנ"ל].

    ביחס ליוחנן בן קרח – עד כמה שהבנתי, הוא סירב לקבל את דברי הנביא, לא מתוך מרידה, והראיה שמתחילה פנה ודרש לדעת מה ד' יתברך רוצה שיעשו לעת הזאת, אלא שלפי הבנתו, הוראת ירמיהו היה בה סיכון לכל שארית הפליטה, והתביעה הייתה שאעפ"כ היה צריך לבטל דעתו מפני נביא ד'.

  6. יש כמה אנשים בודדים ביותר שנאמר עליהם שאין להם חלק לעולם הבא.
    גם החוטאים הגדולים בכל ההיסטוריה יש להם חלק לעולם הבא. ראה פרק חלק.
    ולבוא היום ולדון אנשים שחיו מול נביא בעלי מושגים עצומים תנכיים ולהעמיד אותם מול אנשים קטנים בני זמנינו וכל שכן תינוקות שנשבו זה בלי שום יחס וקשר.
    ההגדרה שלך בתינוקות שנשבו שגויה לחלוטין והסברנו את הדברים בהרבה מקומות בכמה היבטים, בין השאר לאחרונה כאן.
    https://din.org.il/2023/10/20/%d7%94%d7%99%d7%94%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%aa%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%94-%d7%94%d7%a4%d7%95%d7%a1%d7%98-%d7%9e%d7%95%d7%93%d7%a8%d7%a0%d7%99%d7%aa/
    באופן כללי, מעבר לאמת שבדברים, כדאי תמיד לקחת את צד הסניגוריה על עם ישראל, קטיגורים יש לנו כבר דיינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל